نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه رادیولوژی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

3 گروه زبان دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران

10.30476/smsj.2025.102408.1524

چکیده

مقدمه: سرنوشت شغلی دانش‌آموختگان بازتاب عوامل فردی، اجتماعی و تحصیلی آنان است. پژوهش حاضر به ارزیابی پایش سرنوشت شغلی فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های رادیوبیولوژی، خون‌شناسی، بیوتکنولوژی و ژورنالیزم‌پزشکی طی سال‌های 1390-1399 پرداخته است.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر مطالعه‌ای توصیفی-تحلیلی با روش مقطعی بود که در سال 1401 انجام پذیرفت. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد رشته‌های رادیوبیولوژی، خون‌شناسی، بیوتکنولوژی و ژورنالیزم‌پزشکی (150 نفر) طی سال‌های 1399-1390 بود. ابزار مورد استفاده پرسشنامه استاندارد سرنوشت شغلی سعیدی رضوانی بود و درنهایت 74 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. در تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 و نیز از آماره‌های آنالیز واریانس یک‌طرفه و تی‌تست استفاده شد.
یافته‌ها: میانگین نمره کل سرنوشت شغلی در این مطالعه در حد متوسط (0/53±3/11) بود. رشته خون‌شناسی بیشترین (0/44±3/28) و رشته بیوتکنولوژی کمترین میانگین نمره (0/47±2/98) سرنوشت شغلی را کسب نمودند. ارتباط معنی‌داری بین نقش اعضای هیئت‌علمی در پیشرفت مهارت‌های شغلی با متغیر سن (0/041=P) و همچنین بین توانمندی‌های تخصصی و شغلی فارغ‌التحصیلان (0/01=P) و وضعیت کار و استخدام آنان (02/0=P) یافت شد. همچنین ابعاد توانایی‌های حرفه‌ای با رضایت شغلی ارتباط معناداری داشت (0/01=P).
نتیجه‌گیری: با توجه به چندبعدی بودن سرنوشت شغلی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها پایش موانع استخدام و سعی در جهت رفع آنان از اهمیت بسیاری برخوردار است. بر طبق نتایج، پیشنهاد می‌گردد که به تقویت مهارت‌های شغلی فارغ‌التحصیلان توجه شود، برنامه‌ریزی‌هایی برای استخدام آنان در زمینه شغلی مرتبط با رشته آنان انجام گردد و قبل از فارغ‌التحصیلی اقدامات لازم در خصوص نیازسنجی و شناخت نقاط ضعف و قوت موجود در جامعه انجام گیرد.

تازه های تحقیق

Reza Fardid (Google Scholar)

Nasrin Shokrpour (Google Scholar)

کلیدواژه‌ها

  1. Kaye DK, Mwanika A, Sewankambo N. Influence of the training experience of Makerere University medical and nursing graduates on willingness and competence to work in rural health facilities. Rural Remote Health. 2010;10(1):1372.
  2. Ahmadigol J, Dehghanzadeh H, Rezaei E. Analyzing the Employability of Educational Technology Graduates and Detecting the Effecting Factors. Journal of Management and Planning Educational Systems, 2021;14(1)341-66. Persian.
  3. Sarafi M, Abbaspour A. Identification of Employability Capabilities Graduates of Universities based on Grounded Theory. Innovation and Enterpreneurship. 2015;3(7):33-48.
  4. Abdi A, Eskandari F, Jalali M. Comparative analysis of the employability of agricultural and engineering students (the case of Kurdistan University). Iranian Agricultural Extension and Education Journal. 2019;15(2);271-283.
  5. Sadrabady Z, Mohammadi M. Investigating Factors Related to the Employment of graduates of knowledge and information science. Sciences and Techniques of Information Management. 2021;7(1):19-52.
  6. Dinmohammadi M, Moosaeifard M. Occupational Status in BSc Graduates of Nursing, Operating Room, Anesthesia Technology and Midwifery Fields in School of Nursing and Midwifery, Zanjan, Iran. Journal of Medical Education Development. 2017;10(27):1-9.
  7. Askari R, Sheikhy-Chaman M, Ardekani SE, Miankoohi E. Career destiny of healthcare management field from the perspective of yazd shahid sadoughi university of medical sciences graduates. Quarterly Journal of Management Strategies in Health System. 2021;5(4): 295-305.
  8. Tajari M, Salehi Omran E, Mehralizadeh Y, Alizadehsani M. Designing a model for the reconstruction of a university system in education, with an emphasis on job creation. Career and Organizational Counseling. 2019;11(41):45-78.
  9. Rajablo S, Kharrazi S, Amani A. Employment Rate of NanoMedicine Graduates and Investigation on Their Attitude and Knowledge Towards Business Principles. Medical Education Journal. 2021;9(2):40-51.
  10. Motala MI, Van Wyk JM. Experiences of foreign medical graduates (FMGs), international medical graduates (IMGs) and overseas trained graduates (OTGs) on entering developing or middle-income countries like South Africa: a scoping review. Hum Resour Health. 2019;17(1):7.
  11. Hamidzadeh AY, Zandian H. A Study of Employment Status and Its Relationship with Attitudes and Satisfaction with the Place of Study: A Cross-sectional Study of Health School Graduates. Journal of Health. 2023;13(4):537-47.
  12. Demissie MM, Herut AH, Yimer BM, Bareke ML, Agezew BH, Dedho NH, et al. Graduates’ unemployment and associated factors in Ethiopia: Analysis of higher education graduates’ perspectives. Education Research International. 2021;2021(1):4638264.
  13. de Raad T, Wiersma F, Kuilman L, Ten Cate O. The Fate of Entrustable Professional Activities After Graduation: A Survey Study Among Graduated Physician Assistants. J Contin Educ Health Prof. 2023;43(1):28-33.
  14. Meena MR, Parimalarani G. Career Preference of Graduates in Tamilnadu: An Empirical Study. Dogo Rangsang Research Journal. 2023;13(3):129-38.
  15. Keykha A. Analysis of causes of unemployment of graduates in higher education. Journal of Teaching in Marine Science. 2022;9(1):21-39. Persian.
  16. Parrella JA, Esquivel C, Leggette HR, Murphrey TP. Preparing agricultural leaders: An assessment of agricultural students’ perceived importance and development of employability skills. The Journal of Agricultural Education and Extension. 2024;30(2):233-55.
  17. Saidi M, Mohammadhossainzadeh M, Baghgoli H. the fate of graduateds of School of Educational and psychological Sciences the explanation of. Foundations of Education. 2011;11(2).
  18. Fris DAH, van Vianen AEM, Koen J, de Hoog M, de Pagter APJ. Medical students’ career decision-making stress during clinical clerkships. Perspect Med Educ. 2022;11(6):350-8.
  19. Shamsaie M, Arefi M, Isfahani P. Employment status of the healthcare management graduates in Zabol University of medical sciences. J Zabol Med Sch. 2019;2(3):118-23. Persian.
  20. Mara L-C, Cascón-Pereira R, Brunet Icart I. Perceptions of empowerment and motivation as outcomes of a continuing vocational education and training (CVET) programme for adults. Education+ Training. 2022;64(3):433-44.
  21. Jung J, Li X. Exploring motivations of a master’s degree pursuit in Hong Kong. Higher Education Quarterly. 2021;75(2):321-32.
  22. Turin TC, Chowdhury N, Lake D. Alternative Careers toward Job Market Integration: Barriers Faced by International Medical Graduates in Canada. Int J Environ Res Public Health. 2023;20(3).
  23. Zeratachi A, Zeraati M, Samiei RF, Rostami M. Needs assessment of continuing education programs for nursing staff working in Zanjan university of medical sciences. Journal of Research in Medical Education. 2021;13(1):72-79.
  24. Sayyah M, Shojaati G, Momeni Azandariani M, Agha Dizaj P. Investigating the Career Fate of female Graduates of Sharif University of Technology (Emphasizing the Multiple Roles of Women). Management in Islamic University. 2022;10(22):466-45.