نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دوره دکتری مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

چکیده

مقدمه: منتورینگ دانشجویی تاثیر‌گرفته از ابعاد متعددی است که برآیند آنها منجر به تربیت هدفمند و با کیفیت دانشجویان و تحویل فارغ التحصیلان موفق به عرصه جامعه به‌ویژه در حوزه‌ علوم پزشکی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین مؤلفه‌های مؤثر بر منتورینگ در زمینه آموزش علوم پزشکی انجام‌گردید.
روش‌ها: داده‌های این مطالعه کیفی از طریق انجام16 مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته با اساتید منتور هیـات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل مصاحبه ها از روش تحلیل مضمون استفاده‌شد.
یافته‌ها: طی این مطالعه،45 مورد مضمون پایه استخراج شد، پس از آن بر اساس کلیت و ترکیب این مضامین، تعداد 19 مضمون سازمان دهنده منتج‌گردید. در مرحله‌‌ بعد، 7مضمون فراگیر‌ به‌دست‌آمدکه عبارت‌بودند از: مؤلفه‌های انسانی(منتور)، مؤلفه‌های‌انسانی(منتی)،‌ مؤلفه‌های‌بالینی، ‌‌مؤلفه‌های آموزشی، مؤلفه‌های‌ساختاری، مؤلفه‌های اجتماعی و مؤلفه‌های پژوهشی.
نتیجه گیری: نتایج به دست آمده از این مطالعه حاکی از آن بودند که مؤلفه‌های متعددی در پیاده سازی منتورینگ در عرصه آموزش علوم پزشکی دخالت عمده دارند که به ضرورت توجه هر چه بیشتر مسئولین به این مؤلفه‌ها در سطوح مختلف مدیریتی دانشگاه، اشاره و تاکید شد.

کلیدواژه‌ها

  1. Reza Soltani P, Ghanbari Khanghah A, Moridi M. Comparison of health related quality of life in dormitory and non-dormitory students. Journal of Holistic Nursing and Midwifery. 2014; 24(4): 38. magiran.com/p1339277
  2. Shoja Nuri F, Shokri F. Identification and Classification of the Problems and Harms of the Non-localFemale College Students (Quality Research). Cultural Engineering. 2013 6; 8(77): 145-168. magiran.com/p1223080
  3. Zaer L, Ghaed Mohammadi MJ. A survey on the socio-academic problems of female students (18-29 years of age) residing in the dormitory of the islamic azad (open) university in district 12 from their own points of view. Social Research. 2013; 6(18):180-208.
  4. Cook DM. Mentoring new faculty at a Christian university in the Northeast: Developing a framework for programming:
     Johnson & Wales University; 2011.
  5. Hamilton LK, Boman J, Rubin H, Sahota BK. Examining the impact of a university mentorship program on student outcomes. International Journal of Mentoring and Coaching in Education. 2019.
  6. Nimmons D, Giny S, Rosenthal J. Medical student mentoring programs: current insights. Advances in Medical Education and Practice. 2019;10:113.
  7. Najafinejad S, Maghbouli N. The Relation Between Mentor-Mentee Relationship and Mentee's Satisfaction: A Survey of Mentoring Program of Tehran University of Medical Science (TUMS). The Journal of Medical Education and Development. 2019;14(1):2-13. magiran.com/p1992637
  8. Meeuwissen SN, Stalmeijer RE, Govaerts M. Multiple‐role mentoring: mentors’ conceptualisations, enactments and role conflicts. Medical education. 2019;53(6):605-15.
  9. Ebrahimi SA, Eynali M. Developing a Framework to Explain the Public Policies Capture Using Thematic Analysis and Interpretive Structural Modeling (ISM). Quarterly Journal Public Administration. 2019;11(39):403-30. magiran.com/p2047815
  10. Braun V, Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology. 2006; 3(2): 77-101.
  11. Abbaszadeh M. Validity and reliability in qualitative researches. Journal of Applied Sociology the University of Isfahan. 2012; 23(1): 19.
  12. L. Z, F. S, Z. M, M. K, A. E, N Z. Professional Belonging in Nursing Students: A Qualitative Research. Sadra Medical Sciences Journal. 2018; 6(1): 45-56. magiran.com/p1797797
  13. Mohammadi E, Amini M, Moaddab N, Jafari MM, Farajpur A. Faculty member’s viewpoints about the characteristics of an ideal mentor, Shiraz university of medical sciences, 2013. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences. 2015; 6(2): 20-5.
  14. Martin L. Professional Employee Mentoring Program with a Focus On Mentor Qualifications, Selection and Assessments for Successful Mentor to Mentee Pairing 2017.
  15. Sharifi K, Mirbagher N, Aghajani M. Mentorship method in Clinical Education of Nursing Students: A Systematic Review. Development Strategies in Medical Education. 2019;6(2):39-49. magiran.com/p1962253
  16. Zarrabi M, Imanieh M, Zarrabi K, Masjedi M, Kojuri J, Amini M, et al. Designing and Organizing Mentoring at Shiraz Medical School and Reinforcing Deep Knowledge- based Education using Mentoring. Teb va Tazkiyeh. 2017; 26(3): 228-36. magiran.com/p1803617
  17. Hishinuma Y, Horiuchi S, Yanai H. Factors defining the mentoring competencies of clinical midwives: an exploratory quantitative research study in Japan. Nurse education today. 2016; 36: 330-6.
  18. Greenwood N, Habibi R. Carer mentoring: A mixed methods investigation of a carer mentoring service. International journal of nursing studies. 2014; 51(3): 359-69.
  19. Gholamhosseini L, Moghadas MH, Vandaee O. Value and Status of Professional Morality in the Providing Nursing Services. Paramedical Sciences and Military Health. 2015; 10(1): 55-62. magiran.com/p1496687
  20. Clayton J, Isaacs AN, Ellender I. Perioperative nurses’ experiences of communication in a multicultural operating theatre: A qualitative study. International journal of nursing studies. 2016; 54: 7-15.
  21. Karimi Moonaghi H, Yazdi Moghaddam H. Role modeling and Mentor in Nursing Education, Research IN Medical Education. 2014; 6(1): 58-70. magiran.com/p1321735
  22. Pourhassan S. Clinical mentoring programs for medical students, practical points in design, implementation and evaluation. The Journal of Medical Education and Development. 2018; 13(3): 238-51.
  23. Mohammadi Elyasi G, Nasiri N. Official Morshedi; Morshed/followers; Morshed Programs; Career; Social-Psychological Function. Human Resource Management Researches. 2016;8(2):1-26.
  24. Daneshmandi S, Fathi Vajargah k, khorasani A, Ghlichlee B. Analyzing the Mentor and Mentee Actions in Mentoring New Faculty Employment Members: A Qualitative Approach. Human resource education and development. 2017; 4(14): 29-55. magiran.com/p1799677
  25. Bortnowska H, Seiler B. Formal mentoring in nonprofit organizations. Model proposition. Management. 2019; 23(1): 188-208.
  26. Daneshmandi S, vajargah kf, khorasani A, Ghlichlee B. Studying the Consequences of applying Mentoring in order to empowering new faculty members: Content Analysis. Quarterly Journal of New Approaches in Educational Administration. 2018;9(2):105-27. magiran.com/p1904699
  27. Waddell J, Martin J, Schwind JK, Lapum JL. A faculty-based mentorship circle: Positioning New Faculty for Success. Canadian Journal of Higher Education. 2016; 46(4): 60-75.