نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
2 دکتری تخصصی مشاوره خانواده، استادیار، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
چکیده
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش پیش بینی خودکارآمدی شغلی بر اساس تفکر انتقادی و شخصیت پویا بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود.
روشها: جامعه آماری شامل کلیه کارمندان شیف صبح دانشکده دندانپزشکی شیراز بود که از آن میان تعداد ۸۰نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری داده ها ازمقیاس خودکارآمدی شغلی (سارجی، 2015)، تفکر انتقادی (ریتکس، 2003) و شخصیت پویا (بایتمن و کرانت، 1994) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین شخصیت پویا و تفکر انتقادای با خودکارآمدی شغلی رابطه معناداری وجود داشت. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که شخصیت پویا و تفکر انتقادی به صورت معناداری خودکارآمدی شغلی را در کارکنان پیش بینی می کنند.
نتیجه گیری: این نتایج تلویحات مهمی در زمینه آموزش و ارتقای بهداشتی روانی کارکنان در بر دارد.
کلیدواژهها
- Chung YB. Career decision-making self-efficacy and career commitment: Gender and ethnic differences among
college students. J Career Dev 2002; 28: 277-84. - Pajares F. Role of self-efficacy beliefs in the mathematical problem solving of gifted students. Contemp Educ Psychol 1996; 21: 325-44.
- Bandura A. Self-efficacy: The exercise of control. USA: McGraw-Hill; 1997.
- Bozeman DP, Perrewe PL, Hochwarter WA, Brymer RA. Organizational politics, perceived control, and work outcomes: Boundary conditions on the effects of politics. J Appl Soc Psychol, 2001; 31(3): 486-503.
- Bandura A. Cultivate self–efficacy for personal and organizational effectiveness. Handbook of principles of organization behavior. oxford, uk: Blachwell.2000.
- Chen Y. Huang H. Knowledge management fit and its implications for business performance: A profile deviation analysis. Knowledge-Based Systems 2012; 27(9): 262-270.
- Mason M. Critical thinking and learning. USA: Blackwell; 2008.
- Ennis R. An outline of goals for a
Critical thinking curriculum and its assessment. www.Critical thinking. Net.2008. - Gloudemans H. René MJD. Schalk WR. The relationship between critical thinking skills and self-efficacy beliefs in mental health nurses, Nurse Education Today 2013;3: 275-280,
- Karami F. Rasoli A. Tajick A. Causal Relationship of Job Adaptability Based on Job Self-Efficacy and Personality Traits and Mediation of Job Maturity, Job and Organizational Counseling 2019, 11, 1-38.
- Hosseini Sedeh A. Eftekhari Saadi Z. The Relationship between Personality Traits, Motivational Needs and Job Self-Efficacy of Secondary School Teachers in Ahvaz, 3rd National Conference on Science and Technology of Educational Sciences, Social Studies and Psychology of Iran, Tehran, Institute Organizer of Sam Iranian Science and Technology Development Conferences 2017; 4: 155-169.
- Zairi S. Khajeh N. The indirect effect of openness to nurses' experience and job performance: mediators of dynamic personality, professional fitness and perceived job success. Nursing
Management 2018;4: 38-47. - Hyytinen H. Auli T. Liisa P. Unraveling the complex relationship in critical thinking, approaches to learning and self-efficacy beliefs among first-year educational science students, Learning and Individual Differences 2018; 15: 132-142.
- Gloudemans HA. Schalk RM. Reynaert W. The relationship between critical thinking skills and self-efficacy beliefs in mental health nurses. Nurse Education Today 2013; 33(3): 275-280.
- Ennis R.. An outline of goals for a Critical thinking curriculum and its assessment. www. Critical thinking. Net.2008342-567
- Sargih S. The effects of job autonomy on work outcomes: self efficacy as an intervening variable. International Research Journal of Business Studies 2015; 4(3): 25-38.
- Ricketts JC. Rudd RD. Critical Thinking Skills of Selected Youth Leaders: the Efficacy of Critical Thinking Disposition, Leaders and Academic Performance, Journal of Agricultural Education 2005; 46 (1): 32-43.
- Izadi Fard R. Ashtiani M. The effectiveness of cognitive-behavioral therapy combined with problem-solving skills training in reducing test anxiety symptoms in high school girls. Behavioral Sciences 2010; 1: 23-33.
- Batteson TJ. Tormey R. Ritchie TD. Approaches to learning, metacognition and personality: An exploratory and confirmatory factor analysis. Social and Behavioral Sciences 2014; 116: 2561-2567.