نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه علوم تربیتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
2 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3 گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و اقتصادی، واحد تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
مقدمه: این پژوهش با هدف تدوین مدل ارتقای صلاحیتهای هیجانی و اجتماعی مدیران آموزش و پرورش مقطع ابتدایی انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع استقرای قیاسی و پژوهش فراترکیبی است. نمونههای انتخابی شامل مدیران و کارشناسان سازمان آموزش و پرورش با تعداد 20 نفر بهصورت هدفمند بود که با نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای تعیین متغیرهای صلاحیتهای هیجانی و صلاحیتهای اجتماعی مدیران به روش تجربی از مصاحبه استفاده شد. براساس بررسی مبانی نظری و تئوری تحقیق، مؤلفههای اصلی و فرعی و شاخصهای مؤثر بر صلاحیتهای هیجانی و اجتماعی شناسایی و در قالب چکلیست امتیازی تدوین، و برمبنای رویکرد قیاسی با روش تحلیل محتوا، شاخصها و مؤلفههای تحقیق تأیید گردید. مصاحبههای انجام شده بهصورت تجربی و حضوری با نمونهها صورت گرفت. در مبحث کدگذاری در حدود 800 کد سنجش شد و در بررسی نهایی 160 کد مشخص گردید. پس از تعیین متغیرهای تحقیق، واحدهای تحلیل (مضمون، مقوله و نشانگرها) مشخص گردید.
یافتهها: مضمونهای تعیینشده برای ارائه مدلی جهت ارتقای صلاحیتهای هیجانی و اجتماعی مدیران، حاوی 8 متغیر اصلی تحقیق شامل کیفیت زندگی کاری، حمایت گرایی، واقعگرایی، اعتمادسازی، تعهد اجتماعی، صلاحیت شغلی، صلاحیت فردی و صلاحیت اجتماعی بودند.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت صلاحیت اجتماعی و هیجانی در بهبود عملکرد مدیران و کمک به آنها در دستیابی به اهداف خود در سازمان، استفاده از الگوی تدوینشده میتواند برای بهبود شایستگیها، صلاحیتهای عاطفی و اجتماعی مدیران، آموزش تفکر، نیروی انسانی خلاق و کارآفرینی در سیستم آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد.
تازه های تحقیق
Shahpari Zakeri Dehvostanezhad (Google Scholar)
Mahmoud Sabahizadeh (Google Scholar)
کلیدواژهها
- Dehvostanezhad SZ, Sabahizadeh M, Nami K, Ghourchian N. Indicators of social and emotional health competence of education department administrators: a case study in Bandar Abbas. Social Determinants of Health. 2023;9(1):1-12.
- Mayer JD, Salovey P. Emotional intelligence: Imagination, cognition, and personality. American Journal of Educational Research. 1990; 9(3): 185-211.
- Zamani F, Zamanimoghadam A, Nasiri GB, Sourani YR, Mosleh M. Providing a model to enhance the professional competence of educational managers in all universities. Teb Va Tazkieh. 2020;28(4):52-68. [Persian].
- Beikzade J, Khedevi E, Hosseinpour Sonboli AR. Mohammadnejad Asl R. A study of the relationship between managers emotional intelligence with their self- efficacy and mental health. Instruction and Evaluation. 2012;5(19):127-41.
- Birks Y, McKendree J, Watt I. Emotional intelligence and perceived stress in healthcare students: a multi-institutional, multi-professional survey. BMC Med Educ. 2009;9:61.
- Lally P, Van Jaarsveld CH, Potts HW, Wardle J. How are habits formed: Modelling habit formation in the real world. European journal of social psychology. 2010;40(6):998-1009.
- Sharif F, Rezaie S, Keshavarzi S, Mansoori P, Ghadakpoor S. Teaching emotional intelligence to intensive care unit nurses and their general health: a randomized clinical trial. Int J Occup Environ Med. 2013;4(3):141-8.
- Tanoto SR, Tangkawarow GE. The Influence of Ethical Leadership on Employee Performance through Organizational Citizenship Behavior and Intrinsic Motivation. Petra International Journal of Business Studies. 2023;6(2):122-32.
- Narimani B, Mehrdad H, Jalili R. Designing a model for improving the performance of primary school principals: A qualitative study. Journal of Psychological Science. 2021;20(99):471-84.
- Creswell JW, Poth CN. Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. 5th ed. Thousand Oaks: Sage Publications; 2023. p. 259-61.
- Sengupta A, Venkatesh D, K. Sinha A. Developing performance-linked competency model: a tool for competitive advantage. International Journal of Organizational Analysis. 2013;21(4):504-27.
- Longás Mayayo J, Riera Romaní J, de Querol Duran R. Management and leadership of networks for educational success: Analysis of emerging networks in Spain. School Leadership & Management. 2020;40(2-3):183-202.
- Sadat Mirhosseini F. Designing a professional qualification model for physical education teachers in Iran. Khwarazmi University doctoral thesis. 2023.
- Abedi H, Ahanchian MR, Babaei B, Davoodipour A. Investigation of the relationship between emotional intelligence and dimensions of power sources of high school principals of Neishabour city in academic year 2005-2006. International Research Journal of Applied and Basic Sciences. 2013;6:1274-9.
- Fallahi V, Rostami K. On the role of emotional intelligence in secondary teachers’ teaching effectiveness. Journal of New Approaches in Educational Administration. 2012;3(9):167-88.
- Chi Keung C. The Effect of Shared Decision-Making on the Improvement in Teachers’ Job Development. New horizons in Education. 2008;56(3):31-46.
- Afsari A, Anarinejad A, Ghasemi F, Shiri AS. Investigating the Relationship between Emotional Intelligence, Creativity and Mental Health in University Students. Journal of New Approaches in Educational Adminstration. 2022;13(3):197-208.