نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

2 دانشیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

3 استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

4 استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

چکیده

 
مقدمه: پایستگی و بهزیستی تحصیلی از عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان محسوب می‌شوند. هدف این مطالعه بررسی رابطه سلامت روان، پایستگی با بهزیستی تحصیلی بر اساس میانجی سرمایه‌های تحولی است.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی – همبستگی است. روش گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای و میدانی، و جامعه آماری آن شامل دانش‌آموزان دختر و پسر دوره اول متوسطه شهر کرمان بود و 300 دانش‌آموز به‌صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای از 6 مدرسه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه سرمایه‌های تحولی، پرسشنامه بهزیستی تحصیلی تومینن-سوینی و دیگران، و مقیاس پایستگی تحصیلی بود. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل مسیر در نرم‌افزار AMOS و SPSS نسخه 23 استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که سرمایه‌های تحولی به‌عنوان متغیر میانجی بر رابطه بین سلامت روان، پایستگی و بهزیستی تحصیلی تأثیرگذار است و بین پایستگی تحصیلی و بهزیستی تحصیلی با میانجیگری سرمایه‌های تحولی رابطه وجود دارد. تحلیل مدل نشان داد اثر غیرمستقیم پایستگی تحصیلی روی بهزیستی تحصیلی از طریق سرمایه تحولی، 0/35 بود که نشان می‌دهد بین پایستگی تحصیلی و بهزیستی تحصیلی با میانجیگری سرمایه‌های تحولی دانش‌آموزان رابطه وجود دارد.
نتیجه‌گیری: دانش‌آموزانی که سرمایه تحولی (از نظر اجتماعی، فرهنگی و خانواده‌ای) بالاتری دارند، از انسجام و یکپارچگی بیشتری برخوردار هستند و رضایت تحصیلی دارند. بعد بیرونی- بافتی سرمایه‌های تحولی، تجارب مثبتی هستند که افراد در زندگی روزمره از رابطه با مردم و نظام اجتماعی دریافت می‌کنند، این تجارب می‌تواند بر بهزیستی و پایستگی تحصیلی آن‌ها تأثیرگذار باشد.
 

تازه های تحقیق

Hadis Saeedi (Google Scholar)

Alireza Manzari Tavakoli (Google Scholar)

کلیدواژه‌ها

  1. Tuominen-Soini H, Salmela-Aro K, Niemivirta M. Achievement goal orientations and academic well-being across the transition to upper secondary education. Learning and individual differences. 2012;22(3):290-305.
  2. Wang C, Horby PW, Hayden FG, Gao GF. A novel coronavirus outbreak of global health concern. Lancet. 2020;395(10223):470-3.
  3. Lee W, Lee M-J, Bong M. Testing interest and self-efficacy as predictors of academic self-regulation and achievement. Contemporary educational psychology. 2014;39(2):86-99.
  4. Collie RJ, Ginns P, Martin AJ, Papworth B. Academic buoyancy mediates academic anxiety’s effects on learning strategies: An investigation of English-and Chinese-speaking Australian students. Educational Psychology. 2017;37(8):947-64.
  5. Behroozi N, Moradi M, Hajiyakhchali A, Alipour S. Testing the model of causal relationship perceived social support and academic well-being components by mediating academic self-efficacy beliefs, academic self-esteem and academic stress in male students. Psychological Methods and Models. 2018;9(33):35-50.
  6. Martin AJ, Yu K, Ginns P, Papworth B. Young people’s academic buoyancy and adaptability: A cross-cultural comparison of China with North America and the United Kingdom. Educational Psychology. 2017;37(8):930-46.
  7. Dehghan Hisar M. The relationship between transformational capital and self-regulation with moral identity in first grade female high school students, Master’s thesis. Tehran: Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran; 2022. [In Persian].
  8. Sharif Mousavi F. The relationship between transformational capital and academic engagement with the mediating role of academic resilience. Master’s Thesis. Tehran: Faculty of Psychology, University of Tehran; 2023. [In Persian].
  9. Brooks SK, Webster RK, Smith LE, Woodland L, Wessely S, Greenberg N, et al. The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. Lancet. 2020;395(10227):912-20.
  10. Rezaei VM. The relationship between perceived social support with psychological well-being: The mediator role of developmental assets. Developmental Psychology Quarterly: Iranian Psychologists. 2018;15(58):175-88.
  11. Alva SA. Academic invulnerability among Mexican-American students: The importance of protective resources and appraisals. Hispanic Journal of Behavioral Sciences. 1991;13(1):18-34.
  12. Scales PC, Benson PL, Roehlkepartain EC, Sesma A, Jr., van Dulmen M. The role of developmental assets in predicting academic achievement: a longitudinal study. J Adolesc. 2006;29(5):691-708.
  13. Pashak T, Hagen J, Allen J, Selley R. Developmental assets: Validating a model of successful adaptation for emerging adults. College Student Journal. 2014;48(2):243-8.
  14. Jackson C. A study of the relationship between the developmental assets framework and the academic success of at-risk elementary to middle school transitioning students. Dallas: Dallas Baptist University; 2010.
  15. Benson PL, Scales PC, Syvertsen AK. The contribution of the developmental assets framework to positive youth development theory and practice. Adv Child Dev Behav. 2011;41:197-230.
  16. Hatamian P, Nezhad MS. The prediction of academic burnout based on the emotion dysregulation and social support in nursing students. Educ Strategy Med Sci. 2018;11(1):59-65.
  17. Scales PC, Roehlkepartain EC, Shramko M. Aligning youth development theory, measurement, and practice across cultures and contexts: Lessons from use of the Developmental Assets Profile. Child Indicators Research. 2017;10:1145-78.
  18. Zeinali S, Akbari B, Sadeghi A, Moghtader L. Structural model of the relationship between transformational capitals and study hope with academic welfare and behavioral inhibition with the mediating role of academic retention among university volunteer students. Community Health. 2020;8(1):1-12.
  19. Manzari TA, Soltani A, Zeinadini MZ, HASANPOUR E. Predicting Academic Wellbeing Based on Academic Stress and Personality Traits. Middle Eastern Journal of Disability Studies. 2020;10(1):120-6.
  20. Mohammadi YF, Livarjani S, Hoseini ND. Developing a structural model for academic well-being of students of Tabriz medical sciences based on the sense of coherence and self-compassion by mediating responsibility. 2019;11(5):160-8.