نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری روانشناسی بالینی، بخش رواشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 استاد، بخش رواشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

10.30476/smsj.2023.85705.1120

چکیده

مقدمه: سرعت گفتار یکی از جنبه‌های سیالی و روانی کلام است که در بیماران مبتلا به اختلال افسردگی با توجه به اختلال در کارکردهای اجرایی و شناختی، می‌تواند بر وضوح، روانی و ارتباطات عمومی فرد تأثیر بگذارد. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر القای تجارب هیجانی منفی بر سرعت گفتار در افراد مبتلا به اختلال افسردگی بود.
روش‌ها: تعداد 150 نفر دانشجوی دانشگاه شیراز، به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه افسردگی بک پاسخ دادند. سپس بر اساس نمره برش و مصاحبه بالینی، 60 نفر انتخاب و در دو گروه افسرده و غیر افسرده جای گرفتند. از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا در مرحله اول، یک متن بدون محتوای هیجانی و در مرحله دوم، یک قطعه فیلم با محتوای هیجانی منفی را مشاهده و بعد هر آنچه به ذهنشان می‌رسد، بازگو نمایند. درنهایت، داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از آزمون T مستقل تجزیه و تحلیل گردید.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که نمرات سرعت گفتار در افراد افسرده به میزان معنی‌داری کمتر از افراد غیر افسرده بود (P<0/001)، همچنین، نمرات این گروه در بافت القای هیجان منفی نیز به‌طور معنی‌داری کمتر از نمرات آن‌ها در شرایط عادی بود (P<0/001).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج، علاوه بر آن‌که میزان سرعت گفتار گروه افسرده در شرایط عادی، با افراد غیر افسرده تفاوت دارد، بافت و زمینه‌ای که فرد در آن قرار می‌گیرد نیز می‌تواند بر سرعت گفتار فرد اثر بگذارد که در افراد افسرده، به دلیل واکنش‌های هیجانی آن‌ها در پاسخ به محرک‌های محیطی، به‌وضوح خود را نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigation and Comparison of Speech Rate in Normal Versus Emotion Induction conditions in Depressed and Non-depressed People

نویسندگان [English]

  • Fahimeh Mohamadpour 1
  • Habib Hadianfard 2

1 Department of Clinical Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran

2 Professor, Department of Clinical Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran

چکیده [English]

Introduction: Speech rate is one of the clarity and fluency aspects of speech. It can affect   depressed patients’ clarity, fluency, and public communication due to impaired executive and cognitive functions.  Therefore, this study aimed to investigate the effect of inducing negative emotional experiences on speech rate in people with depressive disorder.
Method: For this purpose, 150 Shiraz University students who were selected by convenience sampling method answered Beck Depression Inventory. Then, based on the cut of point and the clinical interview, 60 people were selected and placed in two depressed and non-depressed groups. Participants watched a text without emotional content in the first stage and a piece of film with negative emotional content in the second stage and then retold whatever came to their mind. Finally, the obtained data were analyzed using an independent sample t-test.
Results: Findings showed that the speech rate scores in depressed people were significantly lower than non-depressed people (P<0.001); moreover, the scores of this group in the context of negative emotion induction were significantly lower than normal conditions (P<0.001).
Conclusions: Based on the results, the speech rate of the depressed group is different from the non-depressed people in normal conditions; furthermore, it was found that the context in which the person is placed can affect the speech rate. It was identified in depressed people with emotional reactions when responding to environmental stimuli.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Depression
  • Induction of excitement
  • Speech rate
  • Emotions
  • Students
  1. Pan W, Flint J, Shenhav L, Liu T, Liu M, Hu B, Zhu T. Re-examining the robustness of voice features in predicting depression: Compared with baseline of confounders. PloS one. 2019; 14(6): 1-14.
  2. Snowden LR. Bias in mental health assessment and intervention: theory and evidence. Am J Public Health. 2003; 93(2): 239-243.
  3. Low DM, Bentley KH, Ghosh SS. Automated assessment of psychiatric disorders using speech: A systematic review. Laryngoscope Investigative Otolaryngology. 2020; 5(1): 96-116.
  4. Tendera A, Rispoli M, Senthilselvan A, Loucks TM. Early speech rate development: A longitudinal study. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 2019; 62(12): 4370-4381.
  5. Özseven T, Düğenci M, Doruk A, Kahraman HI. Voice traces of anxiety: acoustic parameters affected by anxiety disorder. Archives of Acoustics. 2018; 43(4):625-36.
  6. Scherer S, Stratou G, Gratch J, Morency L-P. Investigating voice quality as a speaker-independent indicator of depression and PTSD. Interspeech. Lyon. 2013; 847-851.
  7. Tokuno S. Pathophysiological voice analysis for diagnosis and monitoring of depression. In Understanding Depression. 2018 (pp. 83-95). Springer.
  8. Stasak B. An Investigation of Acoustic, Linguistic, and Affect Based Methods for Speech Depression Assessment. 2018. UNSW Sydney.
  9. Di Y, Wang J, Li W, Zhu T. Using i-vectors from voice features to identify major depressive disorder. Journal of Affective Disorders. 2021; 288:161-166.
  10. Kiss G, Vicsi K. Comparison of read and spontaneous speech in case of automatic detection of depression. In2017 8th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications (CogInfoCom) 2017.213-218.
  11. P, Ravnkilde. B, Gammelgaard. L, Egander. A, Clemmensen. K, Rasmussen. N. A. The Danish PET/depression project: Performance on Stroop’sTest linked to white matter lesions in the brain. Psychiatry Research, 2004: 130, 117-130.
  12. Castaneda AE, Tuulio-Henriksson A, Marttunen M, Suvisaari J, & Lönnqvist J. A review on cognitive impairments in depressive and anxiety disorders with a focus on young adults. Journal of affective disorders, 2008: 106(1), 1-27.
  13. König A, Mallick E, Tröger J, Linz N, Zeghari R, Manera V, Robert P. Measuring neuropsychiatric symptoms in patients with early cognitive decline using speech analysis. European Psychiatry. 2021; 64(1): 1-15.
  14. Verhoeven J, De Pauw G, Hanne K. Speech Rate in a Pluricentric Language: A Comparison between Dutch in Belgium and the Netherlands. Language and Speech. 2004; 47(3): 297-308.
  15. Simning A, Fox ML, Barnett SL, Sorensen S, Conwell Y. Depressive and anxiety symptoms in older adults with auditory, vision, and dual sensory impairment. Journal of aging and health. 2019; 31(8): 1353-1375.
  16. Akbari E, Hasani J, Moradi AR. The Effect of Emotional Experiences Induction on the Executive Functions of Attention and Working Memory with Regard to Depressive Continumm, J Management System, 2015:1(1),7-25. (In Persian)
  17. Fathi–Ashtiani, A. Psychological tests: personality and mental health. 2012: Ninth edition, Beesat. (In Persian)
  18. Rahimi, C. Application of the Beck Depression Inventory-II in Iranian University Students. Clinical Psychology and Personality, 2014; 12(1): 173-188.
  19. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5ed). 2013: American Psychiatric Pub.
  20. M. H. Astronomy made simple. 1976. Gitashenasi Geographical & Cartographic Publication.