نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه روانشناسی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران

2 دانشیار، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران

3 کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران

4 کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

5 دانشیار گروه روماتولوژی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران

چکیده

مقدمه: لوپوس بیماری است که با ایجاد اضطراب در فرد باعث نگرانی و تنش در پاسخ به شرایط تهدیدکننده می‌گردد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی سه درمان روان‌شناختی متفاوت بر افسردگی و باورهای ناکارآمد بیماران مبتلا به لوپوس سیستمیک انجام گرفت.
روش‌ها: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با مرحله پیگیری سه‌ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی بیماران مبتلا به لوپوس تحت درمان در بیمارستان‌های شیراز در سال 1397 تشکیل می‌دادند. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند از بین جامعه 750 نفری، 80 نفر انتخاب و در 4 گروه (یک گروه گواه 20 نفره، و 3 گروه آزمایش 20 نفره) گمارده شدند. گروه‌های آزمایش، مداخلۀ آموزشیِ درمان، پذیرش و تعهد را طی سه ماه در 12 جلسه 90 دقیقه‌ای، مداخلۀ آموزشیِ درمان متمرکز بر شفقت را طی سه ماه در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای و مداخلۀ آموزشی درمان ترکیبی را طی سه ماه در 6 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت نمودند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه افسردگی بک (1972) و پرسشنامه نگرش‌های ناکارآمد وایزمن و بک (1987) بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و با استفاده از نرم‌افزار آماری24 spss- مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که پرتکل‌های آموزشی درمان‌های موج سوم بر کاهش افسردگی و باورهای ناکارآمد زنان مبتلا به لوپوس سیستمیک تأثیر معناداری داشته است (0001p≤/).
نتیجه‌گیری: مطابق با یافته‌های پژوهش حاضر، می‌توان از بسته‌های آموزشی پذیرش و تعهد، شفقت و درمان ترکیبی جهت بهبود افسردگی و باورهای ناکارآمد زنان مبتلا به لوپوس بهره برد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Comparing the Effectiveness of Three Different Psychological Treatments on Depression and Dysfunctional Beliefs of Patients with Systemic Lupus

نویسندگان [English]

  • Ali Mohammad Rezaei 1
  • Tayyebeh Sharifi 2
  • Mohammad Amin Keshavarzi 3
  • Mehrnaz Mazareie 4
  • Elham Aflaki 5

1 Assistant Professor, Department of Psychology, Arsenjan branch, Islamic Azad University, Arsenjan, Iran

2 Associate Professor, Department of Psychology, Shahrekord branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran

3 M.Sc. in Psychology, Arsenjan branch, Islamic Azad University, Arsenjan, Iran

4 M.Sc. in Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran

5 Associate Professor of Rheumatology, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran

چکیده [English]

Introduction: Lupus is a disease that causes tension in a person in response to threatening conditions. This research aims to compare the effectiveness of three different psychological treatments on depression and dysfunctional beliefs of patients with systemic lupus.
Methods: The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a three-month follow-up phase. The statistical population of this research included all lupus patients undergoing treatment in Shiraz hospitals in 2017; 80 people were selected from the population of 750 people using the purposive sampling method and assigned to 4 groups (a control group, including 20 people, and three experimental groups, each one including 20 people). The experimental groups received the educational intervention (treatment) of acceptance and commitment therapy during three months in 12 90-minute sessions, of compassion-focused therapy during three months in 8 90-minute sessions, and, of combined therapy during three months in 6 90-minute sessions. The questionnaires used in this research included Beck's depression questionnaire (1972) and Weisman's (1987) dysfunctional attitudes questionnaire. The data obtained from the research were analyzed by analyzing variance with repeated measurements using SPSS-24 statistical software.
Results: The results showed that the third-wave treatments' educational protocols significantly reduced depression and dysfunctional beliefs of women with lupus (p≤/0001).
Conclusion: According to the present study's findings, it is possible to use the educational packages of acceptance and commitment, compassion, and combined therapy to improve depression and dysfunctional beliefs of women with lupus.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Systemic Lupus Erythematosus
  • Acceptance and Commitment Therapy
  • Self-Compassion
  • Depression
  1. Lobindo, G., & Haber, J. (1994). Nursing Research (1st ed). Mosby: Philadelphia.
  2. Mazharei Azad F,Aabedi H.A,Najei S.A (2010). Emotional psychosocial outcomes in patients with systemic lupus erythematosus. Journal of Razi School of Nursing and Midwifery. [Persian]
  3. Moses N, Wiggers J, Nicholas C, Cockburn J. (2005). Prevalence and correlates of perceived unmet needs of people with systemic lupus erythematosus. Patient Educ Couns Apr; 57(1): 8-30.
  4. Karakoyun, O., Gorken, I., Sahin, S., Orcin, E., Alanyali, H., & Kinay, M. (2010). Depression and anxiety levels in woman under follow-up for breast cancer: relationship to coping with cancer and quality of life. Medical Oncology, 27(1): 108-113.
  5. Hayes, S. C., Strosahl, K. D. & Wilson, K. G. (2012). Acceptance and commitment therapy: the process and practice of mindful change (2nd Ed.). New York: Guilford.
  6. Quinlan, E., Deane, P.F. and Crowe, T. (2018). Pilot of an Acceptance and Commitment Therapy and Schema group intervention for Mental Health Carer's Interpersonal Problems.Contextual Behavioral Science, 9(1): 53-62.
  7. Hayes, S.C., (2004). Acceptance and
    commitment therapy,relational frame theory, and the third wave.
  8. Hayes, S.C., Strosahl, K.D. and Wilson, K.G. (2011). Acceptance and commitment therapy: The processand practice of mindful change (2nd ed.). New York, NY: Guilford Press.
  9. Gloster, A., Klotsche, J., Ciarrochi, J., Eifert, G., Sonntag, R., Wittchen, H. and Hoyer, J. (2017). Increasing valued behaviours precedes reduction in suffering: Findings from a randomized controlled trial using ACT. Behaviour Research and Therapy, 91(1): 64-71.
  10. Bonvanie IJ, Rosmalen JGM, van Rhede van der Kloot CM, Oldehinkel AJ, Janssens KAM. (2015). Short report: Functional somatic symptoms are associated with perfectionism in adolescents. J Psychosom Res, 79(4): 328-330.
  11. Giorgio, J. M. Sanflippo, J. Kleiman, E. Reilly, D. Bender, R. E. Wagner, C. A. Liu, R, T. Alloy, L. B. (2010). An experiential avoidance conceptualization of depressive rumination: Three tests of the model. Behavior Research and Therapy, 48,1021-1031.
  12. Gilbert, P. (2015). The evolution and social dynamics of compassion. Social and Personality Psychology Compass, 9(6): 254-239.
  13. Gilbert, P. (2017). Compassion: Concepts, Research and Applications. New York: Routlege.
  14. Kolts, L.R.L., Bell, T., Levy, J.B. and Irons, C. (2018). Wxperiencing Compassion Focused Therapy from the Inside Out. The Guilford Press. New York.
  15. Gilbert, P. (2014). The origins and nature of compassion focused therapy. Clinical Psychology, 53(1): 41-46.
  16. Tirch, D., Schoendorff, B. and Silberstein, L.R. (2014). The ACT practitioners guide to the science of compassion. New York, NY:New Harbinger.
  17. Mattoff, M. (2018). Circumstances to integrate acceptance and commitment therapy Witj short-term psychodynamic psychotherapies. Cogent Psychology, 5(1): 1-24.
  18. Abedi Qhilichashlaghi M., Asgharimqadam M.A., Khalilzadeh Pushtgol M. (2011). Psychometric properties of pain self-management questionnaire (PSMC) in patients with chronic pain. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology; 18(2): 150-156.
  19. Govrin, A. (2014). The vice and virtues of monolithic thought in the evolution of psychotherapy, Psychotherapy Integration. 24(2): 79-90.
  20. Sarmad, Z., Bazargan, A., & Hejazie, A. (2019). Research Methods in Behavioral Sciences. Tehran: Agah.
  21. Harris, R. (2009). ACT made simple: An easy-to-read primer on acceptance and commitment therapy. New Harbinger Publications.
  22. Gilbert, P. (2009). The compassionate mind: A new approach to lifes challenges. London: Constable and Robinson.
  23. Polk, K. L., Schoendorff, B., Webster, M., & Olaz, F. (2016). The Essential Guide to the ACT Matrix. Context Press, An imprint of New Harbinger Publications, Inc. Oakland, CA.
  24. Weissman, A. N., Beck, A. T. (1978). Development and validation of the dysfunctional attitude scale. Paper presented at the annual meeting of the association for the advancement of behavior therapy. Chicago: IL.
  25. Farrokhzadiean A.A, Andalieb L.,Yousefvand M. (2019).The effectiveness of treatment based on acceptance and commitment to reducing depression in people with cancer.Journal of Development Psychological. 17: 45-52.