نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دندانپزشکی عمومی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
2 استادیار، گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
3 استادیار، مرکز تحقیقات بیماری های دهان و دندان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
چکیده
مقدمه: آگاهی از اصول اخلاق حرفهای، بنیان اساسی اخلاقمداری در عملکرد حرفهای است. کارگاههای اخلاق پزشکی مهمترین منبع کسب آگاهی از اخلاق حرفهای محسوب میشوند. هدف مطالعه حاضر این است که تأثیر این کارگاهها بر افزایش آگاهی دانشجویان دندانپزشکی از کدهای اخلاق حرفهای را مورد بررسی قرار دهد.
روشها: 51 نفر از دانشجویان عمومی رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز که واحد درسی اخلاق پزشکی را در سال تحصیلی 1397-1396 میگذراندند، با پرسشنامهای حاوی سؤالات چندگزینهای مربوط به کدهای اخلاق حرفهای، با روایی و پایایی تأییدشده طی یک مطالعه قبلی با ضریب آلفای کرونباخ 7/0 قبل و بعد از کارگاه، مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با نرمافزارspss 18 و با آزمون آماری Wilcoxon آنالیز گردید.
یافتهها: میانگین نمره دانشجویان بعد از کارگاه بهطور معناداری بیشتر از میانگین نمره آنها قبل از کارگاه بود (001/0P <). این نتیجه در مورد کدهای اخلاقی صداقت با بیمار، خودمختاری بیمار و رعایت عدالت نیز صادق بود، اما میانگین نمره قبل و بعد، برای کدهای سودرسانی و ضرر نرساندن به بیمار تفاوت معناداری نداشت (به ترتیب 317/0P = و 345/0 P =).
نتیجهگیری: نتایج این بررسی نشان داد که کارگاههای اخلاق پزشکی در افزایش آگاهی کلی دانشجویان دندانپزشکی از کدهای اخلاق حرفهای کارآمد است اما در بعضی از ابعادِ مفاهیم اخلاقی نیاز به آموزش بالینیِ مبتنی بر حل مسئله احساس میگردد.
کلیدواژهها
- Bandani Pour F, Nouhi E. Assessment of Educational Needs in Ethics and its Relationship with Ethical Efficiency among Health Care Providers of Sistan and Bloochestan Province. ijme. 2020; 13 (1):319-328. (In Persian)
- Bijanzadeh M, Almasi H, Jamshidi F. Evaluation of medical externship students’ awareness about the charter of patient rights based on the Medical Ethics course in 2019. Jundishapur Education Development Journal. 2022; 12(4): 1024-33. (In persaian)
- Vojdani M, Fowji S, Heydarabadi A, Haghighi Sani N, Poortaleb A, Imanzad M, et al. Investigation of the knowledge of clinical internship students of Tehran University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences of patient rights. Medical Ethics 2015;9(33): 66-143.( In Persian)
- Bahrani F, Farzin M, Nowzari L. Shiraz dentists’ knowledge of professional ethics.Medical Ethics and History of Medicine.2012;5(6):69-80.
- Ghodsi Z, Hojjatoleslami S.Knowledge of students about Patient Rights and its relationship with some factors in Iran. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2012; 31(1): 345-348.
- Bathaei SA,and Asayesh H. Medical students’ awareness of patients’ rights in Qom university of medical sciences and health services(2010).Iranian Journal of Medical education.2012;12(5): 347-355.( In Persian)
- Jalilvand H, Abdi M, Pourrahimi M, Jalilvand A, Tanharo D, Vali N, et al. Knowledge of Nursing and Midwifery Students about Patient Rights. ijme. 2021; 14 (1): 321-332. (In Persian)
- Houshmand M, Laeli M. Investigating Teaching Methods of Professional Ethics in Iran: A Review Study. Quarterly Journal of Medical Ethics. 2021; 15(46): 1-13. (In Persian)
- Khorshidian A, Momeni N, Alaaddini M,and Etemad Moghaddam Sh. Ethics education in dentistry. Ethics in Science and Technology.2008, 3(3-4): 85-89. (In Persian)
- Managhe E, Airianzadeh M, Salehi M, Zareii R. The effect of medical ethics education on the moral culture of students of Shiraz University of Medical Sciences. RJMS. 2021; 28 (1): 84-94. (In Persian)
- Mardani A H, Hasanpour M, Khosravi S, Parsapour A, Shojaee A A. Challenges of teaching medical ethics from the perspective of mentors and students of Tehran University of medical sciences: a brief report. Tehran Univ Med J. 2021; 79 (9): 734-740. (In Persian)
- Silverberg LI. Survey of medical ethics in US medical schools:a descriptive study. J Am Osteopath Assoc. 2000; 100(6): 373-8.
- Chaves J. Assessing ethics and professionalism in dental education. Journal (Indiana Dental Association).2000; 79(1): 16-21.
- Chung E-K, Rhee JA, Baik YH. The effect of team-based learning in medical ethics education. Med Teach.2009; 31(11): 1013-7.
- Karamzadeh A, Mosalanejad L. Students’ experience of comprehensive ethics education based on case study method and combined learning approach of qualitative study in the genre of phenomenology. J Educ Ethics Nurs. 2022; 10(3&4): 42-48. (In Persian)
- Ebrahimi S, Alinejad N. The Impact of Ethics Workshop on the Ethical Knowledge and Competency of fourth Years Medical Students of Shiraz University of Medical Sciences. 2017;10(1):55-66.( In Persian)
- Asghari F, Samadi A, Dormohammadi T.Effectiveness of the course of medical ethics for undergraduate medical students. Med Ethics Hist Med. 2009; 2(7): 280-290.
- Davoudi M, Afrazandeh S, Yazdanparast E, et al. Effect of professional ethics course on nursing students’ comprehension of care behavior. MEJ.2020; 45(18): 88-99. (In Persian)
- ADA principles of ethics and code of professional conduct. available at: https://www.ada.org/about/principles/code-of-ethics
- Tabei S, Azar M, Mahmoodian F, Mohammadi N, Farhadpour H, Ghahramani Y, et al. Investigation of the Awareness of the Students of Shiraz Dental School Concerning the Patients’ Rights and the Principles of Ethics in Dentistry. Journal of Dentistry 2013; 14(1): 20-24.
- Chin JJ, Voo TC, Karim SA, Chan YH, Campbell AV. Evaluating the effects of an integrated medical ethics curriculum on first-year students. Ann Acad Med Singap. 2011; 40(1): 4-18.
- Khajedaluee M, Movafaghi Z,and Pouryazdanpanah M.Effectiveness of the medical ethics curriculum: viewpoints of interns in Mashhad University of Medical science. Journal of medical ethics and history of medicine. 2013; 6(5): 67-76. (In Persian)
- Sakineh Mohebbi A, Rabiei M, Keizoori AH. A review of students’ evaluation of the medical ethics curriculum.Journal of medical ethics and history of medicine 2015; 8(3): 77-86. (In Persian).