نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه سلامت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه سلامت روان، مرکز تحقیقات سلامت معنوی، گروه سلامت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران

4 استادیار، گروه سلامت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: خدمات بهداشتی و درمانی برای تأمین تندرستی و حفاظت از سلامت مردم پاسخگوی نیاز قطعی و مداوم انسان‌ها و از مسائل بسیار مهمی است که ثمربخشی حقیقی آن در گروی آمیختگی این خدمات با موازین اخلاقی و فضائلی است که آن‌ها را در جهت تأمین نیاز مردم عرضه نماید.با این دیدگاه، بی‌گمان پرداختن به بحث کاربرد اخلاق در خدمات سلامت روان ضروری است.
روش‌ها: مطالعه حاضر یک پژوهش تحلیل محتوای کیفی قراردادی است که برای جمع‌آوری نمونه از مصاحبه‌های عمیق نیمه ساختاریافته با متخصصان استفاده کرده است. ۱۸ نفر از متخصصان و فعالان حوزه سلامت روان از طریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. پس از پیاده‌سازی مصاحبه‌ها، داده‌ها بر اساس مراحل روش تحلیل محتوای قراردادی و روش آنالیز گرانهایم و لاندمن مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: پس از تحلیل ۶۸ کد اولیه، ۱۲ زیرطبقه، ۳ طبقه اصلی و ۱ مقوله هسته شامل موانع تبدیل نگرش‌های اخلاقی به عمل اخلاقی به دست آمد. طبقات اصلی را دیدگاه متخصصان، موانع فردی و موانع بنیادی تشکیل می‌داد.
نتیجه‌گیری: با توجه به شناسایی موانع فردی و بنیادی در تبدیل نگرش‌های اخلاقی به عمل اخلاقیکه رهیافت پژوهش حاضر است، امید آن می‌رود که با رفع این موانع رشد اخلاق در سطح فردی و سازمانی ارتقا یابد.

کلیدواژه‌ها

  1. Asfichi M. Comparison of moral judgment in students with and without learning disabilities in Shiraz University; 2016. (In Persian)
  2. Karimzadeh S. A comparative study of the relationship between the indicators of moral education (moral judgment and moral behavior) with the components of self-perception in normal adolescents and those with behavioral problems. Islamic Education Quarterly. 2017-23: 160. (In Persian)
  3. Sobhani H and Sobhani M T. The place of self-knowledge in human moral behavior. Ethical research paper. 1390; Fourth year (12):9. (In Persian)
  4. Harganhan B. R. Alson M. An introduction to theories of learning (Translation: Ali Akbar Seif) Tehran: Doran Publishing 2002.
  5. Ashoori J. The relationship of nurse’s moral reasoning, moral behavior and health with their moral metacognition. Med Ethic J. 2016 Jan 1;10(34):55-76. Persian
  6. Blasi A. Bridging moral cognition and moral action: A critical review of the literature. Psychological bulletin. 1980;88(1):1.
  7. Namugenyi I. Ethical culture, moral awarness, moral attitude & moral action of Ugandan public procurement officers: Mekerere university; 2012.
  8. Ajzen I. The theory of planned behavior. Orgnizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179–211. De Young. 1991:509-26.
  9. Bandura A. Self-efficacy mechanism in human agency. American psychologist..122:2.37;1982.
  10. Atef-Vahid M, Dadfar M. The guide of professional ethics and behaviorin clinical psychologyfor psychologists, counselors' psychiatrists. Mirmah;2015. (In Persian)
  11. pop k. Ethics and clinical psychology 2006.
  12. Aminbeidokhti A.k, Mardani E. relationship between mental health and professional ethics among nursing staff. Medical ethics. 2014; The ninth year (31): 49-73. (In Persian)
  13. Chae MH, Kelly DB, Brown CF, Bolden MA. Relationship of ethnic identity and spiritual development: An exploratory study. Counseling and Values. 2004;49(1):15-26.
  14. Corey G, Corey MS, Callanan P. Issues and Ethics in the Helping Professions. 5th Edition. Brooks/Cole Publishing Company,Pacific Grove, California. ISBN: 0-534-18762-5. 1993.
  15. Cottone RR, Tarvydas VM. Ethical and professional issues in counseling. Upper Saddle River, NJ: Merrill/ Prentice – Hall. Ethical standard. American Association for counseling and Development. 1998.
  16. Herlihy B, & Carey G. Ethical standards Casebook (5th ed.). Alexandria, VA: American Counseling Association 1996.
  17. Kitchener KS. Intuition, critical evaluation and ethical principles: The foundation for ethical decisions in counseling psychology. The counseling psychologist. 1984;12(3):43-55.
  18. Remley TP, Herlihy B. Ethical, legal, and professional issues in counseling: Pearson Upper Saddle River, NJ; 2005.
  19. Urofsky R, Sowa C. Ethics education in CACREP‐accredited counselor education programs. Counseling and Values. 2004;49(1):37-47.
  20. Welfel ER. Ethics in counseling and psychotherapy Standards, Research, and Emerging Issues. Brooks/ Cole Publishing Company. 2002.
  21. CH S, B T. Work Ethic, Protestantism and Human Capital. Economic Letter 2010; 107(2): 99-101.
  22. 22Zionts L, Shellady S, Zionts P. teachers' perceptions of professional standards: their importance & ease of implementation. 2006.
  23. Ghiasi M. Organizational Commitment, Productivity, and Improvements in Organizations: Fifth Color Publications; 2012. (In Persian)
  24. Isfahani M, M. Professional ethics in health Services. 1994:145. (In Persian)