نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، عضو هیات علمی، مرکز تحقیقات مراقبت های روان جامعه نگر، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران

2 استادیار، گروه آمار، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

چکیده

مقدمه: بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی با چالش های زیادی مواجهه هستند. آنها برای سازگاری با این چالش ها در تلاش هستند که از رویکردهای معنوی استفاده نمایند. این مطالعه با هدف کشف معنویت در زندگی بیماران مسلمان مبتلا به نارسایی کلیوی انجام شد.
روش‌ها: مطالعه با رویکرد کیفی و بر روی بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی انجام شد. نمونه گیری به صورت هدفمند و با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته انجام شد. داده ها با استفاده از رویکرد تحلیل محتوای کیفی، تحلیل گردید.
یافته‌ها: یافته های این مطالعه نشان داد که بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی باورهای ماورائی داشته، از حمایت معنوی بهره مند هستند و به ماوراء اتصال دارند. آنها همواره با خدا ارتباط داشته، قران و نماز می خوانند و به زیارت ائمه می روند. بیماران همواره به خدا توکل دارند و خود را به خدا می سپارند.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه گویای این است که بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی همواره باور ماورائی دارند و با ماوراء و خداوند در ارتباط هستند.

کلیدواژه‌ها

  1. Dennis L. Kasper, Eugene Braunwald, Antoni S. Fauci, Stephen L. Hauser, Dan L. Longo, (Eds.). JLJ. Casademont J. Harrison's Principles of Internal Medicine 16th Edition: McGraw-Hill Professional Publishing; 2004.
  2. Hadadian F, Ghorbani A, Falah H, Latifi SM. The effect of trancscutaneus electrical acupoint stimulation (TEAS) on fatigue reduction in hemodialysis patients. Journal of Kermanshah University of Medical Sciences (J Kermanshah Univ Med Sci). 2011;15(3):35-54.
  3. Goolsby MJ. National Kidney Foundation Guidelines for chronic kidney disease: evaluation, classification, and stratification. Journal of the American Academy of Nurse Practitioners. 2002;14(6):238-42.
  4. Glover C, Banks P, Carson A, Martin CR, T. D. Understanding and assessing the impact of end-stage renal disease on quality of life. . The Patient: Patient-Centered Outcomes Research. 2011;4(1):19-30.
  5. Ferreira RC, CR. SF. Quality of life of chronic renal patients on hemodialysis in Marیlia, SP, Brazil. . Jornal brasileiro de nefrologia. 2011;33 (2):129-35.
  6. Ebad N, Sodani M, Faghihi A, M. H. The study of effectiveness of positive thinking training with emphasis on the signs of Quran on increasing hope to divorced women’s life of Ahvaz city. New Finding in Psychology. 2009;4(10):71-84.
  7. Kersten C, Cameron MG, J. O. thrust in hope and hope in thrust. . Jornal of Palliative Medicin. 2012;15(1):128-39.
  8. Aghajani M, Morasaei F, N MA. Relationship between religious belief and hope in hemodialysis patients: A cross sectional study. Islam and Health Journal. 2015;2(1):19-25.
  9. Cheraghi M, H. M. The Relationship between different dimensions of religiosity and general health in student of Isfahan University. Journal of Educational and Psychological Research Education and Psychology University Isfahan. 2007;2(2):1-22.
  10. Rambod M, Sharif F, Molazem Z, Khair K. Spirituality Experiences in Hemophilia Patients: A Phenomenological Study. J Relig Health 2018; https://doi.org/10.1007/s10943-018-0621-3.
  11. Clayton-Jones, D., Haglund, K., Belknap, R. A., Schaefer, J., & Thompson, A. A. Spirituality and religiosity in adolescents living with sickle cell disease. Western Journal of Nursing Research 2016; 38(6): 686–703.
  12. Cotton, S., Grossoehme, D., & McGrady, M. E. Religious coping and the use of prayer in children with sickle cell disease. Pediatric Blood & Cancer 2012; 58(2): 244–249.
  13. Pendleton, S. M., Cavalli, K. S., Pargament, K. I., & Nasr, S. Z. Religious/spiritual coping in childhood cystic fibrosis: A qualitative study. Pediatrics 2002; 109: 8.
  14. The Noble Quran. (2022). http://quran.com/. Accessed 9 June 2022.