نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، رشته مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 دکتری تخصصی، عضو هیات علمی، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 دکتری تخصصی، عضو هیات علمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 دکتری تخصصی، عضو هیات علمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
چکیده
مقدمه: فرایند آموزش کارکنان شبکههای بهداشت و درمان کشور تطبیق نیروی انسانی با شرایط متغیر سازمان و محیط است. آموزش، ابزاری است که مدیران را در ادارهی سازمانها یاری میرساند. این پژوهش با هدف ارائهی مدلی برای ارتقای کیفیت آموزش کارکنان شبکههای بهداشت و درمان کشور با استفاده از مدل معادلات ساختاری انجام شده است.
روشها: روش مطالعه، ترکیبی از نوع اکتشافی است. جامعهی آماری این پژوهش 150 نفر از کارکنان شعب شبکهی بهداشت استان فارس و روش نمونهگیری، بهصورت تصادفی خوشهای بوده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 108 نفر تعیین شد. پرسشنامهی کمیلشده، شامل سؤالات مشخصات فردی و سؤالات مربوط به فرضیههای تحقیق بوده که از میان نمونه جمعآوری شده است. بهمنظور بررسی روایی پرسشنامه، از تحلیل عاملی تأییدی و بهمنظور بررسی فرضیات تحقیق، از مدلسازی معادلات ساختاری روش الگویابی معادلات ساختاری (Structural Equation Modeling) با کمک نرمافزار SmartPLS 3 استفاده شده است.
یافتهها: از 108 نفر پاسخگو در گروه بررسیشده، 7/40درصد (44 نفر) مرد و 3/59درصد (64 نفر) زن بودند. از 108 نفر پاسخگو در گروه بررسیشده، 3/21درصد (23 نفر) مجرد و 7/78 درصد (85 نفر) متأهل بودند. تمامی ضرایب بارهای عاملی از 4/0 بیشتر است که نشان از مناسببودن این مدل دارد. مقدار آلفای کرونباخ برای تمامی سازهها بالاتر از 7/0 است که حاکی از پایایی مناسب مدل است. تمام مؤلفهها و ابعاد و عوامل مؤثر در کیفیت آموزش کارکنان شبکههای بهداشت و درمان شناسایی و تأیید شد.
نتیجهگیری: بررسیها نشان داد سازوکارهای اجرایی مدل ارتقای کیفیت آموزش کارکنان شبکههای بهداشت و درمان کشور مناسب است. وضعیت موجود کیفیت آموزش کارکنان شبکههای بهداشت و درمان کشور تقریباً در حد متوسط و زیاد قرار دارند. آموزش، نقش بیبدیلی در تعالی سازمان به عهده دارد. برنامهریزی بهمنظور آموزش کارکنان زمینهی بهرهوری و اثربخشی بهتر در فرایند ارائهی خدمات بهتر و رضایت مراجعهکنندگان را به همراه خواهد داشت.
کلیدواژهها
- Zarrinkolah, N. Relationship between in-service education and teachers' effectiveness The role of moderators of demographic variables, First National Conference on Education Studies and Educational Sciences, Qom. 2017(In Persian).
- Argote, L. Organizational learning research: Past, present and future. Management learning, 2011. 42(4), 439-446
- Argyris, C., Schon, D. A. Organizational Learning: A theory of action perspective, Reading. MA. Addison Wesley. 1978.
- Pantouvakis, A., Bouranta, N. The link between organizational learning culture and customer satisfaction. The Learning Organization. 2013.
- Arefi, M., Fathi Vajargah, K. Theoretical knowledge and professional skills of elementary school staff from learning theory: elementary school staff in Hamadan, Quarterly Journal of Educational and Therapeutic Innovations, 30 (8). 52-31. 2010 (in Persian).
- Loghmani Shahmiri, M, Hosseini Khalili, Sh, Sadati, J., Bamati Tusi, R. Investigating the professional qualifications of the employee. The third scientific-research conference on educational sciences and psychology of social and cultural injuries in Iran. 2016 (in Persian).
- Niñerola, Angels, María-Victoria, Sánchez-Rebull, Ana-Beatriz, Hernández-Lara. Quality improvement in healthcare: Six Sigma systematic review, Health Policy, Volume 124, Issue 4, Pages 438-445. 2020.
- Urus, Agustina, Arry, Pongtiku, A.L. Rantetampang, Anwar, Mallongi. The Factors Affecting Performance of Nurses at Sorong District Hospital, Galore International Journal of Health Sciences and Research, Vol.4; Issue: 1. 2019.
- Younas, W., Farooq, M., Khalil-Ur-Rehman, F., & Zreen, A.The impact of training and development on employee performance. IOSR Journal of Business and Management, IOSR-JBM, 20 (7), 20-23. 2018
- Hanaysha, J. R., & Hussain, S. An examination of the factors affecting employee motivation in the higher education sector. Asia-Pacific Journal of Management Research and Innovation, 14 (1-2), 22-31. 2018.
- He, Y., Lundgren, K., & Pynes, P. Impact of short-term study abroad program: Inservice teachers' development of intercultural competence and pedagogical beliefs. Teaching and Teacher Education, 66, 147-157. 2017.
- Clarke, D., & Hollingsworth, H. Elaborating a model of teacher professional growth. Teaching and teacher education, 18 (8), 947-967. 2002.