نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مشاوره ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد واحد خمینی شهر،اصفهان، ایران

2 استادیارگروه مددکاری اجتماعی، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد واحد خمینی شهر، اصفهان، ایران

چکیده

مقدمه: بیماری مولتیپل اسکلروزیس نوعی بیماری مزمن است که ناتوانی و کارکرد پایین ناشی از آن، افراد را به سوی احساس فقدان شایستگی و اطمینان از خود، کاهش احساس شادکامی و ایجاد مشکل در بهزیستی روان‌شناختی سوق می‌دهد؛ لذا لازم است مداخلات روان شناختی جهت بهبود وضعیت سلامت روحی این بیماران انجام گیرد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مشاوره با رویکرد مثبت‌گرا بر شکوفایی، بهزیستی روان شناختی و شادکامی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس شهر اصفهان در بهار و تابستان سال 1397 انجام شد.
روش ­ها: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل و دوره پیگیری یک ماهه بود. شرکت کنندگان پژوهش، 34 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بودند که بر اساس سن و تحصیلات به صورت همتاسازی در دو گروه کنترل (17 نفر) و آزمایش (17 نفر) قرار گرفتند و پیش آزمون اجرا شد. گروه آزمایش به مدت هشت جلسه 90 دقیقه‌ای هفتگی طی یک ماه مشاوره با رویکرد مثبت‌گرا شرکت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار بودند. پس از اتمام جلسات درمان و یک ماه پس از اجرا، مجدداً آزمون ها گرفته شد. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه شکوفایی سلیمانی و همکاران (1394)، پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف (1989) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد (1990) استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد مشاوره با رویکرد مثبت گرا بر شکوفایی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس تاثیر ندارد؛ لیکن منجر به افزایش بهزیستی روان شناختی (نمرات از 64/52 به 50/60 رسیده است) و احساس شادکامی (نمرات از 71/62 به 84/72 رسیده است) بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس گردیده است (05/0>p).
نتیجه گیری: با توجه به یافته ها،  شرکت در جلسات مشاوره با رویکرد مثبت گرا می‌تواند به پیشگیری از مشکلات روان شناختی و بهبود وضعیت روان شناختی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس کمک کند.

کلیدواژه‌ها

  1. Lassmann H. Multiple Sclerosis Pathology. Cold Spring Harb Perspect Med; 2018, 8(3):a028936.
  2. Alizadeh A, Dyck S, Karimi-Abdolrezaee S. Myelin damage and repair in pathologic CNS: challenges and prospects. Front Mol Neurosci 2015; 8: 35.
  3. Kroencke DC & Denney DR. Stress and coping in multiple sclerosis: exacerbation, remission and chronic subgroups. Mult Scler 1999; 5(2):89-93.
  4. Qassemi A, Shayegan Ashari F, Chitaz A. Comparative Study of the Effect of Frankel and Swiss Ball Exercises on Improving Balance and Depression in Patients with Multiple Sclerosis. Pejouhesh Journal of Rehabilitation Sciences 2011; 7(3): 278-283.
  5. Crespo-Bujosa HB, Gonzalez MJ. Phytochemicals for the Treatment of Multiple Sclerosis? A Review of Scientific Evidence. J Orthomol Med 2018; 33(1): 1
  6. Raisi R, Naqsan Mohammadi M, Al-Madarsi A. Geographical Distribution of MS Patients Using Geographic Information System in Kerman. Health-Focused Research 2015; 1 (1): 1-3
  7. Toro J, Cárdenas S, Fernando Martínez C, Urrutia J  & Díaz C. Multiple sclerosis in Colombia and other Latin American Countries. Mult Scler Relat Disord 2013; 2(2):80-9
  8. Tabrizi N. Etemadi Far M. Sharif A. Mirmahdi R. Multiple Sclerosis. Tehran: Rule; 2013 (Persian)
  9. Payamani F, Nazari A, Noktehdan H, Mehran A, Saharaian AD. Evaluation of lifestyle of patients with multiple sclerosis referring to MS Society of Tehran in 2008. Journal of Lorestan University of Medical Sciences 2008; 2 (48): 38-32. (Persian)
  10. Boniwell I. Happiness: Transforming the Development Landscape. The Centre for Bhutan Studies and GNH; 2017.
  11. Diener E, Pressman S, Hunter J, Delgadillo‐Chase D. If, Why, and When Subjective Well-Being Influences Health, and Future Needed Research. Health and Well-Being 2017; 9(2): 1.
  12. Strober LB. Quality of life and psychological well-being in the early stages of multiple sclerosis (MS): Importance of adopting a biopsychosocial model. Disabil Health J 2018; 11(4):555-561
  13. Shojaee A, Soleimani A. The Effect of Spiritual Intelligence Training on Psychological Well-Being and its Components in Students Covered by Imam Khomeini Relief Committee in Ardabil City, School Psychology Journal 2014; 4 (1): 121-104 (Persian)
  14. Frisch MB. Quality of life Therapy. New Jersey: John Wiley & Sons Press; 2006.
  15. Sijuwade P. O. Self-actualization and locus of control as a function of institutionalization and non in stitutionalization in the elderly.  Social Behavior and Personality 1996; 24: 367-374.
  16. Fetzer S. J. The role of self-actualization. Nursing Education Perspectives 2003; 24: 139-143.
  17. Meyer P. S, Johnson D. P, Parks A. C, Iwanski C, Penn D. L. Positive living: A pilot study of group positive psychotherapy for people with schizophrenia. The Journal of Positive Psychology: Dedicated to furthering research and promoting good practice 2012; 7(3): 239-248.
  18. Seligman M, Rashid T, Park A. C. Positive psychotherapy. American Psychology 2006; 61: 774 -788.
  19. Rio J. motivation and excitement. Translated by: Yahya Seyed Mohammadi. Tehran: edited; 2018 (Persian)
  20. Sin N. L, Lyubomirsky S. Enhancing wellbeing and alleviating depressive symptoms with positive psychology intervention: apractice_ friendly meta-analysis. (Electronic version). Journal of clinical psychology 2009; 65: 467 - 487.
  21. Rashid T, Seligman M. E. P. Positive psychotherapy: A treatment manual. New York: Oxford University Press; 2014.
  22. Hossein Abadi P, Pourshahriari M, Zandipour T. The Effectiveness of Positive Psychology on the Psychological Well-Being of Mothers of Children with Autism. Journal of Empowering Exceptional Children 2017; 8 (21): 62-54. (Persian)
  23. Sha'bani, S. Zamani, P. and Safari Isfahani, M. The Effectiveness of Positive Psychology Component Training on Improving Mathematics Academic Performance, Happiness and Shyness Reduction in Students, Third Conference on Positive Psychology, Bandar Abbas Islamic Azad University, Bandar Abbas Branch; 2017. (Persian)
  24. Arjemandnia A, Vatani P, Hassanzadeh S. The Impact of Positive Skills Training on Happiness and Unreasonable Beliefs of Students. Journal of Positive Psychology 2017; 2 (3): 34-21 (Persian)
  25. Atashpour H, Gholamishahid Z. The Effectiveness of Positive Psychology-Based Therapy on Six Dimensions of Psychological Well-Being in Patients with Multiple Sclerosis (MS) in Isfahan, Third International Conference on Psychology, Educational Sciences and Lifestyle, Torbat Heydariyeh, Torbat Heydariyeh University; 2014 (Persian)
  26. Honarmandzadeh R, Sajadian A. The Effectiveness of Positive Group Intervention on Psychological Well-being, Resilience, and Happiness of Adolescent Girls. Journal of Positive Psychology Research 2016; 2 (2): 50-35 (Persian)
  27. Nofrasti A, Roshan R, Fatti L, Hassan Abadi H, Pashidideh A, Shaeiri MR. The Effectiveness of Positive Psychotherapy on Happiness and Psychological Well-Being of Depressed People: A Single-Subject Multi-Basis Study. Journal of Positive Psychology 2015; 1 (1): 18-1. (Persian)
  28. Tagalidou N, JBaier J, Laireiter A. The effects of three positive psychology interventions using online diaries: A randomized-placebo controlled trial. Internet Interv 2019; 17: 100242.
  29. Zhang S, Zhang H, Qiu Z, Tang H. Effects of a positive psychological intervention on the mental health and happiness of patients undergoing in vitro fertilization. Biomedical Research 2017; 28(9): 1-29 (Persian)
  30. Gander F, Proyer R.T, Ruch W. Positive Psychology Interventions Addressing Pleasure, Engagement, Meaning, Positive Relationships, and Accomplishment Increase Well-Being and Ameliorate Depressive Symptoms: A Randomized, Placebo-Controlled Online Study. Positive Psychology Online Interventions; 2016.
  31. Kwok S,  Gu M,  Kai Kit K. Positive Psychology Intervention to Alleviate Child Depression and Increase Life Satisfaction Research on Social Work Practice 2016; 26(4): 21.
  32. Bolier L, Haverman M, Westerhof G.J, Riper H, Smit F, Bohlmeijer E. Positive psychology interventions: a meta-analysis of randomized controlled studies. BMC Public Health 2013; 13(1): 119
  33. Pictet A, Coughtrey A. E, Mathews A, Holmes E. A. Fishing for Happiness: The Effects of Generating Positive Imagery on Mood and Behaviour. Behaviour Research and Therapy 2011; 49(1): 855-891
  34. Soleimani S, Rezai A, Kianarsi F, Hejbarian H, Khaliji K. Development and validation of the Seligman model of flourishing questionnaire in Iranian students. Research & Health 2015; 5 (1): 3-12. (Persian)
  35. Ryff C. D. Happiness is everything, or is it? Exploration on the meaning of psychological wellbeing. Journal of Personality and Social Psychology 1989; 57:1069-1081.
  36. Khanjani M. Shahidi Fathabadi J. Mazaheri M, Shokri, A. Factor Structure and Psychometric Properties of the Short Form (18-Question) Reef Psychological Well-Being Scale in Male and Female Students. Thought and Behavior 2014; 8 (32): 38-27 (Persian)
  37. Alipour A, Agah haris M. Validity and Validity of the Oxford Happiness Index in Iranians. Iranian Psychological Quarterly 2007; 3 (12): 298-287 (Persian)
  38. Alipour A, Nourbala A. Preliminary Study of Reliability and Validity of Oxford Happiness Questionnaire among University Students in Tehran. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology 1999; 2 (1 & 2): 1-5 (Persian)
  39. Gokcen N, Hefferon K, Attree E. University students’ constructions of ‘flourishing’ in British higher education: An inductive content analysis. International Journal of Wellbeing 2012; 2(1): 1–21.