نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: جرأت ورزی از مؤلفه‌های مهم در تعیین کیفیت روابط انسانی و مدیریت خشم می‌باشد. هدف اصلی این مطالعه، بررسی نقش تعدیل‌کننده انواع جرأت ورزی در رابطه بین خشم و اندیشناکی خشم در بیماران مبتلا به اختلال درد عضلانی اسکلتی مزمن بود.
مواد و روش‌ها: بدین منظور، نمونه‌ای 109 نفری از بیماران مبتلا به اختلال درد عضلانی اسکلتی مزمن، به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، مقیاس‌های جرأت ورزی سازگارانه و پرخاشگرانه، خشم چندبعدی و اندیشناکی خشم اجرا شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که انواع جرأت ورزی در رابطه بین خشم و اندیشناکی خشم در بیماران مبتلا به اختلالات عضلانی اسکلتی نقش تعدیل‌کننده دارند. جرأت ورزی سازگارانه در رابطه خشم و اندیشناکی خشم، یک تعدیل‌کننده منفی بود و با مدیریت مناسب خشم اولیه، از شدت اندیشناکی خشم می‌کاهد. بالعکس، جرأت ورزی پرخاشگرانه در رابطه خشم و اندیشناکی خشم، یک تعدیل‌کننده مثبت بود و با تشدید خشم اولیه، سبب افزایش اندیشناکی خشم می‌شود.
بحث و نتیجه‌گیری: به‌طورکلی، انواع جرأت ورزی سبب تشدید یا تضعیف زنجیره خشم و اندیشناکی خشم می‌شود و شدت درد را از این طریق در بیماران مبتلا به اختلال درد مزمن اسکلتی عضلاتی تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین به‌طور غیرمستقیم، جرأت ورزی سازگارانه و پرخاشگرانه به ترتیب سبب کاهش و افزایش شدت درد در بیماران مبتلا به اختلالات عضلانی اسکلتی می‌شوند.

کلیدواژه‌ها

  1. Assertiveness and Communication and Chronic Pain. 2018. Available at: https://www.londonpainclinic.com/self-management-techniques/assertiveness-and-communication-and-chronic-pain-2/
  2. Cromwell FS. Occupational Therapy and the Patients with Pain: The use of Assertiveness Training with Chronic Pain Patients. New York: Routledge; 2014.
  3. Khormayei F, Zare M. The relationship between family/teachers ’communication patterns and students’ assertiveness through the mediating role of emotion regulation. Studies in Learning & Instruction. 2017; 8(2): 68-91.[Persian]
  4. Jalali MR, Ghasempour H. A research in the concept of Assertiveness and its therapeutic approaches. Human Sciences Modares. 2000; 12: 97-118.[Persian]
  5. Rahimian E, Shareh H, Askarabad M, Besharat M. Effective of Assertiveness Training Method on Social Adjustment. Journal of Educational Innovation. 2007; 23(6): 29-54.[Persian]
  6. Khormayei F, Zare M. Validity and Reliability of adaptive and aggressive assertiveness scale. Journal of Psychological Models and Methods. 2017; 7(23): 39-56.[Persian]
  7. Bagheri M, Arabi E. The mediating role of anger rumination on the relationship between anger and pain intensity in chronic musculoskeletal pain patients. Research in Psychological Health. 2018; 12(3):37-52. [Persian]
  8. Shokuhi yekta M, Behpajuh A, Ghobari Banab B. The Effect of Anger Management Skills Training on Anxiety Control in Mothers of Mentally Retarded Students. Research on Exceptional Children. 2009; 8(4), 358-369.
  9. Besharat MA, Mohammad Mehr R. Psychometric characteristics of Anger Rumination Scale. Scientific Journal of Nursing & Midwifery Faculty. 2009; 19(65), 36-43.Thompson RJ, Berenbaum H. Adaptive and aggressive assertiveness scales (AAA-S). Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment.2011;33(3):323-334.
  10. Golinejad M, Musazade E. Assertiveness; as an effective communication skill. Eslah-o-Tarbiyat. 2013; 120:5-7.[Persian]
  11. Akbari B, Khodadadi N, Moosavi SM, Asli SA, Rouhi Balasi L. Comparison of the effect of cognitive strategies and assertiveness training on General Self-Efficacy of Female Students. Research in Medical Education; 2016; 3(7): 40-48. [Persian]
  12. Masumi M, Bazzazian S. The Relationship between assertiveness and responsibility with differentiation of female students. Woman and family studies. 2015; 7(26): 77-90. [Persian]
  13. Pourjali F, Zarnaghash M. Relationships between assertiveness and the power of saying no with mental health among undergraduate student. Procedia Soc Behav Sci. 2010; 9: 137–141.
  14. Bayrami, M. Effective of assertiveness training on general health in first year students of Tabriz University. Psychological Reserch.2011; 14(1):47-64. [Persian]
  15. Saeediyan F, Nili MR. Study on the Effect of assertiveness training on social adjustment and positive self-concept for head-of-household women. Clinical Psychology Studies. 2012; 2(5):  91-115. [Persian]
  16. Khazaie F, Shairi MR, Heidari-Nasab L, Jalali MR. Comparison of self-efficacy, self-esteem, social anxiety, shyness and aggression among high school students with different levels of assertiveness. Journal of Kashan University of Medical Sciences. 2014; 18(3): 229-38. [Persian]
  17. Michel, F. Assert Yourself. Perth, Western Australia: Centre for Clinical Interventions; 2008.
  18. Shahmoradi M. Effective Communication Skill: Assertiveness. 2016. Available at: http://www.psysh.ir.