نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه علمی مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، ، تهران، ایران
2 کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه پیام نورمرکز تهران غرب، تهران، ایران
3 دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س)،دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
چکیده
مقدمه: تسهیم دانش عامل مهمی در کسب مزیت رقابتی سازمانها بهشمار میرود. از آنجا که تسهیم دانش شامل تعاملات اجتماعی بین کارکنان می شود، سرمایه اجتماعی میتواند در شکل گیری دانش به اشتراک گذاشته شده نقش داشته باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با تمایل به تسهیم دانش ضمنی و آشکار پرستاران می باشد.
مواد و روش: این تحقیق مطالعه ای توصیفی پیمایشی می باشد، که از میان 950 نفر پرستار بالینی، 274 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده به پرسشنامه استاندارد تحقیق (Hau & et.al. 2013) که بر اساس طیف لیکرت تنظیم شده بود پاسخ دادند. داده ها به روش تحلیل مسیر از طریق نرمافزارSPSS15 و لیزرل 70/8 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.
یافتهها: یافته ها نشان داد بین سرمایه اجتماعی با تمایل به تسهیم دانش ضمنی (74/5T=،35/1=β) سرمایه اجتماعی با پاداش (91/4T=،32/1=β) سرمایه اجتماعی با لذت(82/6T=،39/3=β) و سرمایه اجتماعی با تأثیرمتقابل(78/10T=،73/1=β) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. روابط بین لذت با تمایل به تسهیم دانش ضمنی (91/5T=،14/0=β) لذت با تمایل به تسهیم دانش آشکار(13/4T=،08/0=β) و لذت با تأثیر متقابل(64/5T=،10/0=β) نیز مثبت و معنادار است. رابطه بین تأثیر متقابل با تمایل به تسهیم دانش ضمنی (85/2-T=،21/0-=β) معکوس و معنادار است. روابط بین پاداش با لذت(05/2- T=،22/0-=β) و پاداش با تأثیر متقابل(66/3T=،12/0=β) نیز معنادار است. نتایج نشان داد برازش مدل مطلوب می باشد.
بحث و نتیجه گیری: سرمایه اجتماعی به صورت مستقیم با تمایل به تسهیم دانش ضمنی و به صورت غیرمستقیم با تمایل به تسهیم دانش آشکار پرستاران رابطه دارد و از میان سه بعد انگیزه فردی (پاداش، لذت، تأثیر متقابل) لذت و تأثیر متقابل می توانند در رابطه سرمایه اجتماعی با تمایل به تسهیم دانش به ویژه دانش ضمنی در پرستاران نقش بسیار مهمی داشته باشند اما پاداش تأثیری ندارد.
کلیدواژهها
- Pour S, Saeid M. Explaining the Effective Factors on Attitude and Behavior Based on Knowledge Sharing (Case Study: Nurses of the Hospital of 17 Shahrivar). Organizational Behavior Studies Quarterly. 2013;2(3):43-70.
- Mooghali A, Bahmanyari H, Daneshvar B, Masoumi4 R. The Relationship between Social Capital and Knowledge Managementamong Staff Personnel of Shiraz University of Medical Sciences. Meida. 2015;6(2):40-51.
- Panahi S, Watson J, Partridge H. Towards tacit knowledge sharing over social webtools. Journal of Knowledge Management. 2013;3(17):379-97.
- Wang S, Noe RA. Knowledge sharing: A review and directions for future research. Human Resource Management Review. 2010;20(2):115-31.
- Hung SY, Lai HM, Chang WW. The influence of intrinsic andextrinsic motivation on individuals’ knowledge sharing behavior. International Journal of Human–Computer Studies. 2011;69(6):415-27.
- Kankanhalli A, Tan BCY, Wei KK. Contributing knowledge to electronic knowledge repositories: An empirical investigation. MIS Quarterly. 2005;29:113–43.
- Moshal BS. Organizational Behaviour. New Delhi: Ane Books Pvt; 2015.
- Moshal BS. Principles of management. New Delhi: Ane Books Pvt; 2015.
- Kim B, Han I. The role of trust belief and its antecedents in a communitydriven knowledge environment. Journal of the American Society for Information Science and Technology. 2009;60(5):1012–26.
- Alvani M, Nategh T, Farahi MM. The role of social capital in the development of organizational knowledge management. ManagementScience. 2006;2(5):35-70.
- Sarlak M, Eslami T. Knowledge Sharing in Sharif University of Technology: Social Capital approach. Public Administration. 2011;2(8):1-18.
- Wang Z, Wang N. Knowledge sharing, intellectual capital and firm performance. Management Decision. 2014;58-230:(2)52.
- Beigzadeh Y, Spoukeh J, Hosseinpour R. The relationship between social capital and knowledge sharing in the country's administrative system (Case Study of Culture and Islamic Guidance in Western Azerbaijan province). International Conference on Management, Challenges and Solutions; Shiraz2013.
- Ghafourian M. The effect of social capital's dimensions on customer-oriented employees with the role of knowledge sharing (Case Study: Staff of Maskan Bank in Yazd Province). Yazd: Islamic Azad University; 2014.
- Yen Y-F, Tseng J-F, Wang H-K. The effect of internal social capital on knowledge sharing. Knowledge Management Research & Practice. 2015;13(2):214-24.
- Hau YS, Hau YS, Kim, B., Lee H, Kim YG. The effects of individual motivations and social capital on employees’ tacit and explicit knowledge sharing intentions. International Journal of Information Management. 2013;33(2):356-66.
- Yang SC, Forn CK. Social capital, behavioural control, and tacit knowledge sharing—A multi-informant design. International Journal of Information management. 2009;29(3):210-8.
- Aghaz A, NeginTaji F. Organizationaltrust: key factor in the actual sharing of knowledge. Journal of Management Science. 2012;7(82):67-86.
- Chang HH, Chuang SS. Social capital and individual motivations on knowledge sharing Participant involvement as a moderator. Information and Management. 2011;48(1):9–18