نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، دکترای جمعیت شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده
مقدمه: مصرف فرهنگی یکی از شیوههای رایج برای هویتیابی به ویژه در دوران معاصر است که میتواند بر انتخابهایی که با هویت افراد در ارتباط است ازجمله ازدواج تأثیر بگذارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش دختران مجرد به ازدواج و ارتباط آن با میزان مصرف محصولات فرهنگی آنها در بین شاغلین دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است.
مواد و روشها: مطالعه حاضر به صورت مقطعی انجام شد. با استفاده از چارچوب نظری تحقیق، محصولات فرهنگی با پنج مؤلفه 1-فعالیتهای فرهنگی، 2-مطالعه کتاب، روزنامه و مجلات، 3-استفاده از برنامههای ماهواره، 4-استفاده از اینترنت و 5-استفاده از برنامههای رسانههای داخلی (تلویزیون، رادیو و سینما) که به نظر میرسید بر متغیر وابسته تحقیق (نگرش به ازدواج) اثرگذار باشند، از طریق پرسشنامهای با 14 گویه و با استفاده از طیف لیکرت سنجیده شده است. برای عملیاتی کردن آن از پاسخگویان خواسته شده میزان مصرف فرهنگی خود را بر طبق شش گزینه، از طیف (اصلاً تا بسیار زیاد) مشخص نمایند. نمرات پاسخگویان در هر مورد جمع زده شده و به عنوان میزان مصرف فرهنگی لحاظ گردیده است. جامعه آماری تحقیق، دختران مجرد شاغل در دانشگاه علوم پزشکی شیراز هستند، حجم نمونه 345 نفر و دادهها به روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که درصد قابل توجهی از افراد نمونه تحقیق (1/39 درصد) به ازدواج نگرش منفی دارند و همه مؤلفههای مصرف فرهنگی بر نگرش به ازدواج اثرگذار بودهاند. میزان استفاده از اینترنت و عضویت در شبکههای مجازی نظیر تلگرام با ضریب بتای 618/0- مهمترین متغیر مصرف فرهنگی اثرگذار بر نگرش دختران به ازدواج بوده است.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به اینکه اینترنت و عضویت در شبکه های مجازی بیشترین تاثیر را بر نگرش دختران به ازدواج دارد، توصیه می شود مداخلاتی از طریق شبکه های مجازی در راستای بهبود نگرش دخترام به ازدواج صورت گیرد.
کلیدواژهها
- Hosseini H. Ethnic differences in marriage behaviors of women and their attitude towards girls' marriage in Orumieh. Journal of Population Association of Iran. 2010; 5(9): 11.
- Zandi M, Kazemipour SH. The Role of Demographic and Socio-economic Factors of 15 Years in Tehran - on Youth Cultural Goods Consumption.Journal Management System. 2016.8(2):74-76.
- Ajili H, Baigi M.Autopsy way of life in capitalist society. Culture Counseling Journal 2013; 4(13):95.
- Mehdizadeh M. Cultural consumption and active media and audiences. Media Journal 2012; 23(4):40.
- Kalatari A, Rostamalizadeh V, Nasimafza A. Education and cultural consumption in Tehran.Quarterly of Social Studies and Research in Iran Journal 2013; 2(1):117.
- Kazemipour SH. Measurement of the attitude ' youth towards marriage and recognition of its effects and consequences.Journal of Culture in the Islamic University 2009;13(2): 76-95.
- Servaty L, Weber K. The Relationship between Gender and Attitudes towards Marriage. Journal of Student Research 2010; University of Wisconsin-Stout 1-10.