نوع مقاله : Original Article

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی. واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

3 روان‌پزشک، رئیس اداره پیشگیری و درمان سو مصرف مواد، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران

چکیده

مقدمه: مدیران نقش عمده‌ای در رهبری و سرپرستی منابع انسانی بالینی و اداری جهت بهبود کارایی و اثربخشی در بخش‌های مختلف بیمارستان ایفا می‌کنند. بنابراین لازم است مدیران ارتباطات اثربخشی را برقرار نمایند. این مطالعه با هدف شناسایی مهم‌ترین عوامل مؤثر در توسعه روابط درون بخشی مدیران مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد.
مواد و روش: این پژوهش مطالعه­ای کیفی است که به روش تحلیل محتوی در سال 1397 انجام‌شده است. جامعه آماری 8 نفر از مدیران با حداقل 5 سال تجربه مدیریت در دانشگاه علوم پزشکی شیراز بودند که به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. درنهایت پس از انجام هشت مصاحبه عمیق و نیمه ساختارمند، یافته‌ها به حد اشباع رسید و مفاهیم اصلی استخراج گردید.
یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد که مهم‌ترین عوامل مؤثر بر توسعه روابط درون بخشی مدیران دانشگاه در سه بعد عوامل فردی با مفاهیم اصلی رهبری، ویژگی‌های اخلاقی، ویژگی‌های شخصیتی، مهارت‌های ارتباطی، بعد عوامل فنی با مفهوم اصلی فنّاوری‌های نوین و بعد عوامل سازمانی و ساختاری با مفهوم اصلی فرهنگ سازمانی تقسیم‌بندی می‌شوند.
بحث و نتیجه‌گیری: برقراری ارتباطات مؤثر بین بخش‌های مختلف یک بیمارستان از وظایف مدیران محسوب می‌شود. بر اساس نتایج مطالعه توجه به ویژگی‌های فردی مدیر، علاوه بر فاکتورهای فنی و فاکتورهای سازمانی به‌عنوان مهم‌ترین عناصر تأثیرگذار روابط درون بخشی جهت رسیدن به اهداف سازمانی بسیار ضروری است.

کلیدواژه‌ها

  1. Hope-Hailey V, Gratton L, Truss C. Paying the piper: choice and constraint in changing HR functional roles. Human Resource Management Journal 2002; 12(2): 39-63.
  2. Ulrich D, Beatty D. From partners to players: extending the HR playing field. Human Resourse Management 2001; 40(4): 293-307.
  3. Dowling PJ, Fisher C. The Australian HR professional. Asia Pacific Journal of Human Resourse Management 1997; 35(1): 1-20.
  4. Haghigh MA, Borhani B, Kord Rostami M. Organization Behavior management. Iran: Terme Press; 2001: 135. (Persian)
  5. Gardian T. People management: suggestions for the inexperienced field supervisor. Wildlife Society Bulletin 2006; 34(1): 247-9.
  6. Parsons T. The Social System. 2nd ed. England: Routledge & Kegan Paul Ltd; Taylor & Francis Group; 2005. P: 448.
  7. Dulewicz V. Personal competencies, personality and responsibilities of middle managers. Journal of Competency.1994; 1(3): 20-9.
  8. Brunetto Y, Farr Wharton R. Does the talk affect your decision to walk: a comparative pilot study examine the effect of communication practices on employee commitment post-managerialism? Management Decisions. 2004; 42(314): 579-600.
  9. Nazari R, Ghasemi H, Sohrabi Z. Relationship between communication skills, leadership styles, organizational culture and managerial effectiveness in sport organizations. J Sport Management Motion Behav 2015; 11(21): 93-102. (Persian)
  10. Saeedi S. Niayi far J. Amiri M, Moghadas S. Study of factors affecting communication between employees and managers, management and industrial engineering.2015; International Conference on Industrial Management and Engineering, Institute of Managers Idea Capital Vira. (Persian)
  11. Hargie O, Dickson D, Tourish D. Communication skills for effective management. Palgrave Macmillan, Basingstoke; 2004. P: 450
  12. Nejad Mohammadabadi A. Study the awareness, attitude and performance about conflict management at IUMS hospital managers. [Thesis of M.S]. In Hospital administration, college of management at IUMS; 1998. P; 8. (Persian)
  13. Yazdani C, Soleimanpour M. The Relationship between Communication Skills and the Quality of Teachers of University Students from the Viewpoints of Medical Students, Journal of North Medical Sciences, North of Khorasan 2018; 9(4): 82-89. )Persian(
  14. Masoudnia M. Posture of authority in Organizational Management System and its Legal Effects (with Adaptation in Provincial Administrations of Payame Noor University), Quarterly Journal of Public Organizations Management 2018; 6(2): 109-116. )Persian(
  15. Asghar Zadeh M. Kamali, Mehdi Zare Kahfari, Enayat. Relationship between Personality Characteristics of Managers and Their Job Performance in an Information Security Agency, Journal of Security Studies 2018; 17(62): 40-62; (Persian)
  16. Jazeyni A, Soltani A. The Effect of Managers Communication Skills with Employee's Job Satisfaction. Quarterly Journal of Supervision and Inspection 2014; 10(35): 13-42; (Persian)
  17. Keshtkaran A, Heydari A. Bastani,P. Communication skills of managers from the staff perspective In the headquarters of Shiraz University of Medical Sciences. Journal of Faculty of Paramedicine, Tehran University of Medical Sciences 2011; 5(4):41-48. (Persian)
  18. Norliza A. Zalizan M, Norzaini A, Saemah R. communication skills and work motivation amongst expert teachers. Procedia Social and Behavioral Sciences 2010; 7; 565–567.
  19. Ruppel CP, Harrington S J. The Relationship of Communication, Ethical Work Climate, and Trust to Commitment and Innovation. Journal of Business Ethics. 2000; 25: 313–328.
  20. 20.  Alan R W, Blackburn R S. Managing Organizational Behavior. Irwin Inc; 1989.