نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
چکیده
مقدمه: انتظارات بیمار اغلب برای نشان دادن آنچه بیمار امید دارد اتفاق بیفتد، به کار می رود. در این خصوص، پزشکان میبایست با آگاهی کافی، انتظارات بیمار را در نظر بگیرند؛ بدون اینکه محور عملیات را در اختیار آنها قرار دهند. لذا مطالعه حاضر در پی بررسی و مقایسه سطح انتظارات بیماران سرپایی و دانشجویان پزشکی اینترن در جایگاه بیمار از پزشکان معالج بود.مواد و روش: در این مطالعه توصیفی، تحلیلی و مقطعی 150 نفر از بیماران مراجعهکننده به درمانگاههای داخلی، روانپزشکی، زنان و جراحی و نیز 150 نفر از اینترنها وارد مطالعه شدند. جهت بررسی سطح انتظارات بیماران از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 14 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج : یافتهها نشان داد که سطح انتظارات بیماران با میانگین نمره 12/10±32/87 در مقایسه با دانشجویان اینترن با میانگین نمره 85/7±86/83 بالاتر بود. همچنین بین میانگین نمرات دو گروه، رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت (001/0P=). در گروه بیماران بین سطح انتظارات بیماران از پزشکان با سن بیماران رابطه مثبت معنیداری وجود داشت(005/0=P، 37/0=r).بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که به طور کلی اولویتهای انتظارات بیماران و اینترن ها در جایگاه بیمار از پزشک معالج مشابه است؛ با این تفاوت که بیماران سطح انتظار بالاتری از پزشکان معالج خود دارند. با توجه به تاثیر مثبت براورده شدن انتظارات بیماران بر رضایت آنان از پزشک و سیستم درمانی، بازخورد نتایج این پژوهش به پزشکان با درنظر گرفتن این موضوع که انتظارات بیماران از شما همان انتظارات خودتان در جایگاه بیمار از پزشکان معالج می باشد میتواند تاثیر مثبتی داشته باشد.
کلیدواژهها
- Jaya K, Weinberger M, Kroenke K. Visit specific expectations and patient centered outcomes. Arch Fam Med 2000; 9(10): 1148-1155.
- Javadi MA. Medical ethics and expectation from physician. Tehran: Shahid Beheshti University of Medical Sciences; 1386: 99-101. (Persian)
- Zali MR. Modern principles of doctor-patient communication. Tehran: Medical Sciences Academy of Islamic Republic of Iran; 2000; 172-3. (Persian)
- Rudpeyma Sh, Sadeghian N, Khalili Momfared M, Azadfar S, Naraghi A, Shakiba Far F, et al. Investigation of Outpatient Satisfaction in Ayatollah Taleghani Hospital. Shahid Beheshti Journal of Medical Sciences 2004; 27(3): 209-15. (Persian)
- Amuei M. Characteristics and medical ethics [Internet]. [Cited 10 Apr 2012]. Available from: http://www.pezeshkyemrooz.ir. (Persian)
- Tubaei Sh, Dehbozorgi GhR. Evaluation of patients' expectations of Internal Medicine, Psychiatry and Surgery. Hormozgan Medical Journal 2005; 8(1): 41-7. (Persian)
- Zebiene E, Razgauskas E, Basys V, Baubiniene A, Gurevicius R, Padaiga Z, et al. Meeting patients expectations in primary care consultations in Lithuania. Int J Qual Health Care 2004; 16(1): 83-9.
- Afkham Ebrahimi A, Nasr Esfahani M, Saghafi N. Expectations and patient satisfaction from doctors. Iran Journal of Medical Sciences 2005; 41(11): 367-75. (Persian)
- Farooqi JM. Patient expectation of general practitioner care. MEJFM [serial online]. 2005 July; 3(3): Available from: http://www.mejfm.com/journal/July05/Patient-Expectations.htm. Accessed august 10 2011.
- Williams S, Weinman J, Dale J, Newman S. Patient expectations: what do primary care patients want from the GP and how far does meeting expectations affect patient satisfaction? Family practice 1995; 12(2): 193-201.
- Like R, Zyzanski SJ. Patient satisfaction with the clinical encounter: social psychological determinants. Soc Sci Med 1987; 24(4): 351-357.
- Marple RL, Kroenke K, Lucey CR, Wilder J, Lucas CA. Concerns and expectations in patients presenting with physical complaints: frequency, physician perceptions and actions, and 2-week outcome. Arch Intern Med. 1997; 157(13): 1482-1488.
- Hamm RM, Hicks RJ, Bemben DA. Antibiotics and respiratory infections: are patients more satisfied when expectations are met? J Fam Park 1996; 43(1): 56-62.