نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

مقدمه: از آنجا که استفاده نامناسب از تکنولوژی بخصوص اینترنت می‌تواند بر سلامت روان و جسم، رفتار و  کردار انسان تاثیر نامناسبی بگذارد، هدف از پژوهش حاضر، بررسی سلامت روان بین دانش‌آموزان دختر معتاد و غیر معتاد به اینترنت مقطع متوسطۀ شهر دزفول در سال 1393 بود.مواد و روش: مطالعه‌ مقطعی حاضر از نوع علی-مقایسه ای بود که بر روی کلیه دانش‌آموزان دختر دبیرستانی شهر دزفول در سال تحصیلی 92-93 انجام شد. 250 نفر از دانش‌آموزان به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله ای انتخاب شدند. بعد از جمع آوری پرسشنامه‌ها، تجزیه و تحلیل بر روی 216 پرسشنامه صورت گرفت. ابزار سنجش در این پژوهش آزمون‌های سلامت عمومی گلدبرگ(28GHQ-) و اعتیاد به اینترنت یانگ (IAT) بود. جهت تجزیه و تحلیل نیز با استفاده از نرم افزار SPSS 18  از روش‌های آماری توصیفی، تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد.یافته‌ها: نتایج نشان داد که 8/28 و 8/3 درصد از دانش‌آموزان در سطح متوسط و شدید به اینترنت اعتیاد داشتند. 5/7 درصد مستعد اعتیاد به اینترنت بودند. بین اعتیاد به اینترنت در دانش‌آموزان و نشانگان جسمی (02/0=P ,32/3F= )  و اضطراب (0001/0=P ,28/6F= )  از ابعاد سلامت روان ارتباط وجود داشت. همچنین نتایج آزمون مانوا نشان داد که بین دانش‌آموزان دختر معتاد به اینترنت و عادی از لحاظ سلامت روان تفاوت معنی‌دار وجود داشت (03/0=P ,11/6F= ) و دانش‌آموزان دختر معتاد به اینترنت سطح سلامت روانی پایین‌تری داشتند.بحث و نتیجه‌گیری: باتوجه به نتایج بدست آمده، سلامت روانی دخترانی که درجات مختلفی از اعتیاد به اینترنت را دارند در خطر بیشتری است که به ترتیب مستعد اختلال در عملکرد اجتماعی، اضطراب و افسردگی می باشند پس توجه ویژه مسئولین به این گروه ضروری است.

کلیدواژه‌ها