نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

مقدمه: سلامت دهان و دندان می‌تواند عملکرد کودکان را در مدرسه و موفقیتشان را در آینده تحت تاثیر قرار دهد. الگوی اعتقاد بهداشتی تلاش می‌کند تا رفتارهای بهداشتی را با تمرکز بر اعتقادات و نگرش‌های افراد توصیف کند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای بهداشت دهان و دندان و الگوی اعتقاد بهداشتی دانش‌آموزان دختر انجام شد.مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 140دانش‌آموزان پایه پنجم شهر اهواز به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. اطلاعات مربوط به رفتارهای بهداشتی و الگوی اعتقاد بهداشتی در دو گروه قبل و بعد از 8 هفته جمع‌آوری شد. برنامه آموزش بهداشت دهان و دندان مبتنی بر سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی به روش سخنرانی، بحث گروهی در 5 جلسه آموزشی انجام شد. داده‌ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 21 و آزمون تی مستقل و تی زوجی تجزیه و تحلیل شد.یافته‌ها: قبل از انجام مداخله؛ 6/58 درصد گروه آزمون و9/62 درصد گروه کنترل گاهی اوقات و 4/41 درصد گروه آزمون و1/37درصد گروه کنترل یکبار در روز مسواک می‌زدند. 60 درصد دانش‌آموزان در گروه آزمون و3/34درصد آنها در گروه کنترل از نخ دندان استفاده نمی‌کردند همچنین 40 درصد از دانش‌آموزان در گروه آزمون و 7/65 درصد آنان در گروه کنترل گاهی از نخ دندان استفاده می‌کردند. پس از انجام مداخله،  6/98 درصد گروه آزمون و6/38 درصد گروه کنترل یکبار در طول روز دندان‌هایشان را مسواک می‌زدند. همچنین 80 درصد آنها در گروه آزمون یکبار در طول روز از نخ دندان استفاده می‌کردند. نتایج نشان داد که بعد از مداخله میانگین نمره رفتارهای بهداشتی (مسواک زدن و نخ دندان کشیدن) (001/0=P) و سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی شامل شدت درک شده، حساسیت درک شده، موانع درک شده، منافع درک شده، راهنمایی برای عمل و خودکارآمدی درک شده (05/0>P) در دو گروه آزمون وکنترل تفاوت معنی‌داری داشت.بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که الگوی اعتقاد بهداشتی کارایی لازم را در خصوص ارتقاء رفتارهای بهداشتی دهان و دندان دارد. لذا استفاده از این الگو جهت آموزش دانش‌آموزان در مدارس پیشنهاد می‌گردد.

کلیدواژه‌ها