نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
چکیده
مقدمه: اهمیت امتحان پیشکارورزی از این جهت است که نقش قابل توجهی در ارتقاء سطح دانش و اطلاعات دانشجویان پزشکی دارد که بیتردید سطح سلامت جامعه آینده را رقم خواهد زد. بنابراین بررسی راههای مختلف آماده شدن دانشجویان برای این امتحان ضرورت دارد. تا به حال مطالعهای در مورد میزان استفاده از این کتابها و دلیل جذابیت آنها برای دانشجویان صورت نگرفته، لذا برای رسیدن به پاسخ بر آن شدیم تا مطالعهای در این زمینه انجام دهیم.مواد و روش: این مطالعه به صورت توصیفی-تحلیلی و مقطعی انجام شد. پرسشنامهی پژوهشگر ساخته در اختیار 86 شرکتکننده امتحان پیشکارورزی شهریور ماه سال 1391 قرار گرفت. در این پرسشنامه موارد مختلفی همچون جنسیت، نوع سهمیه، میزان مطالعه مداوم و تعداد ساعات مطالعه روزانه، هدف از مطالعه، منبع مطالعه و دلیل استفاده از آن منبع جهت آماده سازی امتحان مورد پرسش قرار گرفت. اطلاعات بدست آماده با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: 7/57% از شرکت کنندگان زن و 2/42% مرد بودند. 6/61% از دانشجویان هدف خود از مطالعه برای این امتحان را فقط قبول شدن و 4/31% افزایش سطح معلومات پزشکی خود بیان کردند. در همه دروس امتحان پیش کارورزی 7/66% از دانشجویان کتابهای کمک آموزشی، 2/11% منابع اعلام شده از سوی وزارتخانه، 6/3% یادداشتهای سر راند اساتید و 5/1% سایتهای اینترنتی را مطالعه کرده بودند. 45% از دانشجویان دلیل استفاده خود از کتابهای کمک آموزشی را تبلیغات موسسات منتشرکننده کتابهای کمک آموزشی و 43% در دسترس بودن کتب کمک آموزشی در قیاس با کتابهای اعلام شده از سوی وزارتخانه بیان کردند.بحث و نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که اکثریت دانشجویان جهت آمادهسازی خود برای امتحان پیشکارورزی از کتابهای کمک آموزشی استفاده کردند و تنها عده کمی از دانشجویان، منابع اعلام شده از سوی وزارتخانه را مطالعه کردند که این نسبت 6 برابر، گویای این است که گرایش دانشجویان به کتابهای کمک آموزشی بسیار بیشتر است.
کلیدواژهها