نوع مقاله : مقاله مروری
نویسندگان
چکیده
مقدمه: در سالهای اخیر مهارت تفکر انتقادی یکی از اجزای ضروری آموزش شده است. هدف از این مطالعه بررسی مروری بر متون در رابطه با تفکر انتقادی، تعیین ابعاد تفکر انتقادی، عوامل مرتبط با تفکر انتقادی، ابزارهای اندازه گیری تفکر انتقادی و بررسی راهبردهای مختلف برای افزایش تفکر انتقادی بود. مواد و روش: نویسندگان مروری بر متون را روی تحقیقات و متون تئوری مرتبط با کلید واژههای تفکر انتقادی، آموزش، راهبردهای افزایش تفکر انتقادی و مشکلات مرتبط با تفکر انتقادی انجام دادند. جستجو در سایتهای CINAHL ،EBESCO و Medline صورت گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که تفکر انتقادی به شیوه های مختلفی ارائه شده است. تفکر انتقادی بدین صورت تعریف شده است: تفکر هدفمند، قضاوت خودگردان که منجر به تفسیر، تحلیل، ارزیابی و استدلال همچنین توضیح شواهد، چارچوب، روش شناسی و بررسی زمینه میباشد. ابعاد تفکر انتقادی شامل مهارتهای شناختی و تمایلات عاطفی می شود. عواملی از جمله شخصیت، فرهنگ، رشد معنوی و ذهنی، مهارت های ارتباطی و بین فردی، رشد، اعتماد به نفس و غیره روی تفکر انتقادی تاثیرمی گذارد. آزمون مهارتی تفکر انتقادی کالیفرنیا، فهرست عوامل زمینه ساز یا گرایشهای تفکر انتقادی کالیفرنیا، آزمون تفکر انتقادی نوشتنیانیس و ویر، آزمون انتقادی کرنل و ارزشیابی تفکر انتقادی واتسون و گلیزر میتواند برای اندازه گیری تفکر انتقادی مورد استفاده قرار گیرد. برخی از راهبردها از جمله تکالیف نوشتاری و شفاهی،سئوالات چندگزینه ای، مطالعه موردی، کارنامه بالینی، ایفای نقش توسط اعضای هیئت علمی و شبیه سازی منجر به تسهیل و ارتقا یادگیری فعال و تشویق به توسعه مهارتهای تفکر انتقادی می گردد. بحث و نتیجه گیری: در حالی که توانایی تفکر انتقادی یک پیامد مهم آموزش است، مروری بر متون نشان می دهد که تعاریف و ابزارهای مختلفی برای اندازه گیری آن وجود دارد. نیاز به تحقیقات بیشتر و توسعه مداوم ابزارهای پایا و روا برای اندازه گیری تفکر انتقادی دانشجویان به منظور هدایت راهبردهای آموزشی که به طور موثر تفکر انتقادی را در میان دانشجویان تسهیل نماید، وجود دارد.
کلیدواژهها