نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
چکیده
مقدمه: ارزش کنونی و موفقیت آینده هر سازمان بستگی کامل به تواناییها و مهارتهای کارکنان آن دارد. بیمارستان نیز از مهمترین سازمانهای ارائه دهنده خدمات میباشد که متکی بر نیروی انسانی دانشمدار است. هدف این مطالعه بررسی ویژگیهای نیروی انسانی دانشمدار در بیمارستانهای عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.مواد و روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات پیمایشی بوده که به صورت توصیفی_ تحلیلی در سال 1391 در بیمارستانهای عمومی شیراز انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه پزشکان و پرستاران شاغل در دو بیماستان نمازی و شهید فقیهی شیراز بود که از روش نمونهگیری چند مرحلهای ( نمونهگیری طبقه بندی متناسب با حجم نمونه و نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای) استفاده شد. در نهایت تعداد 124 نفر ازکادر پرستاری و پزشکی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گرداوری داده ها دراین مطالعه پرسشنامه بود که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 89/0 بدست آمد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار آماریSPSS نسخه 16 و آزمونهای همبستگی پیرسون، آزمون آنوا و تی تست و به منظور تحلیل توصیفی دادههای تحقیق از آمار توصیفی استفاده شد. یافتهها: از مجموع 124 پرسشنامه، 120 پرسشنامه بازگردانده شد. نمونه پژوهش در این مطالعه 72 درصد مرد و 50 درصد آنها دارای مدرک کارشناسی بودند. از این تعداد 36 نفر پزشک و 64 نفر پرستار بودند. کارکنان درمانی از مجموع 9 مولفه دانشوران دارای تمام مولفه ها بجز ابعاد استقلال، خودانگیختگی، و خلاقیت بودند. میانگین نمره ویژگیهای دانشوران تنها با متغیر سن رابطه معنیدار وجود داشت (024/0 p= و253/0- =r) ولی با سایر متغیرهای دموگرافیک ارتباطی دیده نشد. بحث و نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان داد که پزشکان و پرستاران به عنوان مهمترین نیروهای بیمارستان دارای برخی ویژگیهای دانشوران بودند. مدیران بیمارستانها باید عدم وجود سایر ویژگیهای دانشوران در کادر درمانی را ریشهیابی کرده و جهت حفظ و ارتقای ویژگیهای موجود برنامهریزی و اقدامات مناسبی را انجام دهند.
کلیدواژهها