نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دکترای پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س)، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران

2 دانشجوی دکترای پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س)، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران

چکیده

مقدمه: ایمنی بیمار و کیفیت مراقبت، به کار تیمی و مهارت ارتباط بین فردی بستگی دارد. بنابراین برخورداری از نگرش مثبت نسبت به کار تیمی نیز ضروری است. با این حال رابطه نگرش نسبت به کار تیمی با مهارت‌های بین فردی مشخص نیست. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین همبستگی مهارت‌های ارتباط بین فردی با نگرش نسبت به کار تیمی در دانشجویان پرستاری انجام شد.   مواد و روش: این پ‍ژوهش مقطعی در سال 1395 انجام شد. نمونه پژوهش شامل 84 دانشجوی پرستاری با میانگین سنی 02/2±90/21 بود که با روش سرشماری انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده‌ها «پرسشنامه مهارت‌های ارتباطی بین فردی» و «پرسشنامه نگرش نسبت به کار تیمی» بودند. داده‌ها با استفاده از  نرم افزار SPSS نسخه 16 و با آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، آزمون t مستقل و من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند.نتایج: یافته‌ها نشان داد بین مهارت ارتباط بین فردی با نمره کل نگرش نسبت به کار تیمی (001/0>P، 42/0=r) و ابعاد رهبری(001/0>P، 46/0=r)، ساختار تیم (003/0=P، 32/0=r) و ارتباط (04/0=P، 23/0=r) رابطه آماری معنی‌دار وجود داشت (05/0>P). همچنین دانشجویان مرد نمره نگرش نسبت به بعد ارتباط در کار تیمی بالاتری در مقایسه با زنان داشتند (037/0=P).بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد که مهارت ارتباط بین فردی با نگرش نسبت به کار تیمی و ابعاد رهبری، ساختار تیم و نگرش نسبت به ارتباط، همبستگی مثبت داشت. بنابراین می‌توان به منظور بهبود نگرش نسبت به کار تیمی، تقویت مهارت‌های بین فردی را نیز توصیه کرد.

کلیدواژه‌ها

  1.      Cassinello Plaza F. The importance of teamwork in the operating rooms. Rev Colomb Anestesiol; 2015; 43(1):1-2.
  2.      Lyle-Edrosolo G, Waxman K. Aligning Healthcare Safety and Quality Competencies: Quality and Safety Education for Nurses (QSEN), The Joint Commission, and American Nurses Credentialing Center (ANCC) Magnet® Standards Crosswalk. Nurse Leader 2016;14(1):70-5.
  3.      Dolansky MA, Moore SM. Quality and safety education for nurses (QSEN): The key is systems thinking. OJIN 2013;18(3):71-80.
  4.      Xiao Y, Parker SH, Manser T. Teamwork and collaboration. Reviews of Human Factors and Ergonomics 2013; 8(1):55-102.
  5.      Gluyas H. Effective communication and teamwork promotes patient safety. Nurs Stand. 2015 5; 29(49):50-7.
  6.      Rabøl LI, Andersen ML, Østergaard D, Bjørn B, Lilja B, Mogensen T. Descriptions of verbal communication errors between staff. An analysis of 84 root cause analysis-reports from Danish hospitals. Qual Saf Health Care. 2011; 20(3): 268-74.
  7.      Salmani N, Fallah Tafti B. Frequency, Type and Causes of Medication Errors in Pediatric Wards of Hospitals in Yazd, the Central of Iran. International Journal of Pediatrics 2016; 4(9):3475-87.
  8.      Weller J, Boyd M, Cumin D. Teams, tribes and patient safety: overcoming barriers to effective teamwork in healthcare. Postgrad Med J 2014; 90(1061):149-54.
  9.      Khademian Z, Sharif F, Tabei SZ, Bolandparvaz S, Abbaszadeh A, Abbasi HR. Teamwork improvement in emergency trauma departments. IJNMR. 2013;18(4):333.
  10.     Mahfoozpour S, Mojdekar R. Attitudes of health care providers toward teamwork, safety climate and knowledge transfer through team collaboration in an educational medical center in Tehran 2009. Advances in Nursing & Midwifery. 2012; 22 (76): 35-41.
  11.     Fuson JK. The Effect of in situ simulation on teamwork attitudes in nursing students: Gardner-Webb University (Capstone project); 2015. Accessed: 2017-6-20. Available from: http://digitalcommons.gardner-webb.edu/nursing_etd/200.
  12.     Davidson H. An exploratory study into attitudes towards teamwork in the workplace and in the academic environment. 2013. (Unpublished). Accessed: 2017-6-20. Available from: https://e-space.mmu.ac.uk/576549/
  13.     Kilner E, Sheppard LA. The role of teamwork and communication in the emergency department: a systematic review. Int Emerg Nurs. 2010;18(3):127-37.
  14.     Abdolmaleki M, Momeni S. Comparison of the senior student with junior student's viewpoint about team working in Kurdistan University of medical sciences. Future of Medical Education Journal 2013; 3(1):13-6.
  15.     Krueger L, Ernstmeyer K, Kirking E. Impact of Interprofessional Simulation on Nursing Students' Attitudes Toward Teamwork and Collaboration. J Nurs Educ 2017; 56(6):321-7.
  16.     Wong AH-W, Gang M, Szyld D, Mahoney H. Making an “attitude adjustment”: Using a simulation-enhanced interprofessional education strategy to improve attitudes toward teamwork and communication. Simulation in Healthcare 2016; 11(2):117-25.
  17.     Behnia O, HosseinPour M, Zare K. The Analysis of the Team Working Facilitating Factors among nurses Working in Training Centers affiliated with the University of Jondi SHapour in Ahvaz. Scientific Journal of Hamadan Nursing and Midwifery Faculty 2016; 24(4): 247-55.
  18.     Ravanipour M, Yazdankhahfard M, Akaberian S, Bahreini M. Teamwork Concept in Nursing Students’ Point of View at Bushehr University of Medical Sciences. Educational Developement of Jundishapur 2014(3): 266-74.
  19.     Monajemizadeh A. An Investigation of the Relationship between Interpersonal Disciplines and the Social Acceptance of Students at Payame Noor University, Khorasgan. Bachelor of Science in Social Sciences 2011. Accessed: 2017-6-20. Available from: http://e-space.mmu.ac.uk/id/eprint/576549
  20.     Baker DP, Amodeo AM, Krokos KJ, Slonim A, Herrera H. Assessing teamwork attitudes in healthcare: development of the TeamSTEPPS Teamwork Attitudes Questionnaire. Qual Saf Health Care. 2010;19(6):e49.
  21.     Najafi M, Keshmiri F, Najafi M, Shirazi M. Assessment of validity and reliability of TeamSTEPPS Teamwork Attitudes Questionnaire (T-TAQ) in Iran. Journal of Payavard Salamat 2014; 7(5):389-98.
  22.     Pishgar Z. The study of the effect of training on the attitude and knowledge of the anesthesia and operating room students about teamwork in Jahrom University of Medical Sciences (MSN thesis): School of Nursing and Midwifery, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran, 2015.
  23.     Jeseviciute-Ufartiene L. The interface between the employee attitude to teamwork and communication skills: example of sport clubs. Transformations In Business and Economics 2016;15(2B):38B.
  24.     Ruiz Ulloa BC, Adams SG. Attitude toward teamwork and effective teaming. Team Performance Management: An International Journal 2004; 10(7/8):145-51.
  25.     Nayebi N, Majd Teymouri R. Communication skills and related factors within patient by nursing student.   J Holist Nurs Midwifery 2015;25(2):93-101.
  26.     Shaghayeghfard B, Derakhshan RSA, Kamali SF. Attitude survey of physiatrist and rehabilitation professionals towards team working process in the city of Shiraz. J Res Rehabil Sci 2013; 8(8): 1319-27.
  27.     Hekmat SN, Dehnavieh R, Rahimisadegh R, Kohpeima V, Jahromi JK. Team attitude evaluation: An evaluation in hospital committees. Mater Sociomed. 2015; 27(6):429-33.
  28.     Orlando JP, Joshi A, Carter M, May H, Bortle C, White P. Parallel-group randomized study on the impact of a modified TeamSTEPPS training on resident and nurse attitudes toward teamwork and their adherence to patient safety protocols. IJAM 2016;2(2):145.
  29.     Kuhn P, Villeval MC. Are Women More Attracted to Co‐operation Than Men? The Economic Journal. 2015; 125(582):115-40.

Ebadi A. Study of communication skills in nursing students and its association with demographic characteristics. Iranian Journal of Medical Education 2014;14(1):23-31.