نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه سلامت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه سلامت روان، مرکز تحقیقات سلامت معنوی، گروه سلامت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران

4 استادیار، گروه سلامت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: خدمات بهداشتی و درمانی برای تأمین تندرستی و حفاظت از سلامت مردم پاسخگوی نیاز قطعی و مداوم انسان‌ها و از مسائل بسیار مهمی است که ثمربخشی حقیقی آن در گروی آمیختگی این خدمات با موازین اخلاقی و فضائلی است که آن‌ها را در جهت تأمین نیاز مردم عرضه نماید.با این دیدگاه، بی‌گمان پرداختن به بحث کاربرد اخلاق در خدمات سلامت روان ضروری است.
روش‌ها: مطالعه حاضر یک پژوهش تحلیل محتوای کیفی قراردادی است که برای جمع‌آوری نمونه از مصاحبه‌های عمیق نیمه ساختاریافته با متخصصان استفاده کرده است. ۱۸ نفر از متخصصان و فعالان حوزه سلامت روان از طریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. پس از پیاده‌سازی مصاحبه‌ها، داده‌ها بر اساس مراحل روش تحلیل محتوای قراردادی و روش آنالیز گرانهایم و لاندمن مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: پس از تحلیل ۶۸ کد اولیه، ۱۲ زیرطبقه، ۳ طبقه اصلی و ۱ مقوله هسته شامل موانع تبدیل نگرش‌های اخلاقی به عمل اخلاقی به دست آمد. طبقات اصلی را دیدگاه متخصصان، موانع فردی و موانع بنیادی تشکیل می‌داد.
نتیجه‌گیری: با توجه به شناسایی موانع فردی و بنیادی در تبدیل نگرش‌های اخلاقی به عمل اخلاقیکه رهیافت پژوهش حاضر است، امید آن می‌رود که با رفع این موانع رشد اخلاق در سطح فردی و سازمانی ارتقا یابد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Moral Attitude and Action in Mental Health Service Providers: A Qualitative Study

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Godarzi 1
  • Nadereh Memaryan 2
  • Aliasghar Asgharnejad Farid 3
  • Shahrbanoo Ghahari 4

1 M.Sc., Department of Mental Health, School of Mental Health & Behavioral Sciences (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Mental Health, Spiritual Health Research Center, School of Behavioral Sciences & Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran

4 Assistant Professor, Department of Mental Health, Center of Excellence in Psychiatry, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran

چکیده [English]

Introduction: As a measure for providing and protecting human health , healthcare services meet all of their persistent needs, so these services are important issues that will be effective in meeting people’s needs ifcombined with ethics. Hence, it is essential to study ethics in healthcare services.
Method: This is a contractual-qualitative content analysis has used semi-structured in-depth interviewsto collect the sample size among experts. Eighteen subjects were selected using a purposive sampling method. After implementing interviews, the data were analyzed based on the contractual content analysis and Landman and Granheim method.
Results: After analysis, 68 primary codes, 12 sub-categories, and three main categories, including the expert’s point of view, individual barriers, and fundamental barriers were identified.
Conclusion: Concidering the identified individual and non-individual obstacles to converting moral attitudes into moral action in this study, it would be possible to remove these obstacles to promote ethics at personal and organizational levels.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mental Health
  • Morals
  • Qualitative Research
  1. Asfichi M. Comparison of moral judgment in students with and without learning disabilities in Shiraz University; 2016. (In Persian)
  2. Karimzadeh S. A comparative study of the relationship between the indicators of moral education (moral judgment and moral behavior) with the components of self-perception in normal adolescents and those with behavioral problems. Islamic Education Quarterly. 2017-23: 160. (In Persian)
  3. Sobhani H and Sobhani M T. The place of self-knowledge in human moral behavior. Ethical research paper. 1390; Fourth year (12):9. (In Persian)
  4. Harganhan B. R. Alson M. An introduction to theories of learning (Translation: Ali Akbar Seif) Tehran: Doran Publishing 2002.
  5. Ashoori J. The relationship of nurse’s moral reasoning, moral behavior and health with their moral metacognition. Med Ethic J. 2016 Jan 1;10(34):55-76. Persian
  6. Blasi A. Bridging moral cognition and moral action: A critical review of the literature. Psychological bulletin. 1980;88(1):1.
  7. Namugenyi I. Ethical culture, moral awarness, moral attitude & moral action of Ugandan public procurement officers: Mekerere university; 2012.
  8. Ajzen I. The theory of planned behavior. Orgnizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179–211. De Young. 1991:509-26.
  9. Bandura A. Self-efficacy mechanism in human agency. American psychologist..122:2.37;1982.
  10. Atef-Vahid M, Dadfar M. The guide of professional ethics and behaviorin clinical psychologyfor psychologists, counselors' psychiatrists. Mirmah;2015. (In Persian)
  11. pop k. Ethics and clinical psychology 2006.
  12. Aminbeidokhti A.k, Mardani E. relationship between mental health and professional ethics among nursing staff. Medical ethics. 2014; The ninth year (31): 49-73. (In Persian)
  13. Chae MH, Kelly DB, Brown CF, Bolden MA. Relationship of ethnic identity and spiritual development: An exploratory study. Counseling and Values. 2004;49(1):15-26.
  14. Corey G, Corey MS, Callanan P. Issues and Ethics in the Helping Professions. 5th Edition. Brooks/Cole Publishing Company,Pacific Grove, California. ISBN: 0-534-18762-5. 1993.
  15. Cottone RR, Tarvydas VM. Ethical and professional issues in counseling. Upper Saddle River, NJ: Merrill/ Prentice – Hall. Ethical standard. American Association for counseling and Development. 1998.
  16. Herlihy B, & Carey G. Ethical standards Casebook (5th ed.). Alexandria, VA: American Counseling Association 1996.
  17. Kitchener KS. Intuition, critical evaluation and ethical principles: The foundation for ethical decisions in counseling psychology. The counseling psychologist. 1984;12(3):43-55.
  18. Remley TP, Herlihy B. Ethical, legal, and professional issues in counseling: Pearson Upper Saddle River, NJ; 2005.
  19. Urofsky R, Sowa C. Ethics education in CACREP‐accredited counselor education programs. Counseling and Values. 2004;49(1):37-47.
  20. Welfel ER. Ethics in counseling and psychotherapy Standards, Research, and Emerging Issues. Brooks/ Cole Publishing Company. 2002.
  21. CH S, B T. Work Ethic, Protestantism and Human Capital. Economic Letter 2010; 107(2): 99-101.
  22. 22Zionts L, Shellady S, Zionts P. teachers' perceptions of professional standards: their importance & ease of implementation. 2006.
  23. Ghiasi M. Organizational Commitment, Productivity, and Improvements in Organizations: Fifth Color Publications; 2012. (In Persian)
  24. Isfahani M, M. Professional ethics in health Services. 1994:145. (In Persian)