نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
چکیده
مقدمه: با توجه به دوره نوجوانی از لحاظ شکلگیری هویت، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فرآیند خودشناسی، میزان تعهد و روابط موضوعی بر شکل-گیری هویت نوجوانان انجام گرفت. این متغیرها مهمترین ابعاد شکلگیری هویت نوجوانان به شمار میروندمواد و روش: در این پژوهش علی- مقایسهای، تعداد 36 نفر دانشجوی 18 تا 22 از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پس از همتاسازی، دانشجویان بر اساس سبک هویت در سه گروه مستقل جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها، پرسشنامه روابط موضوعی بل، مقیاس خودشناسی انسجامی قربانی و پرسشنامه سبک هویت برزونسکی مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون مانوا، تحلیل واریانس یکراهه، و آزمون تعقیبی شفه تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: نتایج نشان داد که بین گروههای مختلف سبک هویت (اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم) از نظر خودشناسی انسجامی، میزان تعهد، بیکفایتی اجتماعی، بیگانگی، و دلبستگیناایمن تفاوت معنیدار وجود داشت. بدینصورت که سبک هویت اطلاعاتی از نظر خودشناسی انسجامی و میزان تعهد جایگاه بالاتری نسبت به سبک هویت سردرگم و سبک هویت هنجاری داشت. در حالی که نمره دانشجویان با سبک هویت سردرگم از نظر بیکفایتی اجتماعی، بیگانگی و دلبستگی ناایمن بالاتر از سبک هویت اطلاعاتی و هنجاری بود. علاوه بر این نتایج پژوهش حاضر گویای آن بود که از نظر خودمیانبینی بین سه گروه سبک هویت تفاوت معناداری وجود نداشت.بحث و نتیجهگیری: نتایج حاضر بیانگر تاثیرمعنادار فرآیند خودشناسی، میزان تعهد و مولفههای روابط موضوعی بر شکلگیری هویت نوجوانان بود. این نتایج علاوه بر افزایش دانش نظری در مورد نوجوانی و عوامل تاثیرگذار بر شکلگیری هویت میتواند در تهیه بسته آموزشی و درمانی شکلگیری هویت موفق نوجوان ایرانی مورد توجه متخصصان و دستاندرکاران امر آموزش و درمان نوجوانان قرار گیرد.
کلیدواژهها
- Lerner G, Manes R. Parent coping and child distress behaviors during invasive procedures for childhood cancer. Journal of Pediatric Oncology Nursing 2009; 16: 3-12.
- Mansour M. Developmental psychology from birth to senescence. Tehran: Samt; 2004. (Persian)
- Berzonsky MD, Kuk LS. Identity status, identity processing style, and the transition to university. Journal of Adolescent Research 2000; 15(1): 81-98.
- Oyemade UJ, Washington V, Gullo DF. The relationship between head start parental involvement and the economic and social self-sufficiency of head start families. J Negro Educ 1989;58:5–15.
- Soenens B, Berzonsky MD, Vansteenkiste M, Beyers W, Goossens L. Identity styles and causality orientations: In search of the motivational underpinnings of the identity exploration process. European Journal of Personality 2005; 19: 427–442.
- White R J. The role of parenting style, ethnicity and identity style in identity commitment and career decision self-efficacy. Doctoral dissertation, University of Southern California; 2009.
- Berzonsky MD. Identity style and well-being: Does commitment matter? Identity 2003; 3: 131 – 142.
- Berzonsky MD. Self-construction over the life-span: A process perspective on identity formation. In G. Advances in personal construct psychology1990; 1: 155–186.
- Dollinger SMC. Identity styles and the five-factor model of personality. Journal of Research in Personality 1995; 29(4): 475-479.
- Berzonsky MD, Kinney A. Identity style and need for cognitive closure. Paper presented at the Biennial Meetings of the Society for Research on Identity Formation, Dog Island, FL; 1995.
- Berzonsky MD, Sullivan C. Social–cognitive aspects of identity style: Need for cognition, experiential openness, and introspection. Journal of Adolescent Research1992; 7: 140–155.
- Berzonsky MD, Kuk L S. Identity style, psychosocial maturity, and academic performance. Personality and Individual Differences 2005; 39(1): 235- 247.
- Berzonsky MD. Identity style, parental authority, and identity commitment. Journal of Youth and Adolescence 2004; 33(3): 213-220.
- Berzonsky MD, Ferrari J R. Identity orientation and decisional strategies. Personality and Individual Differences 1996; 20: 597–606.
- Schultz DP, Schultz S. Theories of Personality, Florida, University of South Florida; 2013.
- Ghorbani N, Watson PJ, Hargis MB. Integrative self-knowledge scale: correlations and incremental validity of a cross-cultural measure developed in Iran and the United States. Journal of Psychology 2008; 142:395-412.
- Berzonsky MD. Identity style: Conceptualization and measurement. J Adolesc Res 1989; 4: 267–281.
- Berzonsky MD, Neimeyer GJ. Ego identity status and identity processing orientation: The moderating role of commitment. Journal of Research in Personality 1994; 28(4):425-435.
- Schwartz SJ, Mullis RL, Waterman AS, Dunham RM. Ego identity status, identity style, and personal expressiveness: An empirical investigation of three convergent constructs. Journal of Adolescent Research 2000;15:504-521
- Aqajani Hossein Abadi M, Farzad V, Shahraray M. The psychometric properties of Identity Style Inventory. Teb Va Tazkeyeh 2004; 5: 9-19. (in Persian)
- Bell MD, Billington RJ, Becker BR. Scale for the assessment of reality testing: Reliability, validity, and factorial invariance. J Consult Clin Psychol 1985; 53(4): 506-511.
- Bell MD, Billington RJ, Becker BR. A scale for the assessment of object relations: Reliability, validity, and factorial invariance. J Clin Psychol 1986; 42(5):733-741.
- Hasan Hadinezhad H, Tabatabaeian M, Dehghani M. A Preliminary Study for Validity and Reliability of Bell Object Relations and Reality Testing Inventory. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology 2014; 20(2): 162-169. (in Persian)
- Seramova B, Bianchi G, Lasticova B, Fichnova K, Hamranova A. Analyses of Socio-Cognitive Identity Styles by Slovak Adolescents. International Journal of Human and Social Sciences 2008; 2(4): 196.
- Winnicott D. Transitional objects and transitional phenomena. International Journal of Psychoanalysis1953; 34: 89-97.
- Lranjo J, Bernier S, Meins E. Associations between maternal mind-mindedness and infant attachment security: investigating the mediating role of maternal sensitivity. Infant Behavior and development 2008; 31: 688-695.
- Lehman EB, Erdwins CJ. Social and emotional adjustment in young children. Support Care 1981; 25(3):134-137.
- Bakermans-Kranenburg MJ, Van Ijzendoorn MH, Juffer F. Disorganized infant attachment and preventive interventions: A review and meta-analysis. Infant Mental Health Journal 2005; 26: 191-216.