نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مربی، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت و تغذیه، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران

2 استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت و تغذیه، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران

3 استادیار، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

4 استادیار، گروه بهداشت مواد غذایی، دانشکده دامپزشکی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

چکیده

مقدمه: بازنگری ادواری برنامه­های درسی مقاطع مختلف تحصیلی بر حسب نیازهای حرفه ای سبب بهبود کیفیت آموزش می گردد. لذا این مطالعه با هدف تعیین میزان انطباق دروس پایه و اختصاصی کارشناسی رشته بهداشت عمومی با نیاز­های حرفه­ای انجام شد.مواد و روش­: این مطالعه مقطعی با مشارکت 66  کارآموز بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال 1395 انجام شد. روش نمونه­گیری سرشماری بود.  ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن در بررسی­های قبلی مورد تایید قرار گرفته است. داده­ها با استفاده از نرم افزار STATA و روش­های آماری توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.یافته­ها: نتایج مطالعه نشان داد کاربرد دروس اختصاصی و پایه کارشناسی رشته بهداشت عمومی جهت انجام وظایف شغلی به ترتیب زیاد و متوسط بود. پرکاربرد ترین درس اختصاصی رشته از نظر کارآموزان، بهداشت مادران و کودکان و کم کاربردترین درس، بهداشت حرفه­ای بود. از نظر کارآموزان بیش از 60 درصد دروس پایه و بیش از 40 درصد دروس اختصاصی صرفاً در حد تغییر دانش و نه نگرش و رفتار ارائه می گردد. در هر دو گروه کارآموزان پیوسته و ناپیوسته، رضایت از رشته تحصیلی متوسط بود و تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد.    بحث و نتیجه‌گیری: میزان انطباق برنامه آموزشی دوره کارشناسی رشته بهداشت عمومی با نیازهای حرفه ای، از نظر کارآموزان این رشته در حد متوسط بود. لذا پیشنهاد می­شود تعداد واحدهای درس مصون سازی فعال و انفعالی افزایش یابد. همچنین پیشنهاد می‌گردد یک نیمسال از کارآموزی در طی دوره آموزشی ارائه گردد. 

کلیدواژه‌ها

  1. Mehar A. From knowledge creation to economic development: Missing links in Muslim World. Journal of Management & Social Sciences 2000;1(1):24-47.
  2. Momeni Mahmuee H. Improvement of high education curriculum a step toward training creative alumni. Education Strategies in Medical Sciences. 2009;2(3):121-6.
  3. Tirgar A. The evaluation of occupational medicine education in medical schools of Iran,1998. JBUMS. 1999;1(4):47-52 [persian].
  4. Maleki H. Curriculum (guidelines). Tehran: Research and educational planning Organization; 2016.
  5. Shirjang A, Alizadeh M, Mortazavi F, Asghari Jafarabadi M, Jeddi A. Relevance of Public Health BSc Curriculum to Job Requirements and Health System Expectations: Views of Graduates on Courses Syllabi and Content. Iranian Journal of Medical Education. 2013;12(10):768-77.
  6. Farahani M, Ahmadi F. Doctoral nursing students’ viewpoints about the nursing PhD curriculum. Iranian Journal of Medical Education. 2006;6(1):83-92.
  7. Yazdani S, Hosseini F, Homayouni zand R. Reform in general medical degree curriculum. edition f, editor. Tehran: Shahid Beheshti University of Medical Sciences; 2007.
  8. Mohammadpour A, Matlabi M. The survey of the Gonabad medical sciences students views on their educational needs and improving theoritical and clinical education program (2001-2002). Iranian Journal of Medical Education. 2002;2:41-[persian].
  9. Ehsanpour S. Achieving Minimum Learning Requirements from the Viewpoints of Midwifery Students in Isfahan School of Nursing and Midwifery. Iranian Journal of Medical Education. 2006;6(2):17-25.
  10. Shahidi S, Changiz T, Salmanzadeh H, Yousefy A. Factors Affecting the Needs Assessment in Continuing Medical Education: Presenting a Practical Guideline for Selecting Models and Techniques. Iranian Journal of Medical Education. 2010;9(4):321-30.
  11. Gerzina TM, McLean T, Fairley J. Dental clinical teaching: perceptions of students and teachers. Journal of Dental Education. 2005;69(12):1377-84.
  12. Victoroff KZ, Hogan S. Students’ perceptions of effective learning experiences in dental school: a qualitative study using a critical incident technique. Journal of Dental Education. 2006;70(2):124-32.
  13. Salehi S, Abedi H A, Alipour L, Najafipour S, Fatehi N. Learning activities and clinical nursing services gap and the related factors: a comparative study. Iranian Journal of Medical Education. 2001;1(3):43-9[persian].
  14. Babaee N, Jahanian I, Bijani A, Ardebili Haghighi MR. Viewpoints of Dental Students about Practical Value of Educational Contents in Oral Medicine Department. Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences. 2014;2(1):35-40.
  15. Samadi MT, Taghizadeh J, Kashitarash Esfahani Z, Mohammadi M. Evaluating environmental health students' attitudes toward their discipline and future career in Hamedan university of medical sciences in 2008. Iranian Journal of Medical Education. 2010;9(4):331-6 [persian].
  16. Hoseinpour M, Samiei H, Behdad. Assessment of medical interns opinion about education in surgery courses in Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2002; 3:1-35.
  17. Mortazavi SAA, Razmara A. Medical Student Satisfaction in Different Educational Locations. Iranian Journal of Medical Education. 2001;1(3):51-4 [persian].