@article { author = {Aghazadeh, Hashem and Habibi, Leila and Farpour, Hamidreza}, title = {Social-structural Factors in the Use of Instagram by Cancer Patients}, journal = {Sadra Medical Journal}, volume = {6}, number = {4}, pages = {227-238}, year = {2018}, publisher = {Shiraz University of Medical Sciences}, issn = {2322-4339}, eissn = {2322-4339}, doi = {}, abstract = {Introduction: Cancer is one of the diseases that its prevention and treatment affects the integrity of individuals. Most people get frustrated when they find out they have been diognised with cancer. Part of this emotion is related to the mysterious nature of cancer, and partly due to the lack of knowledge about how to deal with it. The aim of this study is to investigate the structural and social factors affecting the tendency of cancer patients to social networks. Materials and Methods: Eighteen cancer patients that used Instagram were interviewed thoroughly. Data were concurrently analyzed, using the grounded theory. This qualitative study was conducted in the 1397- 1396 period, during which 18 cancer patients using Instagram were selected by snowball sampling method. Findings: According to an analysis of the data from the interview, factors such as depression, cancer taboo and lack of social and psychosocial support emerged, all of which influenced the tendency of patients to use Instagram. Conclusion: According to the statements of cancer patients using the Instagram, these patients were living in a depressing atmosphere due to the boredom from their illness.  Intervening factors, such as taboo of cancer in the community, led the cancer patients to the Instagram. According to the findings of this study, it seems that providing facilities and facilitating communication through cyberspace reduce patients’ tensions and increases their survival rate.}, keywords = {Social Network,Social Media,cancer,Grounded theory}, title_fa = {عوامل ساختاری- اجتماعی در استفاده از اینستاگرام توسط بیماران مبتلا به سرطان}, abstract_fa = {مقدمه: سرطان از جمله بیماری­هایی است که پیشگیری و درمان آن بر تمامیت زندگی فرد اثر می­گذارد. اکثر مردم پس از شنیدن خبر مبتلا شدن به سرطان دچار یأس و درماندگی می شوند که بخشی از این احساسات مربوط به ماهیت مرموز و کشنده بیماری سرطان است و بخشی دیگر به دلیل عوامل ساختاری و اجتماعی تاثیر گذار بر روند بیماری می باشد. هدف از انجام این مطالعه تعیین عوامل ساختاری و اجتماعی تاثیر گذار بر گرایش بیماران مبتلا به سرطان به شبکه اجتماعی اینستاگرام می باشد.مواد و روش ها: این مطالعه به روش کیفی نظریه بنیادی در بازه زمانی 1396- 1397 انجام گرفته است، بدین صورت که 18 بیمار مبتلا به سرطان استفاده کننده از شبکه اجتماعی اینستاگرام به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. سپس مصاحبه های عمیق از مشارکت کنندگان به عمل آمده و به کمک روش نظریه بنیادی نتایج مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند.یافته ها: با توجه به تحلیل داده ها حاصل از مصاحبه ، عواملی شامل فضای افسرده، تابو بودن سرطان و فقدان حمایت های اجتماعی و روحی پدیدار شد که مجموع این عوامل بر گرایش بیماران به شبکه اجتماعی اینستاگرام  تاثیر گذار بود.نتیجه گیری: با توجه به اظهارات بیماران مبتلا به سرطان استفاده کننده از شبکه اجتماعی اینستاگرام مشخص شد که این بیماران از حمایت های اجتماعی و روحی ناکافی در جامعه رنج می برند و در فضایی افسرده ناشی از خمودی حاصل از بیماری زندگی می کنند و عوامل مداخله گری همچون تابوی سرطان در جامعه منجر گرایش این بیماران به شبکه اجتماعی اینستاگرام را فراهم می آورند.  با توجه به یافته های این مطالعه بنظر می رسد فراهم آوردن امکانات و تسهیل ارتباطات از طریق فضای مجازی در جهت کاهش تنش در این بیماران به تلاش برای بقا در این بیماران کمک می کند.}, keywords_fa = {شبکه های اجتماعی,رسانه های اجتماعی,سرطان,تئوری بنیادی}, url = {https://smsj.sums.ac.ir/article_44739.html}, eprint = {https://smsj.sums.ac.ir/article_44739_c4c5e1dc341d09654b80be9c820a22fc.pdf} }