نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

مقدمه: امروزه رضایت بیماران در تعیین کیفیت خدمات سلامتی و برنامه‌ریزی‌های مدیریتی نقش مهمی دارد. ازاین‌رو مطالعه حاضر، باهدف تعیین رضایت‌مندی بیماران از خدمات فیزیوتراپی در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1392 انجام شد.مواد و روش: این مطالعه از نوع مقطعی و توصیفی- تحلیلی بوده که با تکمیل پرسشنامه‌ی استاندارد توسط 183 بیمار که با روش نمونه‌گیری آسان انتخاب‌شده بودند در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 92، انجام شد. جهت تعیین ارتباط متغیرها با سطح رضایت بیماران از آزمون ‏تی استیودنت، آزمون تحلیل واریانس و تحلیل همبستگی استفاده شد.یافته‌ها: میانگین نمره رضایت بیماران در این مطالعه 75/4 به دست آمد که حاکی از رضایت بالای بیماران از خدمات فیزیوتراپی در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1392 بود. بالاترین سطح رضایت‌مندی، در حیطه رعایت شئونات اخلاقی با میانگین نمره 834/4 مشاهده شد. بررسی تأثیر همزمان متغیرهای رعایت شئونات اخلاقی، زمان‌بندی و برنامه‌ریزی خدمات، کیفیت خدمات و مناسب بودن هزینه‌ خدمات بر رضایت بیماران نشان داد که به‌طور همزمان فقط متغیر کیفیت بر رضایت بیماران تأثیر دارد و تأثیر سه متغیر دیگر معنادار نیست.بحث و نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که کیفیت خدمات مهم‌ترین عاملی است که بر سطح رضایت‌مندی بیماران تأثیر مستقیم دارد. بنابراین پیشنهاد می‌شود سنجش مستمر کیفیت خدمات و میزان رضایت بیماران به‌عنوان یکی از ملزومات در کلیه مراکز دولتی و غیردولتی انجام شود.

کلیدواژه‌ها