نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
چکیده
مقدمه: سنجش وضعیت کتابخانههای دانشگاهی، روشی برای کشف نقاط ضعف و بهبود کارایی آن هاست. هدف از این مطالعه، بررسی و ارزیابی کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی گلستان و تطبیق آن با استاندارد کتابخانههای دانشگاهی ایران بود.مواد و روش: این مطالعه، از نوع کاربردی بود که به روش پیمایشی تطبیقی، در سال 1394 و در دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد. جامعه مورد بررسی، 5 کتابخانه دانشکدهای دانشگاه بود. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که "استاندارد کتابخانههای دانشگاهی ایران" استخراج شده بود، گردآوری شد. روایی این پرسشنامه به تائید اعضای هیات علمی رسیده و پایایی آن به میزان 78/0 به تائید رسید. دادهها پس از گردآوری و تحلیل، با استفاده از نرمافزار Excel در قالب جداول و نمودارها ارائه شد.یافتهها: یافتههای نشان داد که این کتابخانهها، 46826 عنوان منبع در اختیار دارند که معادل 75/8 درصد تعداد منابع استاندارد مورد نیاز است. در این کتابخانهها مجموعا 12 نیرو وجود دارد که هیچ کدام از آنها نیروی متخصص نیستند؛ کتابخانههای مورد بررسی از نظر مجموعه منابع 75/8 درصد، از نظر نیروی انسانی 31 درصد و از نظر فضای کتابخانهها 54 درصد با استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران تطابق دارند.بحث و نتیجهگیری: کتابخانههای مورد بررسی در سطح مناسبی از نظر تطابق با استاندارد قرار ندارند و لزوم توجه کمی و کیفی به کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی به وضوح ضروری است. ایجاد کتابخانه مرکزی دانشگاه، تجدید ساختار سازمانی با توجه به استاندارد کتابخانههای دانشگاهی و جذب نیرویهای متخصص از روشهای بهبود وضعیت این کتابخانهها است.
کلیدواژهها