نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

مقدمه: سنجش وضعیت کتابخانه‌های دانشگاهی، روشی برای کشف نقاط ضعف و بهبود کارایی آن­ هاست. هدف از این مطالعه، بررسی و ارزیابی کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی گلستان و تطبیق آن با استاندارد کتابخانه‌های دانشگاهی ایران بود.مواد و روش: این مطالعه، از نوع کاربردی بود که به روش پیمایشی تطبیقی، در سال 1394 و در دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد. جامعه مورد بررسی، 5 کتابخانه دانشکده‌ای دانشگاه بود. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که "استاندارد کتابخانه‌های دانشگاهی ایران" استخراج شده بود، گردآوری شد. روایی این پرسشنامه به تائید اعضای هیات علمی رسیده و پایایی آن به میزان 78/0 به تائید رسید. داده­ها پس از گردآوری و تحلیل، با استفاده از نرم‌افزار Excel در قالب جداول و نمودارها ارائه شد.یافته‌ها: یافته‌های نشان داد که این کتابخانه‌ها، 46826 عنوان منبع در اختیار دارند که معادل 75/8 درصد تعداد منابع استاندارد مورد نیاز است. در این کتابخانه­ها مجموعا 12 نیرو وجود دارد که هیچ کدام از آن‌ها نیروی متخصص نیستند؛ کتابخانه‌های مورد بررسی از نظر مجموعه منابع 75/8 درصد، از نظر نیروی انسانی 31 درصد و از نظر فضای کتابخانه‌ها 54 درصد با استانداردهای کتابخانه‌های دانشگاهی ایران تطابق دارند.بحث و نتیجه‌گیری: کتابخانه‌های مورد بررسی در سطح مناسبی از نظر تطابق با استاندارد قرار ندارند و لزوم توجه کمی و کیفی به کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی به وضوح ضروری است. ایجاد کتابخانه مرکزی دانشگاه، تجدید ساختار سازمانی با توجه به استاندارد کتابخانه­های دانشگاهی و جذب نیروی­های متخصص از روش­های بهبود وضعیت این کتابخانه­ها است.

کلیدواژه‌ها