نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران

2 استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران

3 استاد، گروه مدیریت دانشکده بهداشت علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 دانشیار، گروه مدیریت، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران

چکیده

مقدمه: با توجه به نقش مهم آموزش عالی و به‌طور اختصاصی آموزش علوم پزشکی در سلامت و توسعه جامعه، باید نظام آموزشی طوری برنامه ریزی شود تا هرچه بیشتر در جهت پاسخگویی به نیازهای جامعه حرکت کند. هدف این مقاله ارائه الگوی آموزش پاسخگو و عدالت محور در آموزش علوم پزشکی است.
مواد و روش‌ها: این تحقیق کاربردی با ماهیت توصیفی- تحلیلی و روش ترکیبی (کیفی و کمی) اجرا شد. در بخش کیفی ابزار جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته با نمونه‌گیری هدفمند، و مصاحبه با 15 نفر بود که به اشباع نظری رسید. بازکاوی داده‌ها با کدگذاری باز و محوری انجام شد. در مرحله کمی، داده‌ها با نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای 335 نفر از اعضای هیئت‌علمی بیمارستان پیامبر اعظم هرمزگان با پاسخ به پرسشنامه شامل شناسایی مؤلفه‌ها، در قالب لیکرت دریافت شد. روایی محتوایی و روایی سازه پرسشنامه با تحلیل عاملی تأییدی، انجام شد. آلفای کرونباخ بالاتر از 0/70 بیانگر تأیید پایایی بود. داده‌ها با مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار SmartPLS-3 آنالیز شد.
یافته‌ها: عدالت محوری، همگانی، نیازسنجی، محتوا و اصول مداری از ویژگی‌های آموزش عدالت محور هستند که با توجه به نتایج مدل‌سازی t-value، بارهای عاملی تمامی متغیرهای مدل از 1/96 بالاتر و در سطح 95% اطمینان از معناداری لازم برخوردار بودند و بیشترین بار عاملی مربوط به عوامل پیش برنده و بازدارنده با بار عاملی (0/54) و واریانس (0/23) و کمترین بار عاملی مربوط به ابعاد آموزش پاسخگو و عدالت محور (0/12) و واریانس (0/02) بود.
نتیجه‌گیری: همگانی بودن، نیازسنجی و محتوا در آموزش اصول مدار و عدالت محور باید مورد توجه برنامه ریزان آموزشی در آموزش دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گیرد.

تازه های تحقیق

Haniyeh Hafezi (Google Scholar)

Kolsum Nami (Google Scholar)

کلیدواژه‌ها

  1. Vajdani M. Guderzian. Rahimi. Portaleb. Kiaei Tabar. Responsiveness in the health services of Sabzevaraz patients’ experience in an educational, therapeutic and research hospital. scientific research journal of Yazd University of Medical Sciences students. 2014; 20(10): 26-37.
  2. Dehghani M, Azizi F, Haghdoost A, Nakhaee N, Khazaeli P, Ravangard Z. Situation Analysis of Social Accountability Medical Education in University of Medical Sciences and Innovative Point of View of Clinical Faculty Members towards its Promotion Using Strengths Weaknesses Opportunities and Threats (SWOT) Analysis Model. Strides in Development of Medical Education. 2014; 10(4): 403-412.
  3. Thanago A. Mansourian. Joybari. Responsive training to reduce women’s concerns during the first examination by gynecologists and midwives, the journal of development steps in medical education. Journal of the Center for Studies and Development of Medical Education. 2015; 13(2): 195-206.
  4. Hosseini S, Tatari Borji A. Investigating the role of faculty members in responsive medical education, Scientific and Research Quarterly. 2017; 27(3): 147-156.
  5. Cushing CC, Fedele DA, Patton SR. Responsive Asthma Care for Teens (ReACT): Development protocol for an adaptive mobile health intervention for adolescents with asthma. BMJ Open. 2019; 9(8): 1-10.
  6. Mirjani Aghdam A, Khorshidi A, Barzegar N, Moradi S, Ahmady S. Accountable Education Pattern for Rehabilitation Sciences curriculum. Research in Medical Education. 2022; 14(1): 13-23. http://rme.gums.ac.ir/article-1-1157-fa.html
  7. Woldkowski R. With the aim of exploring the type and motivation of culturally responsive teaching in higher education and adult education serials, social and behavioral science serials. Journal of Digital Imaging. 2012; 6(2): 41-53.
  8. Malekzadeh R, Abedi G, Rezai M S, Yazdani P. The Process of Establishment of Territorial Agenda and Development and Inonovation in Medical Education in Iran. Clinical Excellence. 2017; 7(1):49-63. http://ce.mazums.ac.ir/article-1-342-fa.html
  9. Aghatabar Rodbari J. Brimani K, Aghamirzaei Mahali T, Safarian Hamdani S. Amiesh Sarzameen, a strategy for the development of higher education in health. Medicine and Cultivation. 2017; 27(2): 113-123.
  10. Kazemi Z, Nesler Saraji G, Yazdani S. Examining and explaining the success rate of the implementation of the Territorial Aim document for higher health education. Medicine and Cultivation. 2018; 28(4): 26-40.
  11. Plastaras N, Baimaki A, Karagiannidis S, Giannaki A, Vlachopoulos N, Smyrnakis E. Health Education among Medical Students: A Challenge Worth Accepting. International Journal of Medical Students. 2022; 9(4): 314-316. https://doi.org/10.5195/ijms.2021.1013
  12. Abedini Baltork M, Nasr Esfahani A R, Mohammadi M, Salehi Omran E. Elements of Constructivist Curriculum in Medical Education: A Review Study. Iranian Journal of Medical Education. 2015; 14(10): 895-904. http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3445-en.html
  13. Salehi S. Effective teaching. magazine of Shahrekord University of Medical Sciences. 2001; 3(2): 12-21.
  14. Ayan F, Alhani F, Anoushe M. Experiences of students, trainers and hospital nursing officials from internships in the field of nursing students. Iranian Journal of Education in Medical Sciences. 2009; 9(3): 191-200.
  15. Jamshidi HR. Medical education in the 21st century, the journal of development steps in medical education, center for studies and development of medical education. 2011; 11(5): 143-145.
  16. Aliafsari Mamaghani E, Zamanzadeh V. Nursing Clinical Education Challenges. Journal of Medical Education Development. 2017; 10(25): 68-81. http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-719-fa.html
  17. Delaram M, Aein F, Safdari F. The viewpoint of nursing and midwifery students about the problems of clinical education in shahrekord. Journal of medical education and development. 2006; 1(1): 20-24.
  18. Karimi M. Examining the needs of the educational program of general practitioners for social responsibility in Mashhad Medical School, master’s thesis in the field of management (M.A/M.Sc); 2022.
  19. Jennifer G. Examining culturally responsive teaching practices in elementary classroom. Journal of Digital Imaging. 2013; 26(1): 81-90.
  20. Maria-Teresa S. Differentiating Higher Education Accountability in the Global Setting: A Comparison Between Boston University and University of Bologna. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2012; 47(1): 1153-1163. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.794