نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، مدیریت دولتی، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان،

2 استادیار، گروه مدیریت، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران

چکیده

مقدمه: امروزه بحث صلاحیت‌های حرفه‌ای مدیران در رأس همه‌ی مسائل است. اگر مدیری تفکر راهبردی نداشته باشد و نتواند راهکارهای مناسب را با تفکر سریع درک کند، هرگز نمی‌تواند سازمان را به تحقق اهداف و به‌کارگیری روش‌های مناسب هدایت کند. پژوهش حاضر در نظر دارد به شناسایی عوامل مؤثر بر صلاحیت حرفه‌ای مدیران بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم ‌پزشکی شیراز بپردازد.
روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی‌تحلیلی است. 93 نفر از مدیران بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز جامعه‌ی آماری این پژوهش را تشکیل می‌دهند. روش مطالعه‌ توصیفی‌مقطعی است که در سال 1400 انجام شده است. با استفاده از مطالعات میدانی و روش دلفی، مؤلفه‌های مؤثر بر صلاحیت حرفه‌ای مدیران آموزشی بیمارستان شناسایی شد برای این منظور، پرسش‌نامه‌ای درباره‌ی شناسایی عمیق‌تر عوامل مؤثر بر صلاحیت حرفه‌ای طراحی شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نسخه‌ی ده نرم‌افزار لیزرل Linear‎ Structural‎ Relations (LISREL‎) و همچنین نرم‌افزار میک‌مک MICMAC ورژن 5.3.0 انجام شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که عوامل فردی با میانگین رتبه‌ی ۰۴/۳، عوامل سازمانی با میانگین رتبه‌ی ۷۲/۲ و عوامل نهادی با میانگین رتبه‌ی۲۰/۲ مهم‌ترین عوامل مؤثر بر صلاحیت‌های حرفه‌ای در بیمارستان‌های آموزشی علوم ‌پزشکی شیراز هستند.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که شناخت ابعاد شایستگی‌های مدیران هم برای توسعه و هم برای ارزیابی، عامل اساسی به ‌شمار می رود. برای انتخاب افراد شایسته باید ضابطه و ملاک وجود داشته باشد و این ضوابط باید به‌گونه‌ای انتخاب شوند که بتوان آن‌ها را در دانشگاه سنجید.

کلیدواژه‌ها

  1. Arab M, Zareei A, Rahimi A, Rezaeian F, Akbari FE. Analysis of factors affecting length of stay in public hospitals in Lorestan Province, Iran. 2010.
  2. Tabibi S, Heidari S, Nasiri-pour A, HosseiniShokouh M, Ameryoun A, Mashayekhi F. Assessment of Professional and Non-professional Managers’ Performanceamong Selected Hospitals in Tehran. Journal of Hospital. 2014; 13(2): 45-53.
  3. Yari S. Designing and compiling a certificate of professional competence for managers of training and human resource development.Shahid Beheshti University: Master Thesis, 2019.
  4. Amarzadeh S. The Relationship between Spiritual Intelligence and Emotional Intelligence with the Professional Qualifications of Female High School Teachers in Tabriz: Master Thesis. University of Tabriz.2018. 2018.
  5. Turkmandi AR. Identification and prioritization of professional qualifications of primary teachers in Bijar city: Master Thesis. Farhangian University Shahid Chamran Campus. Tehran. 2017.
  6. Danaeifard H. Challenges of public administration in Iran. 2012.
  7. Bagheri MA, Zehtabouchi S. A Survey of Nurses' Professional Competence in the Field of Spiritual Care in Kashan in 2014. Scientific Journal of Hamadan School of Nursing and Midwifery, 2014; 22(4): 32-23.
  8. Aghaei M, Farnaz Sadat Hosseini. Identify the essential professional qualifications of physical education teachers with a data theorizing approach. Bi-Quarterly Journal of Research in Sports Management and Motor Behavior, 2017.
  9. Amir A, Meysam N, Mehdi AD. Analysis of professional qualifications required by experts in the operational level of agricultural extension in Mazandaran province. Quarterly Journal of Rural Development Leaders, 2015; 2(2): 214-201.
  10. Emami Gharetappeh E, Osareh, F, Ebrahimi S. Recognizing the Trends and Driving Forces Influencing the Future of Scientometrics Education in Iran. Journal of Decisions and Operations Research. 2023; 8(3).
  11. Malek Zadeh G KA. Individual indices managers of fanavari nawpa companies. Growth Technology Journal. 2012; 26(7): 25-32.
  12. Yusefi AR, Sadeghi A. A Study on the Educational Needs of the Managers of Shiraz Hospitals in relation to Management Skills. Journal of Health Based Research. 2017; 3(2): 175-86.
  13. Buchanan DA, Denyer D, Jaina J, Kelliher C, Moore C, Parry E, et al. How do they manage? A qualitative study of the realities of middle and front-line management work in health care. 2013.
  14. Yousefinezhadi T, Tabibi S, Riahi L. Evaluation of managers based on 360-degree feedback in teaching hospitals of Tehran University of Medical Sciences. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. 2013; 12(9): 709-18.
  15. Mahfoozpour S, Marzban S, Nazari-Shirkouhi S, Nayeri E. Selection criteria of public hospital managers in Iran health system. Journal of Health Administration (JHA). 2019; 22(2).
  16. Pillay R. Defining competencies for hospital management: A comparative analysis of the public and private sectors. Leadership in Health Services. 2008.
  17. Kermani B, Darvish H, Sarlak MA, Kolivand PH. Developing competence modeling of hospital managers. Journal of Health Promotion Management. 2017; 6(4): 59-65.
  18. Oni OO. Hospital management in the 1990s: fundholding consultants? Journal of management in medicine. 1994.