نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

3 استادیار، گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

چکیده

مقدمه: این مطالعه با هدف طراحی الگوی ساختار سازمانی بر مبنای مؤلفه‌های کیفیت جامع و هوش هیجانی در مجتمع بیمارستانی امام خمینی تهران انجام گردید.
روش‌ها: این مطالعه از نوع مقطعی‌کاربردی و مبتنی‌بر پرسش‌نامه‌ بوده است. مؤلفه‌ها با مطالعه‌ی کتابخانه‌ای در قالب مدل پیشنهادی اولیه و اعتبارسنجیِ خبرگان حوزه‌ی مدیریت و بهداشت و درمان تعیین شده است. ابزار پژوهش شامل سنجش انتظارات و درک مصرف‌کنندگان، شاخص‌های کیفیت خدمات بیمارستانی آل‌عمران، احساسات هوش هیجانی سالووی و میر بود. برای این منظور 273 پرسش‌نامه با نمونه‌گیری طبقه‌بندی‌شده‌ی تصادفی به‌صورت آنلاین برای نمونه‌ها فرستاده شد و سپس تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و روایی انجام شد.
یافته‌ها: هشت مؤلفه‌ی ابعاد ساختار کیفیت‌مدار بر هشت مؤلفه‌ی خدمات کیفیت‌مدار تأثیر مثبتی داشت (76/0=β، 76/0=P). هشت مؤلفه‌ی ابعاد ساختار کیفیت بیشترین تأثیر را بر«الزام اخلاقی» و کمترین تأثیر را بر«زیبایی فضا» از میان هشت مؤلفه‌ی خدمات کیفیت داشت. هر سه مؤلفه‌ی هوش هیجانی تأثیر مثبت بر هشت مؤلفه‌ی ابعاد ساختار کیفیت‌مدار و هشت مؤلفه‌ی خدمات کیفیت داشت. هوش هیجانی بیشترین تأثیر را بر«تعیین اهداف استراتژیک» و کمترین تأثیر را بر «اندازه» از مؤلفه‌ی کیفیت‌مدار و همچنین از مؤلفه‌ی ابعاد خدمات کیفیت بیشترین تأثیر را بر روی «الزام اخلاقی» مدار و کمترین تأثیر را بر «زیبایی محیط» داشت.
نتیجه‌گیری: باتوجه‌به تأثیر میانجی هوش هیجانی بر رابطه‌ی میان ساختار و خدمات کیفیت‌مدار، ضروری است در ساختار سازمانی بیمارستان‌ها به عوامل مؤثر برای ارائه‌ی خدمات درمانی با کیفیت از دیدگاه مشتریان توجه شود.

کلیدواژه‌ها

  1. Faridi M. An overview of the concept and types of organizational structure. Accounting and Management Studies Quarterly. 2016; 3(1): 439-454.
  2. Mirkamali S, Farhadi Rad H. Digging into the organizational structures of the university in order to provide an integrated model. Educational Management Research. 2013; 50(17): 75-100. https://www.sid.ir/paper/95937/fa
  3. Sarbandi S, gholizadeh H. An Investigation on the Relationship between Comprehensive Quality Management Application on Customer Satisfaction and Customer Loyalty. Commercial Surveys. 2020; 18(103): 101-116. https://doi.org/20.1001.1.26767562.1399.18.103.6.5
  4. Golman D. Emotional Intelligence, translated by Nasrin Parsa, Fifth Yap, Tehran, Rushd Publications; 2018.
  5. Shirzad B, Banisi P, Mirza SN. The investigation of relationship between the types of organizational structures and emotional intelligence among the Managers of Tehran education districts. Journal of Instruction and Evaluation. 2013; 6(22): 111-132. https://jinev.tabriz.iau.ir/article_521544.html?lang=en
  6. Solan MA. The Relationship between Emotional Intelligence, Visionary leadership and organizationale leadership Behavior in continuing Higher Education. Disseration of Doctor of Philosophy, University of Regent; 2010.
  7. Globenko A, Sianova Z. Service quality in healthcare: quality improvement initiatives through the prism of patients’ and providers’ perspectives; 2012.
  8. Heydarpour P, Dastjerdi R, Rafei S, Sadat M, Mostofeian F. Getting to know the basics of clinical governance. Clinical Governance Group of the Hospital Management and Clinical Services Excellence Office of the Ministry of Health, Treatment and Medical Education. Tehran Publication details; 2011.
  9. Alumran A, Almutawa H, Alzain Z. Comparing public and private hospitals’ service quality. J Public Health (Berl.). 2021; 29(1): 839-845. https://doi.org/10.1007/s10389-019-01188-9
  10. Upadhyai R, Jain AK, Roy H, Pant V. A Review of Healthcare Service Quality Dimensions and their Measurement. Journal of Health Management. 2019; 21(1): 102-127. https://doi.org/10.1177/0972063418822583
  11. Alonazi W. The Impact of Emotional Intelligence on Job Performance during COVID-19 Crisis: A Cross-Sectional. Analysis Psychology Research and Behavior Management. 2022; 13(1): 749-757. https://doi.org/10.2147/PRBM.S263656
  12. Quoidbach J, Hansenne M. The impact of trait emotional intelligence on nursing team performance and cohesiveness. J Prof Nurs. 2009; 25(1): 23-9. https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2007.12.002
  13. Salovey P, Mayer JD. Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality. 1990; 9(3): 185-211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
  14. Hair JF, Hult GTM, Ringle C, Sarstedt M. A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). United States: SAGE Publications, Inc; 2014. https://www.amazon.com/Partial-Squares-Structural-Equation-Modeling/dp/148337744X
  15. Sarstedt M, Ringle CM, Hair JF. Partial Least Squares Structural Equation Modeling. In: Homburg, C., Klarmann, M., Vomberg, A.E. (eds) Handbook of Market Research. Springer, Cham; 2021. https://doi.org/10.1007/978-3-319-05542-8_15-2
  16. Davarpanah H, Hoveyda R. Study the Relationship Between organizational structure and organizational learning capabilities (Case study: university of Isfahan staff). The Journal of Modern Thoughts in Education, 2019; 14(2): 24-7. https://doi.org/20.1001.1.20081138.1398.14.2.1.2
  17. Bangoli A, Ahmadikahnali R, Hoseinian Nodushan SK. Evaluating Hospital Service Quality through Using FAHP. Journal of Modern Medical Information Sciences. 2016; 2(2): 27-35. http://jmis.hums.ac.ir/article-1-85-fa.html
  18. Ebrahimipour H, Houshmand E, Vafaei Najar A, Adel A, Tabatabaei SS. The Effect of Lean Management on Improving Hospital Processes: from 2014 to 2016. Sadra Medical Journal. 2018; 6(3): 161-170. https://smsj.sums.ac.ir/article_43967.html?lang=en
  19. Abbasi S, Adel A, Saeed K. Service model design in statistical centers. Human resource management studies. 2015; 6(6): 27-35.
  20. Rahmani H, Arab M, Akbari F, Zeraati H. Structure, process and performance of the emergency unit of teaching hospitals of Tehran University of Medical Sciences. Journal of School of Public Health and Institute of Public Health Research. 2006; 4 (4):13-22. http://sjsph.tums.ac.ir/article-1-188-fa.html
  21. Nejati Narnaqi B, Mohammad Ebrahimi H, khalilifar O, Shahraki S. An investigation of organizational structure in selected hospitals of Tehran and its relationship with hospital performance indicators. Ebnesina Journal. 2016; 18(2): 40-47. http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-400-fa.html
  22. Taheri A, Tahmasbipour N, Sadeghi kahmine M. Investigating the relation between organizational structure and job motivation for refinery employees of Bid Boland Gas Company. Journal of New Approaches in Educational Administration, 2018; 9(35): 201-220. https://doi.org/20.1001.1.20086369.1397.9.35.9.2
  23. Furnham A, Taylor N. The relationship between emotional intelligence and occupational personality scales in senior management. Personality and Individual Differences. 2020; 154(1): 109647-109658. https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.109647
  24. Miao C, Barone MJ, Qian S. Emotional intelligence and service quality: a meta-analysis with initial evidence on cross-cultural factors and future research directions. Mark Lett. 2019; 30(1): 335-347. https://doi.org/10.1007/s11002-019-09495-7
  25. Khan S, Ahmad E, Kazmi S, Zaheer A. The Role of Emotional Intelligence In Hospital Administration: A Case Study from Pakistan, CrossCultural Management Journal. 2018; 11(1): 39-46. https://ideas.repec.org/a/cmj/journl/y2017i11p39-46.html
  26. Zairi M, Peters J. The impact of social responsibility on business performance. Managerial Auditing Journal. 2002; 17(4): 422-456. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/02686900210424312/full/html
  27. Izadi A, Barzgar M, Javidi H. Investigating the relationship between emotional intelligence and quality of work life with employees' self-efficacy. Journal of resource management in the police force. 2017; 5(3): 145-177. https://www.sid.ir/paper/523325/fa
  28. Keshavarz L. Development of a relationship model between emotional intelligence of managers and organizational commitment of employees of Tehran Municipal Sports Organization. Research Journal of Sports Management and Movement Sciences. 2013; 2(4): 47-57. https://www.sid.ir/paper/206872/fa