%0 Journal Article %T تاثیر آموزش خانواده محور بر خود مراقبتی در بیماران %J مجله علوم پزشکی صدرا %I دانشگاه علوم پزشکی شیراز %Z 2322-4339 %A نصیری, سمیرا %A حیدری, نوال %A رفیعی, سهیلا %A پران, مریم %D 2020 %\ 06/21/2020 %V 8 %N 3 %P 311-320 %! تاثیر آموزش خانواده محور بر خود مراقبتی در بیماران %K خودمراقبتی %K ارتقاء سلامت %K خانواده %R 10.30476/smsj.2020.81889.1009 %X با توجه به نقشی که مطالعات برای آموزش خانواده محور در جهت ارتقاءبهداشت و سلامتی، انگیزه دادن برای پایبندی به درمان و پیشگیری در بیماران و کاهش هزینه های درمانی قائل شده اند، این مقاله با هدف بررسی آموزش خانواده محور بر خودمراقبتی در بیماران طراحی شده است. این مطالعه مروری در سال 1398با استفاده از تمام مقالات نمایه شده در پایگاه های اطلاعاتی ملی و بین المللی از سال ۲۰۰۰ تاکنون با استفاده از کلید واژه های آموزش خانواده محور، خودمراقبتی، مراقبت از بیمار و توانمندسازی خانواده نگارش شده است. 42 مقاله کیفی و کمی بررسی شده. در چند دهه اخیر به مفهوم آموزش خانواده محور و خودمراقبتی پرداخته شده است و در تخصصهای مختلف علوم پزشکی از جمله پرستاری مورد توجه بوده است. با سلامت محور شدن توجه به رویکرد خانواده محور افزایش یافته که بر تصمیم گیری مشارکتی برای بیمار تاکید دارد. یکی از الگوهای موثر در این زمینه الگوی توانمندسازی خانواده محور می باشد که تاثیر آن بر خودمراقبتی بیماران تایید شده و حمایت خانواده در آموزش به بیمار به عنوان یکی از عوامل موفقیت در آموزش و ارتقاء سلامتی و پیشگیری از بیماری ها از طریق افزایش خودکارآمدی مطرح شده است. به کارگیری الگوهایی مانند توانمند سازی خانواده محور در آموزش می تواند در ارتقاء رفتارهای خودمراقبتی افراد موثر بوده و تاثیر آن نیز در مطالعات متعدد تایید گردیده است.توانمندسازی خانواده باعث افزایش دانش، نگرش و بهبود عملکرد  می شود ، توان خود مراقبتی را افزایش داده و منجر به بهبود کیفیت مراقبت و تسریع در بهبود بیماران وکاهش عوارض بیماری می گردد. %U https://smsj.sums.ac.ir/article_47087_ee9aa40d94bceed68409410a6a0e5d86.pdf