%0 Journal Article %T مؤلفه‌های مؤثر بر منتورینگ دانشجویی در حوزه آموزش علوم پزشکی-یک مطالعه کیفی %J مجله علوم پزشکی صدرا %I دانشگاه علوم پزشکی شیراز %Z 2322-4339 %A بمبئی رو, فاطمه %A زارعی, رضا %A امیریان زاده, مژگان %A شهامت, نادر %D 2021 %\ 02/21/2021 %V 9 %N 1 %P 79-94 %! مؤلفه‌های مؤثر بر منتورینگ دانشجویی در حوزه آموزش علوم پزشکی-یک مطالعه کیفی %K منتورینگ %K ارتباط‌ مؤثر %K علوم پزشکی %K ‌ بالندگی %K دانشگاه ها %K تحقیق کیفی %R 10.30476/smsj.2021.86898.1138 %X مقدمه: منتورینگ دانشجویی تاثیر‌گرفته از ابعاد متعددی است که برآیند آنها منجر به تربیت هدفمند و با کیفیت دانشجویان و تحویل فارغ التحصیلان موفق به عرصه جامعه به‌ویژه در حوزه‌ علوم پزشکی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین مؤلفه‌های مؤثر بر منتورینگ در زمینه آموزش علوم پزشکی انجام‌گردید. روش‌ها: داده‌های این مطالعه کیفی از طریق انجام16 مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته با اساتید منتور هیـات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل مصاحبه ها از روش تحلیل مضمون استفاده‌شد. یافته‌ها: طی این مطالعه،45 مورد مضمون پایه استخراج شد، پس از آن بر اساس کلیت و ترکیب این مضامین، تعداد 19 مضمون سازمان دهنده منتج‌گردید. در مرحله‌‌ بعد، 7مضمون فراگیر‌ به‌دست‌آمدکه عبارت‌بودند از: مؤلفه‌های انسانی(منتور)، مؤلفه‌های‌انسانی(منتی)،‌ مؤلفه‌های‌بالینی، ‌‌مؤلفه‌های آموزشی، مؤلفه‌های‌ساختاری، مؤلفه‌های اجتماعی و مؤلفه‌های پژوهشی. نتیجه گیری: نتایج به دست آمده از این مطالعه حاکی از آن بودند که مؤلفه‌های متعددی در پیاده سازی منتورینگ در عرصه آموزش علوم پزشکی دخالت عمده دارند که به ضرورت توجه هر چه بیشتر مسئولین به این مؤلفه‌ها در سطوح مختلف مدیریتی دانشگاه، اشاره و تاکید شد. %U https://smsj.sums.ac.ir/article_47517_93672d4a5a343f67f325ed8bb1603a1d.pdf