%0 Journal Article %T ارائه‌ی مدلی برای ارتقای کیفیت آموزش کارکنان شبکه های بهداشت و درمان کشور %J مجله علوم پزشکی صدرا %I دانشگاه علوم پزشکی شیراز %Z 2322-4339 %A شمس نیا, سیدعلی %A محمد خانی, کامران %A قورچیان, نادرقلی %A محمد داودی, امیرحسین %D 2021 %\ 12/22/2021 %V 10 %N 1 %P 49-62 %! ارائه‌ی مدلی برای ارتقای کیفیت آموزش کارکنان شبکه های بهداشت و درمان کشور %K کارکنان شبکه‌های بهداشت و درمان %K منابع انسانی %K مدلسازی معادلات ساختاری %K تحلیل عاملی %R 10.30476/smsj.2022.93195.1306 %X مقدمه: فرایند آموزش کارکنان شبکه‌های بهداشت و درمان کشور تطبیق نیروی انسانی با شرایط متغیر سازمان و محیط است. آموزش، ابزاری است که مدیران را در اداره‌ی سازمان‌ها  یاری می‌رساند. این پژوهش با هدف ارائه‌ی مدلی برای ارتقای کیفیت آموزش کارکنان شبکه‌های بهداشت و درمان کشور با استفاده از مدل معادلات ساختاری انجام شده است.روش‌ها: روش مطالعه، ترکیبی از نوع اکتشافی است. جامعه‌ی آماری این پژوهش 150 نفر از کارکنان شعب شبکه‌ی بهداشت استان فارس و روش نمونه‌گیری، به‌صورت تصادفی خوشه‌ای بوده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 108 نفر تعیین شد. پرسش‌نامه‌‌ی کمیل‌شده، شامل سؤالات مشخصات فردی و سؤالات مربوط به فرضیه‌های تحقیق بوده که از میان نمونه جمع‌آوری شده است. به‌منظور بررسی روایی پرسش‌نامه، از تحلیل عاملی تأییدی و به‌منظور بررسی فرضیات تحقیق، از مدل‌سازی معادلات ساختاری روش الگویابی معادلات ساختاری (Structural Equation Modeling) با کمک نرم‌افزار  SmartPLS 3 استفاده شده است.یافته‌ها: از 108 نفر پاسخ‌گو در گروه بررسی‌شده، 7/40درصد (44 نفر) مرد و 3/59درصد (64 نفر) زن بودند. از 108 نفر پاسخ‌گو در گروه بررسی‌شده، 3/21درصد (23 نفر) مجرد و 7/78 درصد (85 نفر) متأهل بودند. تمامی ضرایب بارهای عاملی از 4/0 بیشتر است که نشان از مناسب‌بودن این مدل دارد. مقدار آلفای کرونباخ برای تمامی سازه‌ها بالاتر از 7/0 است که حاکی از پایایی مناسب مدل است. تمام مؤلفه‌ها و ابعاد و عوامل مؤثر در کیفیت آموزش کارکنان شبکه‌های بهداشت و درمان شناسایی و تأیید شد.نتیجه‌گیری: بررسی‌ها نشان داد سازوکارهای اجرایی مدل ارتقا‌ی کیفیت آموزش کارکنان شبکه‌های بهداشت و درمان کشور مناسب است. وضعیت موجود کیفیت آموزش کارکنان شبکه‌های بهداشت و درمان کشور تقریباً در حد متوسط و زیاد قرار دارند. آموزش، نقش بی‌بدیلی در تعالی سازمان به عهده دارد. برنامه‌ریزی به‌منظور آموزش کارکنان زمینه‌ی بهره‌وری و اثربخشی بهتر در فرایند ارائه‌ی خدمات بهتر و رضایت مراجعه‌کنندگان را به‌ همراه خواهد داشت. %U https://smsj.sums.ac.ir/article_48717_6504b637fa5df36b33d5f2069498ed36.pdf