نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

3 استادیار، گروه پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران

10.30476/smsj.2023.97658.1391

چکیده

مقدمه: این پژوهش با ارائه مدل توانمندسازی اعضای هیئت‌علمی جهت راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها با هدف توسعه دانش پزشکی انجام شد.
روش‌ها: این پژوهش به روش ترکیبی (کیفی و کمی) اجرا شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل کلیه خبرگان استارت‌آپ‌ها با تعداد 50 نفر و در بخش کمی شامل کلیه اعضای هیئت‌علمی شاغل در واحدهای پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران با تعداد 27000 نفر بود. نمونه‌گیری در بخش کیفی به طریق در دسترس با حجم 50 نفر و در بخش کمی به‌صورت تصادفی خوشه‌ای با حجم نمونه 384 نفر و ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته با طیف لیکرت بود. در آنالیز آماری از آزمون t و رگرسیون چند متغیری و نرم‌افزار SPSS 2023 استفاده شد.
یافته‌ها: تأثیر مؤلفه‌ها بر توانمندسازی به ترتیب اولویت برای بازاریابی و تجاری‌سازی دانش (354/0=β)، جذب نخبگان و کسب‌وکار (306/0=β)، تسهیم دانش (265/0=β)، تحلیل ریسک مالی (143/0=β)، تشکیل انجمن حمایت از کسب‌وکار (111/0=β)، طراحی ارزش و استفاده از فناوری‌های نوین (075/0=β)، حمایت مالی و قانونی دولت (066/0=β)، تغییرات محیطی (056/0=β)، افزایش فعالیت‌های ارزش‌آفرین (044/0=β)، فراهم‌سازی زیرساخت‌ها (037/0=β)، گفتگو در خصوص استارت‌آپ‌ها (024/0=β) به دست آمد.
نتیجه‌گیری: برای اثربخشی فعالیت‌های شغلی در شرایط رقابت کسب‌وکار جهت راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها، توانمندسازی اعضای هیئت‌علمی به مدیران اجازه می‌دهد با توجه به شرایط، تصمیم مقتضی را در حیطه‌های کاربردی پزشکی اتخاذ نمایند و در جهت توسعه علمی دانش پزشکی گام مؤثری بردارند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Developing a Model for Empowering the Academic Staff Members of Islamic Azad University to Enhance Medical Knowledge: A Case Study on Start-up Launching

نویسندگان [English]

  • Zahra Hesari 1
  • Ramezan Jahanian 2
  • Mohammadali Hosseini 3

1 Department of Higher Education Administration, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran

3 Assistant Professor, Department of Nursing, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran

چکیده [English]

Introduction: This research aimed to provide a model for empowering the academic staff members to enhance medical sciences.
Methods: This research had a mixed-method design (qualitative and quantitative). The statistical population for the qualitative part included start-up experts, and the quantitative part included all academic staff members working in the medical units of the Islamic Azad University of Tehran. In the qualitative part of the study, a purposive sampling approach was utilized to select participants. On the other hand, a randomly clustered sampling technique was employed for the quantitative part to ensure a representative sample.   The research tool consisted of a semi-structured interview and a researcher-made Likert-scale questionnaire. T-test and multivariate regression were computed using SPSS 23.
Results: The effect of various components on empowerment, listed in order of priority based on the beta coefficients, is as follows: marketing and commercialization of knowledge (β=0.354), attracting business elites (β=0.306), knowledge sharing (β=0.265), analysis of financial risk (β=0.143), formation of business support association (β=0.111), value design and use of new technologies (β=0.075), financial and legal support of the government (0.066) =β), environmental changes (β=0.056), increasing value-creating activities (β=0.044), infrastructure provision (β=0.037), and discussion about startups (β=0.024).
Conclusion: The effectiveness of business activities in the competitive landscape of launching start-ups is enhanced through the empowerment of academic staff members. Empowered academic staff members enable managers to clearly understand their organization's position and make informed decisions in response to the prevailing conditions. This empowerment enables them to identify the appropriate application areas and take strategic steps towards developing medical knowledge.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Empowerment
  • Faculty Members
  • Startup
  • Government
  • Marketing
  1. Ries E. Lean start-up Practices Aren’t Just for Young Tech Ventures.A Version of this Article Appeared in the issue of Harvard Business Review; 2019.
  2. Abesi S, Kord B. Identifying and explaining the model of employee empowerment in Iranian government organizations (Case study of Yazd province). Management Research, 2019; 2(3): 94-75. https://www.sid.ir/paper/477910/fa
  3. Hassanzadeh M. Ideation is the basis of the flourishing of creativity. Creativity workshop. Kashan University; 2018.
  4. Lotfizadeh T. How startups are valued. World Economy Newspaper; 2018.
  5. Whitten DA, Cameron KS. Developing management skills. New York: Addison _ Wesley, Whelan; 1998.
  6. Shariatnejad A, Mousavi SN, Rezaeinejad H. Designing a model for implementing growth hacking strategy for startups in Lorestan province. Journal of Strategic Management
    Studies, 2023; 13(52): 41-56. https://doi.org/10.22034/smsj.2023.165683
  7. Mozhdeh T, Qing Y, Marina G. University spin -off firms’ struggle with openness in early knowledge relationships: in search of antecedents and outcomes, Technology Analysis & Strategic Management. 2017; 30(11): 1310-1324.
  8. White JV, Markin ET, Marshall DA, Gupta VK. Exploring the boundaries of business model innovation and firm performance: A meta-analysis. Long Range Planning. 2022; 55(5): 102242-102253. https://doi.org/10.1016/j.lrp.2022.102242
  9. Snihur Y, Eisenhardt KM. Looking forward, looking back: Strategic organization and the business model concept. Strategic Organization. 2022; 20(4): 757-770. https://doi.org/10.1177/14761270221122442
  10. Groenewegen GL, Groenewegen FD, Langen FD. Critical Success Factors of the Survival of Start-Ups with a Radical Innovation. Journal of Applied Economics & Business Research. 2012; 2(3): 155-171. https://www.researchgate.net/publication/310748471_Critical_Success_Factors _of_the_Survival_of_Start-Ups_with_a_Radical_Innovation
  11. Sevilla-Bernardo J, Sanchez-Robles B, Herrador-Alcaide TC. Success Factors of Startups in Research Literature within the Entrepreneurial Ecosystem. Administrative Sciences. 2022; 12(3):102. https://doi.org/10.3390/admsci12030102
  12. Naderi N, Yusefi Z, Rezaee B. Phenomenology Barriers to the Creation and Launch Agricultural Startups. Enterpreneurial Strategies in Agriculture. 2016; 3(5): 35-46. http://jea.sanru.ac.ir/article-1-127-fa.html
  13. Haghighi Kaffash M, Hajipoor B, Mazloomi N, Momeni M. Modeling of organizational innovation ability. Quarterly Journal of Public Organizations Management. 2015; 3(4): 31-42. https://doi.org/1001.1.2322522.1394.3.0.2.0
  14. Molaie AA. Presenting a model of customer-based innovation focusing on front-end of product innovation; in open innovation paradigm. Quarterly journal of Industrial Technology Development. 2016; 14(28): 5-20. http://jtd.iranjournals.ir/article_20164.html?lang=en
  15. Saeida Ardakani S, Konjkav Monfared AR, Hakkaki SM, Rezaee Dolatabadi H. Identifying the Factors Affecting the Development of Individual Innovation.
    Journal of Technology Development 2013; 1(2): 135-155. https://doi.org/10.22104/jtdm.2013.36
  16. Fairlie RW, Morelix A, Reedy EJ, Russell J. The Kauffman Index Startup Activity National Trends. Tech. rep. Kauffman Foundation; 2019.
  17. Insights CB. The Top 12 Reasons Startups Fail. Research Report; 2021. https://www.cbinsights.com/research/report/startup-failure-reasons-top/