2024-03-29T00:39:25Z
https://smsj.sums.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4992
مجله علوم پزشکی صدرا
1395
4
4
بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی طرحواره محور بر کاهش استرس شغلی پرستاران
جهانگیر
کرمی
یوسف
اعظمی
محمد
جلالوند
افسانه
دارابی
ناهید
راستگو
مقدمه: استرس شغلی یکی از مشکلزاترین اختلالاتی است که پرستاران در محیطهای بیمارستانی با آن درگیر هستند و با توجه به نقش طرحوارههای ناسازگار اولیه در استرس شغلی و با توجه به اینکه طرحوارهها هنگامی که فعال میشوند، سطوحی از هیجان منتشر میشود و مستقیم یا غیرمستقیم منجر به اشکال مختلفی از آشفتگیهای روانشناختی نظیر افسردگی، اضطراب و استرسها میشوند. لذا هدف پژوهش حاضر اثربخشی گروه درمانی شناختی طرحواره محور بر کاهش استرس شغلی پرستاران بود.مواد و روش: پژوهش حاضر از نوع طرحهای نیمهتجربی بود که از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه پرستاران شهر قم در سال 93 بودند. 32 پرستار به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده در یک گروه مداخله (16نفر) و یک گروه کنترل (16نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایشی به مدت نه هفته، هفتهای یک جلسه برنامه آموزش تکنیکهای شناختی طرحوارهدرمانی دریافت نمودند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه استرس شغلی دیویس، رابینز و مککی (1991) بود. دادهها با تحلیل کوواریانس چندمتغیره با نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد که بعد از اجرای گروه درمانی شناختی طرحواره محور میزان علائم استرس شغلی و منابع استرس شغلی در گروه مداخله و کنترل تفاوت معنیداری داشت و علائم و منابع استرس شغلی گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل به طور معنیداری کاهش یافت (0001/0=P).بحث و نتیجهگیری: پژوهش حاضر نشان داد که آموزش گروه درمانی شناختی طرحواره محور در کاهش و بهبود علائم و منابع استرس شغلی مؤثر بود. بنابراین بهرهگیری از این روش درمانی در پرستارانی که استرس شغلی دارند، توصیه میگردد.
گروه درمانی شناختی
طرحواره درمانی
استرس شغلی
پرستاران
2016
09
22
221
230
https://smsj.sums.ac.ir/article_43942_05d512008890c68dc6411cec0b97aca2.pdf
مجله علوم پزشکی صدرا
1395
4
4
تاثیر تمرینات ریباند بر آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر
غلامعلی
قاسمی
ناصر
رحیمی
رسول
خلیل طهماسبی
مقدمه: کودکان کم توان ذهنی از جمله افرادی هستند که به علت شرایط ذهنی و روانی ویژه در مقایسه با افراد سالم کم تحرک تر بوده و به علت این کم تحرکی، دچار ضعف های جسمانی- حرکتی میشوند. هدف از این پژوهش مطالعه تاثیر هشت هفته تمرینات ریباند بر آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی کودکان کم توان ذهنی آموزشپذیر بود.مواد و روش: در این مطالعه نیمه تجربی تعداد30 دانشآموز 7 تا 11 ساله پسر مدارس استثنائی شهرستان لردگان با میانگین سنی (27/1±46/8) و میانگین بهره هوشی (88/5±10/62) به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب و بر اساس بهره هوشی به طور تصادفی جفت شده در دو گروه 15 نفری کنترل و تجربی قرار گرفتند. از آزمونهای ورزشی استاندارد افراد کم توان ذهنی کالج آمریکایی طب ورزشی و آزمونهای آمادگی جسمانی براکپورت جهت ارزیابی عوامل آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی استفاده شد. گروه تجربی به مدت 8 هفته، هر هفته سه جلسه 45 دقیقه ای تمرینات ریباند را انجام دادند. در پایان دوره پس آزمون به عمل آمد. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تمرینات ریباند تاثیر معنیداری بر استقامت قلبی- تنفسی (006/0p=)، استقامت عضلانی (001/0p=) و قدرت انفجاری پاهای کودکان کم توان ذهنی (048/0p=) داشت. ولی بر انعطافپذیری عمومی (051/0p=) و ترکیب بدنی (198/0p=) تاثیر معناداری نشان نداد(05/0P≤).بحث و نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان داد تمرینات ریباند میتواند بر استقامت و قدرت کودکان توان ذهنی موثر بوده و در توان بخشی این کودکان بکار گرفته شود.
تمرینات ریباند
آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی
کم توان ذهنی
2016
09
22
231
244
https://smsj.sums.ac.ir/article_43944_76507d827fe9a6ec6677718f4c2d6cbc.pdf
مجله علوم پزشکی صدرا
1395
4
4
بررسی توصیفی خصوصیت تاب آوری و نقش آن در فرآیند انطباق مبتلایان به دیابت نوع دو مراجعه کننده به انجمن دیابت شهر شیراز
سید علیرضا
درخشان راد
بهاره
زینل زاده قوچانی
زهرا
تقی زاده
انسیه
زاهدی
امیر حسین
قاسم شریفی
مقدمه: تابآوری مفهومی مهم در فهم فرآیند انطباق و یادگیری روشهای سازگاری در مبتلایان به دیابت است. ارزیابی بهنگام این خصیصه در مداخلات کاردرمانی این افراد ضرورت دارد، لذا هدف از مطالعه حاضر بررسی توصیفی خصوصیت تابآوری در مبتلایان به دیابت و فهم نقش آن در کیفیت ویژگیهای انطباقی این افراد بود.مواد و روش: پژوهش حاضر مقطعی بود. نمونهگیری به صورت آسان در دی ماه 1392 از میان افراد مبتلا به دیابت مراجعه کننده به انجمن دیابت شیراز انجام شد. اطلاعات با استفاده از مقیاس تابآوری کانر-دیویدسون جمعآوری شد. سه گروه افراد با سطح تابآوری کم، متوسط و زیاد از منظر ویژگیهای انطباقی شامل انگیزه پیشرفت، اعتماد بنفس، سختکوشی و سازشپذیری به کمک آزمون تحلیل واریانس (ANOVA) مورد بررسی مقایسهای قرار گرفتند.نتایج: 70 نفر واجد شرایط با میانگین سنی 7/10±51 شامل 24 مرد و 56 زن ارزیابی شدند. میانگین نمره تابآوری در جمعیت مورد مطالعه 7/17±5/61 بدست آمد. افراد با سطوح تاب آوری کم، متوسط و زیاد در ویژگیهای انگیزه پیشرفت (9/69=F ؛ 001/0>P)، اعتماد بنفس (3/81=F ؛ 001/0>P)، سخت کوشی (9/46=F ؛ 001/0>P) و سازشپذیری (6/75=F ؛ 001/0>P) با یکدیگر اختلاف معنیداری داشتند.بحث و نتیجهگیری: از یافتهها چنین بر میآید که افراد با سطوح تابآوری کم، متوسط و زیاد دارای ویژگیهای انطباقی متفاوتی بودند. بنابراین سطح تابآوری در مبتلایان به دیابت میتواند تعیینکننده کیفیت انطباق این افراد با عارضه دیابت باشد.
دیابت
تابآوری
انطباق
کاردرمانی
2016
09
22
245
254
https://smsj.sums.ac.ir/article_43945_4d1680122627da1806369f2662c2ae91.pdf
مجله علوم پزشکی صدرا
1395
4
4
ارائه مدل پیش بینی سکته مغزی با استفاده از الگوریتم داده کاوی
یوسف
مهدی پور
سعید
ابراهیمی
افسانه
کریمی
جهان پور
علی پور
محمد
خمرنیا
فاطمه
سیاسر
مقدمه: سکته مغزی یکی از معضلات بزرگ بهداشتی، شایعترین و نیز پر عارضهترین بیماری مغز و اعصاب است و همه ساله حدود 5/5 میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا میکند. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل موثر در ابتلا به سکته مغزی و تعیین عملکرد الگوریتم داده کاوی شبکه عصبی در پیشبینی این بیماری انجام شد.مواد و روش: این مطالعه از انواع مطالعات توصیفی – تحلیلی و کاربردی بود که به صورت مقطعی گذشته-نگر انجام شد. در این مطالعه از روش کریسپ به عنوان یکی از قدرتمندترین روشهای انجام مطالعات داده کاوی استفاده شد. همچنین برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS Modeler 14.2 و الگوریتم شبکه عصبی بهره گرفته شد.یافتهها: با توجه به یافتههای پژوهش، دقت کلی مدل شبکه عصبی برای پیشبینی سکته مغزی 7/89 درصد بود که نشاندهنده قدرت بالای این مدل در پیش بینی ابتلا به سکته مغزی بود. همچنین مدل مذکور ریسک فاکتور دیابت را به عنوان مهمترین عامل در ابتلای به سکته مغزی پیشبینی کرد. علاوه براین بر اساس مدل شبکه عصبی مواردی مانند سن، تروما و تصلب شرایین نیز به عنوان عوامل ابتلا در نظر گرفته شدند.بحث و نتیجهگیری: بر اساس مطالعه حاضر بیماران دیابتی بیشتر در معرض ابتلا به سکته مغزی قرار داشتند و هرچه سن بیمار افزایش پیدا کند ریسک ابتلا به این بیماری افزایش پیدا میکند. لذا پیشنهاد می شود اقدامات موثری در جهت بیماریابی از طریق احداث کلینیکهای تشخیص و درمان دیابت در سطح شهر و نیز انجام غربالگری های دورهای انجام شود.
داده کاوی
شبکههای عصبی
سکته مغزی
عوامل موثر
پیش بینی ابتلا
2016
09
22
255
266
https://smsj.sums.ac.ir/article_43946_6dac225ccaaeb9bc66a5eb5def7e0aae.pdf
مجله علوم پزشکی صدرا
1395
4
4
بررسی تاثیر فرآیند خودشناسی، میزان تعهد و مولفههای روابط موضوعی بر شکل گیری هویت نوجوانان
شرمین
روبن زاده
کاظم
رسولزاده طباطبایی
نیما
قربانی
علیرضا
عابدین
مقدمه: با توجه به دوره نوجوانی از لحاظ شکلگیری هویت، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فرآیند خودشناسی، میزان تعهد و روابط موضوعی بر شکل-گیری هویت نوجوانان انجام گرفت. این متغیرها مهمترین ابعاد شکلگیری هویت نوجوانان به شمار میروندمواد و روش: در این پژوهش علی- مقایسهای، تعداد 36 نفر دانشجوی 18 تا 22 از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پس از همتاسازی، دانشجویان بر اساس سبک هویت در سه گروه مستقل جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها، پرسشنامه روابط موضوعی بل، مقیاس خودشناسی انسجامی قربانی و پرسشنامه سبک هویت برزونسکی مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون مانوا، تحلیل واریانس یکراهه، و آزمون تعقیبی شفه تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: نتایج نشان داد که بین گروههای مختلف سبک هویت (اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم) از نظر خودشناسی انسجامی، میزان تعهد، بیکفایتی اجتماعی، بیگانگی، و دلبستگیناایمن تفاوت معنیدار وجود داشت. بدینصورت که سبک هویت اطلاعاتی از نظر خودشناسی انسجامی و میزان تعهد جایگاه بالاتری نسبت به سبک هویت سردرگم و سبک هویت هنجاری داشت. در حالی که نمره دانشجویان با سبک هویت سردرگم از نظر بیکفایتی اجتماعی، بیگانگی و دلبستگی ناایمن بالاتر از سبک هویت اطلاعاتی و هنجاری بود. علاوه بر این نتایج پژوهش حاضر گویای آن بود که از نظر خودمیانبینی بین سه گروه سبک هویت تفاوت معناداری وجود نداشت.بحث و نتیجهگیری: نتایج حاضر بیانگر تاثیرمعنادار فرآیند خودشناسی، میزان تعهد و مولفههای روابط موضوعی بر شکلگیری هویت نوجوانان بود. این نتایج علاوه بر افزایش دانش نظری در مورد نوجوانی و عوامل تاثیرگذار بر شکلگیری هویت میتواند در تهیه بسته آموزشی و درمانی شکلگیری هویت موفق نوجوان ایرانی مورد توجه متخصصان و دستاندرکاران امر آموزش و درمان نوجوانان قرار گیرد.
نوجوان
هویت
تعهد
2016
09
22
267
276
https://smsj.sums.ac.ir/article_43947_88ada605f0f6d2ea8a1e7dd17419bdca.pdf
مجله علوم پزشکی صدرا
1395
4
4
مقایسه وضعیت آموزش مداوم پرستاری در ایران و جهان
فرخنده
شریف
رویا
دوکوهکی
فرحناز
رئیسکریمیان
آموزش مداوم به آن دسته از فعالیتهایی که جهت حفظ، توسعه یا ارتقاء دانش، مهارت، عملکرد حرفهای و ارتباطاتی که اعضای تیم سلامت در ارائه خدمت به بیماران، جامعه یا حرفه خود بکار میگیرند، اطلاق میشود. هدف این مطالعه بررسی وضعیت موجود آموزش مداوم پرستاری در ایران و جهان بود. ابتدا مقالات مرتبط از طریق پایگاههای اطلاعاتی Blackwell, Science Direct, CINAHL PubMed, Proquest, Google Scholar, Google, با استفاده از کلید واژههای آموزش مداوم، توسعه مداوم حرفهای و آموزش مادامالعمر جستجو شد. در این مقاله به مباحثی همچون تاریخچه آموزش مداوم، اهداف و امتیازات اختصاص یافته در برنامه آموزش مداوم پرستاری در ایران و برخی از کشورهای دنیا پرداخته شده است. در کل، برگزاری دورههای آموزش مداوم پرستاری منجر به ارتقا آشناسازی پرستاران با اصول حرفهای و جدیدترین مباحث تخصصی آنان می شود.
آموزش مداوم
آموزش مداوم پرستاری
آموزش حرفهای
2016
09
22
277
284
https://smsj.sums.ac.ir/article_43943_dcbb1765e4c47320c1d09e62cb4cc890.pdf