TY - JOUR ID - 47084 TI - طراحی و اعتبار سنجی الگوی برنامه درسی مبتنی بر علوم اعصاب شناختی در دوره ابتدایی JO - مجله علوم پزشکی صدرا JA - SMSJ LA - fa SN - AU - فتحی آذر, اسکندر AU - مانی, آرش AU - ادیب, یوسف AU - شریفی, زهرا AD - استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران AD - دانشیار، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران AD - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 8 IS - 3 SP - 273 EP - 288 KW - برنامه درسی KW - علوم اعصاب شناختی KW - اعتبارسنجی KW - دوره ابتدایی DO - 10.30476/smsj.2020.83057.1047 N2 - مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی و اعتبار سنجی الگوی برنامه درسی مبتنی بر علوم اعصاب شناختی در دوره ابتدایی می باشد. روش ها: در این پژوهش از روش کیفی استفاده شده است. در مرحله اول، برای طراحی الگو و شناسایی عناصر الگو از روش کیفی از نوع نظریه زمینه ای و تحلیلی-استنباطی و در مرحله دوم برای اعتبارسنجی و اطمینان از کارآمدی الگوی برنامه درسی از ضریب لاوشه استفاده شده است. ابتدا الگوی برنامه درسی مبتنی بر علوم اعصاب شناختی براساس عناصر نه گانه کلاین طراحی گردید. الگوی پیشنهادی با استفاده از شیوه نمونه گیری هدفمند در اختیار 22 نفر از متخصصان حوزه مطالعات برنامه درسی و علوم اعصاب شناختی قرار گرفت و میزان اعتبار داده ها با استفاده از ضریب لاوشه مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتیجه کدگذاری سه مرحله ای داده های گردآوری شده، استخراج 35 مقوله فرعی و 72 ویژگی برای هرکدام از عناصر برنامه درسی بود. نهایتاً شاخص سی وی آر لاوشه بیست و یک مضمون اصلی را تایید نمود. نتیجه گیری: بطور کلی می توان اذعان کرد که الگوی مبتنی بر علوم اعصاب شناختی، مباحث جدیدی را در عرصۀ تعلیم و تربیت مطرح می نماید. توجه به ابعاد نظری این الگو و کاربرد آن در آموزش و پرورش از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین، تعامل علوم اعصاب و علوم تربیتی می تواند در بهبود نظریه، تفکر و عمل در حوزه علم یاددهی و یادگیری مؤثر افتد. UR - https://smsj.sums.ac.ir/article_47084.html L1 - https://smsj.sums.ac.ir/article_47084_408bfc912e23aaf05e26ba016fda9906.pdf ER -