%0 Journal Article %T تأثیر مداخله‌ی آموزشی مبتنی‌بر مدل ایندیانا برآگاهی و نگرش و عملکرد زنان شیرده %J مجله علوم پزشکی صدرا %I دانشگاه علوم پزشکی شیراز %Z 2322-4339 %A امیدی, رویا %A افخمی عقدا, محمد %A مددی زاده, فرزان %A یوشنی, نوشین %D 1401 %\ 07/01/1401 %V 10 %N 4 %P 395-408 %! تأثیر مداخله‌ی آموزشی مبتنی‌بر مدل ایندیانا برآگاهی و نگرش و عملکرد زنان شیرده %K نگرش %K تغذیه با شیر مادر %K آموزش %K مدل ارتباطی ایندیانا %K دانش %K عملکرد %R 10.30476/smsj.2023.96900.1371 %X مقدمه: شیر مادر از نظر رشد کودکان و پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های شایع و نیز از لحاظ مزایایی که برای مادر دارد، بسیار مهم است. باتوجه‌به اهمیت این موضوع، مطالعه‌ی حاضر با هدف تأثیر مداخله‌ی آموزشی مبتنی‌بر مدل ارتباطی ایندیانا بر آگاهی و نگرش و عملکرد زنان شیرده شهر شلمزار انجام شد.روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه‌ی مداخله‌ای با دو گروه مداخله و کنترل بود که  بر روی 76 مادر شیرده مراجعه‌کننده به مرکز خدمات جامع سلامت شلمزار (38 نفر در گروه مداخله و 38 نفر در گروه کنترل) در سال 1400 انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه‌ی محقق‌ساخته متشکل از چهار بخش اطلاعات دموگرافیک، پرسش‌نامه‌ی سنجش آگاهی، سنجش نگرش و سنجش عملکرد بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS (نسخه24‌‌‌) انجام شد.یافته‌ها: میانگین سن مادران شرکت‌کننده در مطالعه‌ی 02/6± 78/29 سال با محدوده‌ی سنی 20 تا 41 سال بود. قبل از مداخله‌ی آموزشی اختلاف معناداری بین دو گروه به‌لحاظ نمرات آگاهی و نگرش و عملکرد وجود نداشت (05/0 p>)، اما پس از مداخله‌ی آموزشی در گروه مداخله، نمرات آگاهی و نگرش و عملکرد مادران شیرده به‌طور معنی‌داری افزایش یافته است (001/0 p<).نتیجه‌گیری: طراحی منظم آموزشی بر اساس مدل ارتباطی ایندیانا که از هفت عنصر مهم و اساسی شامل: اهداف، مخاطب، محتوا، سازمان، وسیله، ارائه و ارزشیابی تشکیل شده است و تمام اجزاء و عناصر آن به‌طور سیستماتیک با یکدیگر در ارتباط هستند، می‌تواند آگاهی و نگرش و عملکرد زنان شیرده در زمینه‌ی تغذیه‌ با شیر مادر را افزایش دهد. %U https://smsj.sums.ac.ir/article_49155_a49f89cf92fce0714562c39a1caabb51.pdf