%0 Journal Article %T مولفه های تشخیص دهنده اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی %J مجله علوم پزشکی صدرا %I دانشگاه علوم پزشکی شیراز %Z 2322-4339 %A مطیعی, حورا %A حیدری, محمود %A باقریان, فاطمه %A زرانی, فریبا %D 2018 %\ 09/23/2018 %V 6 %N 4 %P 275-286 %! مولفه های تشخیص دهنده اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی %K اهمال­کاری %K ذهن­آگاهی %K خودکارآمدی %K کمال­گرایی %R %X زمینه و هدف: اهمال­کاری پدیده­ای فراگیر و بیانگر تاخیر در فعالیت­های تحصیلی است که با عوامل متعددی در ارتباط است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تشخیص مولفه­های پیش بینی­کننده­ اهمال­کاری تحصیلی تدوین شده است.مواد و روش: روش پژوهش حاضر از نوع علی مقایسه­ای است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و نمونه­گیری آن در دو مرحله بصورت در دسترس و هدفمند انجام شده است. در مرحله اول  از میان 181 آزمودنی، دو نمونه با اهمال­کاری بالا و پایین مشخص شدند و داده­ها با روش تحلیل تشخیصی بررسی گردیدند.  برای جمع آوری داده­ها از مقیاس اهمال کاری تحصیلی ، مقیاس اضطراب امتحان، پرسشنامه­ی عزت نفس روزنبرگ، مقیاس خودکارآمدی ، مقیاس چند بعدی کمال­گرایی و پرسشنامه پنج وجهی ذهن آگاهی توسط دانشجویان تکمیل شد.یافته­ها: نتایج نشان داد 3/94 درصد از افراد نمونه که در طبقه­ی اهمال­کاری با نمره­ی پایین قرار می­گرفتند، و 5/93 درصد از افرادی که در طبقه­بندی اهمال­کاری با نمره­ی بالا قرار می­گرفتند، براساس نمرات ذهن­آگاهی، خودکارآمدی و کمالگرایی درست تشخیص داده شده­اند. اطلاعات در مورد این سه متغیر گفته شده  تا 5/93 درصد  می­تواند به طبقه بندی درست افراد در دو دسته­ی اهمال­کاری بالا و پایین کمک می­کند.بحث و نتیجه­گیری: نتایج به تشخیص اهمال­کاری تحصیلی براساس نمرات کمال­گرایی بالا، خودکارآمدی پایین، و ذهن آگاهی پایین قبل از مواجهه با مشکلات کمک می­کند. بر اساس نتایج، درمان­های مبتنی بر ذهن­­آگاهی جهت کاهش اهمال­کاری تحصیلی پیشنهاد می­شود. %U https://smsj.sums.ac.ir/article_44745_4023c8eb616ab88272a68957b286ab0f.pdf