%0 Journal Article %T بررسی میزان انطباق برنامه آموزشی دوره کارشناسی رشته بهداشت عمومی با نیازهای حرفه‌ای: یک مطالعه‌ مقطعی %J مجله علوم پزشکی صدرا %I دانشگاه علوم پزشکی شیراز %Z 2322-4339 %A بختیار, کتایون %A نورایی مطلق, ثریا %A ایمانی نسب, محمدحسن %A طراحی, محمدجواد %A قارونی, محمدحسین %A اسدی, حشمت اله %D 2018 %\ 06/22/2018 %V 6 %N 3 %P 171-184 %! بررسی میزان انطباق برنامه آموزشی دوره کارشناسی رشته بهداشت عمومی با نیازهای حرفه‌ای: یک مطالعه‌ مقطعی %K برنامه آموزشی %K کارشناسی بهداشت عمومی %K دانشجو %K نیازها %K شغل %R %X مقدمه: بازنگری ادواری برنامه­های درسی مقاطع مختلف تحصیلی بر حسب نیازهای حرفه ای سبب بهبود کیفیت آموزش می گردد. لذا این مطالعه با هدف تعیین میزان انطباق دروس پایه و اختصاصی کارشناسی رشته بهداشت عمومی با نیاز­های حرفه­ای انجام شد.مواد و روش­: این مطالعه مقطعی با مشارکت 66  کارآموز بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال 1395 انجام شد. روش نمونه­گیری سرشماری بود.  ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن در بررسی­های قبلی مورد تایید قرار گرفته است. داده­ها با استفاده از نرم افزار STATA و روش­های آماری توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.یافته­ها: نتایج مطالعه نشان داد کاربرد دروس اختصاصی و پایه کارشناسی رشته بهداشت عمومی جهت انجام وظایف شغلی به ترتیب زیاد و متوسط بود. پرکاربرد ترین درس اختصاصی رشته از نظر کارآموزان، بهداشت مادران و کودکان و کم کاربردترین درس، بهداشت حرفه­ای بود. از نظر کارآموزان بیش از 60 درصد دروس پایه و بیش از 40 درصد دروس اختصاصی صرفاً در حد تغییر دانش و نه نگرش و رفتار ارائه می گردد. در هر دو گروه کارآموزان پیوسته و ناپیوسته، رضایت از رشته تحصیلی متوسط بود و تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد.    بحث و نتیجه‌گیری: میزان انطباق برنامه آموزشی دوره کارشناسی رشته بهداشت عمومی با نیازهای حرفه ای، از نظر کارآموزان این رشته در حد متوسط بود. لذا پیشنهاد می­شود تعداد واحدهای درس مصون سازی فعال و انفعالی افزایش یابد. همچنین پیشنهاد می‌گردد یک نیمسال از کارآموزی در طی دوره آموزشی ارائه گردد.  %U https://smsj.sums.ac.ir/article_43968_14884ce1df1ecacee9f12d035ed1ba97.pdf