نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

مقدمه: نوجوانی مرحله‌ای حیاتی است با زمینه‌های جدید و مخاطره‌آمیز که نیاز به تصمیم‌گیری دارد. چنانچه نوجوان دارای راهبردهای مقابله‌ای کارامد نباشد و توانایی کمی برای درک هیجان‌های خود و دیگران داشته باشد، در برخورد با فشارها و بحران‌های دوران نوجوانی توان کمتری خواهد داشت و مشکلات رفتاری بیشتری را به صورت پرخاشگری، افسردگی و اضطراب نشان خواهد داد. پژوهش حاضر با هدف تعیین سبک مقابله‌ای مورد استفاده در دانش‌آموزان دختر کلاس هشتم شهر شیراز و تبیین رابطه آن با متغیرهای دانش آموزان مذکور انجام شد.مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه مقطعی است که حجم نمونه آن 105 نفر از دانش‌آموزان دختر کلاس هشتم ناحیه سه شیراز در رده سنی 15-13 سال بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای – تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه‌های دموگرافیک و راهبردهای مقابله با مشکل جمع‌آوری شد. سپس داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی، تی مستقل، من ویتنی و آنوا تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد بین نمره راهبردهای مقابله ای با تحصیلات پدر) 3/0(p=، تحصیلات مادر) 001/0 (p= و شغل پدر )04/0 (p= ارتباط آماری معناداری وجود داشت. میانگین و انحراف معیار نمره کل راهبردهای مقابله با مشکل 26/187± 96/1166 به دست آمد. همچنین دانش‌آموزان مورد پژوهش بیشتر از سبک مراجعه به دیگران استفاده می‌کردند و از سبک‌های کارامد و ناکارامد به میزان مساوی استفاده می‌کردند.بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه دانش‌آموزان از هر سه راهبرد همزمان استفاده می‌کردند، اما میزان استفاده از راهبرد مراجعه به دیگران بیشتر از سایر راهبردها در دانش‌آموزان دختر مورد مطالعه بود؛ لذا دلیل روی آوردن بیشتر دانش آموزان به این سبک نیاز به بررسی های بیشتر و گسترده‌تر دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Strategies for Coping with Problems and Determination of Their Correlates in Female Students of the Third Educational District in Shiraz in 2015

نویسندگان [English]

  • Jeyran Ostovarfar
  • Monireh Alipoor
  • Mihan Nazari
  • Mohammad Ghorbani

چکیده [English]

Background: Adolescence is a vital period with new hazardous grounds requiring decision-making. In case adolescents are not equipped with coping strategies and are not able to perceive their own and others’ emotions, they will not have the ability to encounter adolescence pressures and crises. Thus, behavioral problems will be manifested through aggression, depression, and anxiety. The present study aimed to determine the coping strategies used by 8th grade female students in Shiraz and assess their relationship with some variables.
Methods: This cross-sectional study was conducted on 105 8th grade female students. The participants were selected through random cluster sampling and completed demographic and coping strategies questionnaires. Then, the data were analyzed using descriptive statistics, independent t-test, new Mann-Whitney U, and one-way ANOVA.
Results: The study results revealed a significant relationship between coping strategies score and father’s education level (p=0.03), mother’s education level (p=0.001), and father’s occupation (p=0.04). However, mother’s occupation, family income level, and students’ preference for spending their leisure time showed no significant association in this regard. Furthermore, the students mostly utilized “reference to others” style and used efficient and inefficient styles equally.
Conclusion: Although the students used the three strategies at the same time, the use of “reference to others” strategy was preferred. Therefore, the reason for using this method by the students requires further investigations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Adolescents
  • Female
  • Coping strategies
  • Students
1. Pellerone M. Identity status, coping strategy and decision making process among italian university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2013;106:1399-408.
2. Ghazanfari A. Validation of Adolescents Coping Scale. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2005;11(3):290-7.
3. Frydenberg E. Adolescent coping: Theoretical and research perspectives: Psychology Press; 1997.
4. Folkman S, Lazarus RS. An analysis of coping in a middle-aged community sample. Journal of health and social behavior. 1980:219-39.
5. Lazarus RS. Psychological stress and the coping process. 1966.
6. Ghazanfari F, Ghadam PE. The relationship between mental health and coping strategies in citizenship of Khoramabad city; 2008.
7. Elgar FJ, Arlett C, Groves R .Stress, coping, and behavioural problems among rural and urban adolescents. Journal of Adolescence 2003;26(5):574-85.
8. Ciarrochi J, Deane FP, Anderson S. Emotional intelligence moderates the relationship between stress and mental health. Personality and individual differences. 2002;32(2):197-209.
9. Trinidad DR, Johnson CA. The association between emotional intelligence and early adolescent tobacco and alcohol use. Personality and Individual Differences 2002;32(1):95-105.
10. Windle M, Windle RC. Coping strategies, drinking motives, and stressful life events among middle adolescents: Associations with emotional and behavioral problems and with academic functioning. Journal of Abnormal Psychology. 1996;105(4):551.
11. de Anda D, Javidi M, Jefford S, Komorowski R, Yanez R. Stress and coping in adolescence: A comparative study of pregnant adolescents and substance abusing adolescents. Children
and Youth Services Review 1991;13(3):171-82.
12. Daeipoor P, Bayan ZS. Coping Strategies among Adolescents In Tehran. 2000.
13. Ghazanfari F. The relationship between mental health and coping strategies in citizenship of Khoramabad city. The quarterly journal of fundamentals of mental health 2008;10(37):47-54.
14. Kiluk BD, Nich C, Carroll KM. Relationship of cognitive function and the acquisition of coping skills in computer assisted treatment for substance use disorders. Drug and Alcohol Dependence 2011;114(2):169-76.
15. Golman D. Emotional intelligence: Emotional self-knowledege, self-controlling, empathy andhelp others. Tehran: Roshd Publications; 2005.
16. Segrin C, Abramson LY. Negative reactions to depressive behaviors: a communication theories analysis. Journal of abnormal psychology. 1994;103(4):655.
17. Gharraee B, Mohammadi SD, Asgharnejad Farid AA .The Relationship of Behavioral Disorders and Coping Styles and Strategies in Secondary School Students. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2008;14(1):39-45.
18. Mohammadi D, Torabi S, Gharaei B. The relationship between coping styles and emotional intelligence in students. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2008;14(2):176-83.
19. Rahimnia M, Rasulian M. Comparison of Coping Mechanisms of Adolescents Inhabiting “Tehran Correction and Rehabilitation Center” and High School Students. Iranian journal of psychaitry and clinical psychology. 2006;12(1):29-35.
20. Frydenberg E, Lewis R. Boys play sport and girls turn to others: Age, gender and ethnicity as determinants of coping. Journal of Adolescence 1993;16(3):253-66.
21. Daeipoor P. Coping Strategies Among Adolescents In Tehran. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2000;5(4):17-27.
22. Hosseini F JB. Comparison of Coping Strategies of Runaway and Non-runaway Girls. Knowledge & Research in Applied Psychology 2014;15(1):62-72.
23. Sapranaviciute L PZ, Pauziene N. The Stress Coping Strategies and Depressive Symptoms in International Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2013;84(2013):827-31.
24. Frydenberg E RG. Coping with social issues :What Australian university student do Educational Research 1998;8:33-48.
25. Atkinson R. L ARC, Smith E. E, Bem D. J, Nolen-Hoeksema S. Hilgard's introduction to psychology. 13, editor. San Diego: Harcourt Brace Jovanovich; 2000.
26. Mohammadi D TE, Qaraii B. Relationship between coping styles and emotional intelligence of the