نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

2 استاد گروه روان شناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

چکیده

مقدمه: امروزه در راستای ارتقای کیفیت زندگی اعضای خانواده و رسیدن به تمایزیافتگی به‌ویژه در زوجین از روی‌آوردهای شناختی-رفتاری‌ای مثل روش حل مسئله استفاده می‌شود. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله خانواده محور بر تمایزیافتگی زوجین انجام شد.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر کاربردی با شیوه اجرای شبه آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل متأهلان مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بود. ابتدا از بین زوجینی که جهت رفع مشکلات زناشویی به مرکز مراجعه کرده بودند، تعداد 30 زوج به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و سپس به‌صورت به دو گروه آزمایش (15 زوج) و کنترل (15 زوج) تقسیم شدند. پس از آن گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقه‌ای حضوری، آموزش حل مسئله خانواده محور را دریافت نمود. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه تمایزیافتگی خود (DSI) اسکورن و فریدلندر (1998) استفاده شد. سپس داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس و نرم‌افزار SPSS نسخه 22 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: آموزش حل مسئله خانواده محور تأثیر معناداری بر افزایش تمایزیافتگی زوجین در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل دارد (05/0>P).
نتیجه‌گیری: مطابق با یافته‌های پژوهش می‌توان از برنامه آموزش حل مسئله خانواده محور در قالب طرح‌های آموزشی فراگیر در راستای بهبود تمایزیافتگی زوجین بهره گرفت.

تازه های تحقیق

Mohammad Hadi Zeinolabedini (Google Scholar

Keivan Kakabaraee (Google Scholar)

کلیدواژه‌ها

  1. Basharpoor S, Miri MN. Mediating effect of moral disengagement on the relationship between dark traits of personality and infidelity tendency. Journal of Psychology. 2018;87(3):271-86. [In Persian].
  2. Sazgar M, Keykhosravani M, Khoei Em, Tohidnik H. The Effectiveness of Indigenous Marital Enrichment Package on Sexual Distress of Working Women in Shiraz, 2020-2021. Journal of Psychology. 2022;3(26):291-8. [In Persian].
  3. Sabzevari P, Khoynejad G, Saffarian Tusi MR. Evaluation of the Effectiveness of Bowen’s Family-Centered Approach on Improving Communication Patterns and Marital Conflicts in Women with Emotional Divorce. Islamic Life Journal. 2022;6(2):133-40. [In Persian].
  4. Alcı B, Canca D. Change of students’ problem-solving appraisal in higher education according to gender. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2011;15:3179-84.
  5. Bowen M. Family therapy in clinical practice. New York: Aronson Press; 1978.
  6. Goldenberg I, Goldenberg H. Family Therapy. Translated to Persian by: Hoseinshahi H, Naghshbandi S, Arjmand E. Tehran: Ravan Press; 2017. [In Persain].
  7. Bagheri F, Kimiaei SA, Kareshki H. Marital intimacy: The determining role of differentiation of self and need for security in non-clinical married women. Counseling Culture and Psycotherapy. 2020;11(42):261-80.
  8. Simon HLM, DiPlacido J, Conway JM. Attachment styles in college students and depression: The mediating role of self differentiation. Mental Health & Prevention. 2019;13:135-42.
  9. Aslani K, Abdollahi N. The relationship between attachment style and marital commitment with the mediation of differentiation of self and feeling of guilt on female married students in Ahvaz. Journal of counseling research. 2017;16(61):191-220.
  10. Treffinger DJ, Selby EC, Isaksen SG. Understanding individual problem-solving style: A key to learning and applying creative problem solving. Learning and individual Differences. 2008;18(4):390-401.
  11. Shokoohi-Yekta M, Zamani N, Pourkarimi J. Effects of problem-solving instruction on improving social skills and decreasing behavioral problems: a single subject study on slow-learner students. Journal of Psychological Studies. 2015;10(4):7-32.
  12. Kakabaraee K. The impact of family/school-based problem solving training on problem-solving styles of elementary students. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2019;6(1):14-27.
  13. D’Zurilla TJ, Nezu AM. Problem-solving therapy. Handbook of cognitive-behavioral therapies. 2010;3(1):197-225.
  14. Houghton K. Salkovs CK. Cognitive behavioral therapy. Translated to Persian by: Ghasemzadeh H. Tehran: Arjmand Pub; 2012. [In Persain].
  15. Kaplan M, Maddux JE. Goals and marital satisfaction: Perceived support for personal goals and collective efficacy for collective goals. Journal of Social and clinical Psychology. 2002;21(2):157-64.
  16. Edalati A, Redzuan M. Perception of women towards family values and their marital satisfaction. Journal of American science. 2010;6(4):132-7.
  17. Rasouli Y, FA A. The effect of active problem solving method on marital conflicts in Yasuj. Journal of the Armaghan Danesh. 2015;18(10):859-68. [In Persian].
  18. Bakhshi Mashhadlo M, Mousazadeh, T, Narimani M. Investigating the effectiveness of social problem solving skills training on increasing the level of adaptability and marital satisfaction in incompatible couples. Journal of Disability Studies. 2019;8(90). [In Persian].
  19. Zeinolabedini MH, Kakabaraee K. The Effectiveness of Family-Centered Problem-Solving Training on Marital Satisfaction among Couples. Journal of Research in Behavioural Sciences. 2023;20(4):775-85.
  20. Skowron EA, Friedlander ML. The differentiation of self inventory: development and initial validation. Journal of counseling psychology. 1998;45(3):235.
  21. Skowron EA, Schmitt TA. Assessing interpersonal fusion: Reliability and validity of a new DSI fusion with others subscale. Journal of marital and family therapy. 2003;29(2):209-22.
  22. Keramati R, Shoa Kazemi M, Hoseynian S. The effectiveness of group training in transactional analysis on the differentiation of self of the school counselors. Quarterly Journal of Career & Organizational Counseling. 2012;4(11):33-47. [In Persian].
  23. NAJAF LF. The role of self-differentiation in marital relations. Journal of New Thoughts on Education. 2007;2(3):27-37. [In Persian].
  24. Sarmad Z, Hejazi E, Bazargan A. Research methods in behavioral sciences. Tehran: Agah Publications; 2012.
  25. Beirami M, Fahimi S, Akbari E, Amiri Picha Kalaei A. Prediction of marital satisfaction based on attachment styles and differentiation components. Journal of Principles of Mental Health.2012;14(53):64-77. [In Persian].
  26. Shure MB. I can problem solve (ICPS): An interpersonal cognitive problem solving program for children. Residential Treatment for Children & Youth. 2001;18(3):3-14.
  27. Patrick S, Sells JN, Giordano FG, Tollerud TR. Intimacy, differentiation, and personality variables as predictors of marital satisfaction. The family journal. 2007;15(4):359-67.
  28. Ayres J, Malouff JM. Problem-solving training to help workers increase positive affect, job satisfaction, and life satisfaction. European Journal of Work and Organizational Psychology. 2007;16(3):279-94.
  29. Ghaffari M, Mahini Sh. Investigating the relationship between relationship satisfaction and family functioning in married students. Journal of Personality and Individual Differences. 2015;3(4):39-57. [In Persian].
  30. Yosefi N, Amani A, Hosseini S. A study of the relationship between family function and test anxiety and the mediating role of differentiation among students. Journal of school psychology. 2017;5(4):52-74.
  31. Rezaie S, Goudarzi M. Effectiveness of Family-centered Problem-solving Training on the Negative Effects of Social Distancing Caused by COVID-19 in the Family of Nurses of Kermanshah University of Medical Sciences. Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care. 2022;30(2):81-9.