نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 دانشیار، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 استاد، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 استادیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران
چکیده
مقدمه: سرعت پیشرفت در آموزش پزشکی، خلاقیت در تکنولوژی، و محدودیت زمان برای کارهای جدید، چشمانداز جدیدی در آموزش پزشکی ایجاد کرده است. هدف مطالعه حاضر شناسایی عوامل مؤثر در یادگیری از طریق تلفن همراه در دانشگاههای علوم پزشکی کشور است.
مواد و روشها: این مطالعه بهصورت مقطعی توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل 200 نفر از متخصصان گروههای مختلف پزشکی بودند که با روش سهمیهای تصادفی انتخاب شدند. با تحلیل متون و مصاحبه با صاحبنظران، مؤلفههای آموزش سیار استخراج و روایی صوری و محتوایی با نظر خبرگان علوم پزشکی تعیین شد. ضریب آلفای کرونباخ بالای 7/0 بود و پایایی پرسشنامه تأیید شد. تحلیل دادهها از ضریب رگرسیون چند متغیره و تی مستقل با نرمافزار SPSS نسخه 23 انجام شد.
یافتهها: بیشترین مؤلفه مؤثر بر زیرساخت آموزش سیار، تأمین اعتبارات (188/0=β) و بیشترین مؤلفه مؤثر بر بٌعد ابزار و تجهیزات، تهیه انواع نرمافزارها (312/0=β) و بیشترین مؤلفه تأثیرگذار بر بٌعد توانمندی و انگیزش نیروی انسانی، توانمندسازی (175/0=β) و بیشترین مؤلفه تأثیرگذار بر بٌعد برنامهریزی و سازماندهی، برنامهریزی درسی (95/0=β)، بود. در سطح اطمینان 99%، تمامی معیارها اختلاف معناداری با مقدار متوسط داشتند که بیانگر تناسب مدل طبق تمام معیارها بود.
نتیجهگیری: با افزایش بهکارگیری فنآوری اینترنت، یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی نقش اصلی را بازی می کند. بهکارگیری آموزش سیار و شیوههای نوین میتواند نواقص و محدودیتهای یادگیری حضوری را جبران نماید و ایده یادگیری در هر زمان و مکان را عملی سازد.
تازه های تحقیق
Leila Ahangarzadeh (Google Scholar)
Hamideh Reshadatjo (Google Scholar)
کلیدواژهها
- Papzan A, Sulaimany A. Comparing cell phone-based and traditional lecture-based teaching methods’ effects on agricultural students’ learning. Information and communication technology in educational sciences. 2010;1(1):55-65.
- Ghareibi F, Mohammadi A. learning through mobile and formal and informal trainings. Tehran: The first electronic learning student conference; 2022. [In Persian].
- Sarani H, Ayati M. The impact of mobile phone using (SMS) on learning English vocabulary and the studentsâ attitude. Research in Curriculum Planning. 2014;11(40):48-60.
- Naderi F, Ayati M, Zare Bidaki M, Akbari Bourang M. The effect of mobile learning on metacognitive self-regulation and attitudes of students of allied health sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2014;13(12):1001-10.
- Barzegar R, Dehghan Zadeh H, Moghadam Zadeh A. From electronic learning to mobile learning: theoretical principles. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences. 2012;3(2):35-41.
- Ally M. Mobile learning: Transforming the delivery of education and training. Canada: Athabasca University Press; 2019.
- Colazzo L, Molinari A, Ronchetti M. Towards a multi-vendor Mobile Learning Management System. Proceedings of World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education; 2017.
- Evans C. The effectiveness of m-learning in the form of podcast revision lectures in higher education. Computers & education. 2008;50(2):491-8.
- Wang L. Effectiveness of Text-based Mobile Learning Application: Case Studies in Tertiary Education. Massey: Master Thesis of Information Sciences in Information Technology; 2019.
- Yi C, Liao P, Huang C, Hwang I. Acceptance of Mobile Learning: a Respecification and Validation of Information System Success. World Academy of Science, Engineering and Technology. International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering. 2009;3(1):475-9.
- Kanani F, Shayan A, Hasanzadeh A, editors. Disturbance Edge in E-Learning & Its Effect on User’s Motivation. Elmo Sanat University: First E-Learning International Conference; 2016.
- Shah Alizadeh M. Electronic and mobile learning, new technologies and methods for education. 8th ed. Semnan: Iran Chemistry Education Seminar, Faculty of Chemistry; 2018. [In Persian].
- Khotanlo H, Batmanghelichi E. Presenting a Framework for Acceptance of Mobile Learning (Case study: Applicants of Entrance Exam of University). Technology of Education Journal (TEJ). 2013;7(2):119-26.
- Rezaei Rad M, Naseri E. The effect of mobile learning-based education on self-efficacy, self-control, self-regulation, and academic performance students. Information and Communication Technology in Educational Sciences. 2020;10(39):125-44.
- KARAMI R. A Study On Effectiveness Of Mobile Learning In Higher Education Of Agriculture (Case Study: Payame Noor University, Zanjan Center). Iranian Journal of Agricutural Economics and Development Research. 2016;47(2):441-51.
- Sadeghitabar P, Shobeiri SM, Zakeri Z. Evaluation of the factors affecting implantation of mobile learning at continuing medical education program, using the theory reasoned action. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences. 2015;6(2):11-9.
- Naderi A. The Economics of Education. 1th ed. Tehran: Yastoroon Publication; 2018.
- Hasija S, Das A, Rai P, Chatterjee P, Kumar V, Das S. Students’ Perspectives on Online Medical Education During the COVID-19 Pandemic: A Cross-Sectional Study. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences. 2021;12(2):129-35.
- Sarvestani MS, Keshavarzi F, Derafsh S. Teachers’ Lived experiences of the Quality of the Shad Program Management Information System in Elementary Schools: A Phenomenological Study. Curriculum Planning. 2023;19(75):14-25.
- Quinn C. Mlearning Mobile, Wireless. Your-Pocket Learning; 2019.
- Brown TH, editor The role of m-learning in the future of e-learning in Africa. 21st ICDE World Conference; 2003.
- Mcconatha D, Praul M, Lynch MJ. Mobile learning in higher education: An empirical assessment of a new educational tool. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET. 2008;7(3):15-21.
- Motiwalla LF. Mobile learning: A framework and evaluation. Computers & education. 2007;49(3):581-96.