نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
2 استادیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
3 دانشیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
چکیده
مقدمه: کودکان نسل حاضر بیش از هر دوره زمانی نیاز به کسب مهارتهای اجتماعی و سازگاری با محیط اجتماعی دارند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف طراحی بسته آموزشی مهارتهای زندگی ویژه کودکان و آزمون اثر آن بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان دوره ابتدایی انجام گرفت.
مواد و روشها: روش پژوهش کیفی، تحلیل مضمون و روش پژوهش در قسمت کمی، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری را دانشآموزان دوره اول ابتدایی شهرستان شهرکرد در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 12698 نفر تشکیل دادند. نمونه شامل 109 دانشآموز بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند. دانشآموزان حاضر در گروه آزمایش، بسته آموزشی مهارتهای زندگی را طی 10 هفته در 10 جلسه دریافت نمودند. پرسشنامه مورداستفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه سازگاری اجتماعی (SAQ) بود. دادهها به شیوه تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه 23 تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که روایی محتوایی بسته آموزشی مهارتهای زندگی ویژه کودکان، کافی است. همچنین این بسته آموزشی بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان تأثیر داشته است (0.001>P؛ 0/58=Eta؛ 149/17=F). اندازه اثر مداخله حاضر بر سازگاری اجتماعی نیز 0/58 بود.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت بسته مهارتهای زندگی با آشنا ساختن دانشآموزان با نقاط قوت و ضعف خود، مهارت ارتباط مؤثر و همدلی، مدیریت هیجانات، مهارت حل مسئله و تفکر خلاق میتواند بهعنوان یک روش کارآمد جهت ارتقای سازگاری اجتماعی دانشآموزان دوره ابتدایی مورد استفاده قرار گیرد.
تازه های تحقیق
Bahar Malekpour Shahraki (Google Scholar)
Reza Ahmadi (Google Scholar)
کلیدواژهها
- Mota DM, Matijasevich A, Santos IS, Petresco S, Mota LM. Psychiatric disorders in children with enuresis at 6 and 11 years old in a birth cohort. J Pediatr (Rio J). 2020;96(3):318-26.
- Liu L, Wang Y, Zhao J, Wang M. Parental reports of stress and anxiety in their migrant children in China: The mediating role of parental psychological aggression and corporal punishment. Child Abuse Negl. 2022;131:105695.
- Borowski SK, Spiekerman AM, Rose AJ. The role of gender in the friendships of children and adolescents. In: Halpern-Felsher B, editor. Encyclopedia of Child and Adolescent Health (First Edition). Oxford: Academic Press; 2023. p. 94-103.
- Wang X, Young GW, Plechatá A, Mc Guckin C, Makransky G. Utilizing virtual reality to assist social competence education and social support for children from under-represented backgrounds. Computers & Education. 2023;201:104815.
- Taylor M, Alamos P, Turnbull KL, LoCasale-Crouch J, Howes C. Examining individual children’s peer engagement in pre-kindergarten classrooms: Relations with classroom-level teacher-child interaction quality. Early Childhood Research Quarterly. 2023;64:331-44.
- Rupp S, Elliott SN, Kochenderfer-Ladd B. Social behavior competencies of self-identified bullies from a US nationally representative sample of 8–18 year old students. Children and Youth Services Review. 2020;116:105145.
- Mancini V, Rigoli D, Roberts L, Piek J. Motor skills and internalizing problems throughout development: An integrative research review and update of the environmental stress hypothesis research. Res Dev Disabil. 2019;84:96-111.
- Montoya-Castilla I, Postigo S, Prado-Gasco V, Perez-Marin M. Relationships between affective states and childhood internalizing disorders. Arch Psychiatr Nurs. 2018;32(4):591-8.
- Punia S, Sangwan S. Emotional intelligence and social adaptation of school children. Journal of Psychology. 2011;2(2):83-7.
- Root AE, Wimsatt M, Rubin KH, Bigler ED, Dennis M, Gerhardt CA, et al. Children with Traumatic Brain Injury: Associations Between Parenting and Social Adjustment. J Appl Dev Psychol. 2016;42:1-7.
- Lin YJ, Tseng WL, Gau SS. Psychiatric comorbidity and social adjustment difficulties in children with disruptive mood dysregulation disorder: A national epidemiological study. J Affect Disord. 2021;281:485-92.
- Corradi D, Levrau F. Social adjustment and dynamics of segregation in higher education–Scrutinising the role of open-mindedness and empathy. International Journal of Intercultural Relations. 2021;84:12-26.
- Lee MY, Wang HS, Chen CJ. Development and Validation of the Social Adjustment Scale for Adolescents with Tourette Syndrome in Taiwan. J Pediatr Nurs. 2020;51:e13-e20.
- Parker JG, Rubin KH, Erath SA, Wojslawowicz JC, Buskirk AA. Peer relationships, child development, and adjustment: A developmental psychopathology perspective. Developmental psychopathology: Volume one: Theory and method. 2015:419-93.
- Levan A, Fegter O, Gale SD. Executive functioning and social skills in children with epileptic seizures and non-epileptic seizures. Epilepsy Res. 2022;188:107051.
- Sobhi-Gharamaleki N, Hajloo N, Mohammadi S. The Effectiveness of life skill training on Social adjustment in preschool children. Journal of school psychology. 2016;5(3):118-31. [In Persian].
- Azari Z, Aminimanesh S, Mozafari M, Omidvar B. The Effectiveness of Mindfulness-Based Life Skill Training on Parent-Child Relationship among Parents of Children with Intellectual Disabilities. Health. 2022;9(1):83-90. [In Persian].
- Larni M, Sotoudeh N, JAHAN F, ASADZADEH H. The effectiveness of life skills training on high-risk behaviors and morbid symptoms of female students. Management Studies on Police Training. 2021;14(53):11-32. [In Persian].
- Zirakpour NM, Najarpour OS. Evaluation of the Effectiveness of Group Life Skills Training on Interpersonal Problems and Feelings of Loneliness in Female High School Students in Tabriz. Journal of Instruction and Evaluation. 2021;14(54):199-224. [In Persian].
- Poursalman S, Farid AA. The Effectiveness of Life Skills Training on Anger Management and Resilience in Adolescents. Applied Family Therapy Journal (AFTJ). 2020;1(2):105-24. [In Persian].
- Sheykholeslami A, Fayazi M. The effectiveness of life skills training on resilience in students with addiction readiness. Etiadpajohi. 2021;14(58):11-30. [In Persian].
- Rafei R. Investigating the effect of life skills training on academic vitality, cognitive regulation of emotion and social skills of sixth grade elementary students in Shiraz. Master’s thesis, Payam Noor University, Shiraz, 2020. [In Persian].
- Shahbazi GH. Investigating the effect of teaching life skills and mental health on the academic achievement motivation of elementary school boys in Lordegan city in the academic year 2018-2019. Master’s thesis, Farhangian University, 2020. [In Persian].
- Poquet D, Martin P, Rateau M, Benamara Z, Teixeira M, Picot-Ngo C. Tobacco prevention interventions-developing life skills through playful activities among children and preteens: A systematic review. Children and Youth Services Review. 2023:107026.
- Winarsunu T, Iswari Azizaha BS, Fasikha SS, Anwar Z. Life skills training: Can it increases self esteem and reduces student anxiety? Heliyon. 2023;9(4):e15232.
- Cheung JC-W, Ni M, Tam AY-C, Chan TT-C, Cheung AK-Y, Tsang OY-H, et al. Virtual reality based multiple life skill training for intellectual disability: A multicenter randomized controlled trial. Engineered Regeneration. 2022;3(2):121-30.
- Safaralizadeh H, Azarsa T, Zeinali E, Sharafkhani R. Life skills training, hope, and health: An interventional study in the North West of Iran during the COVID-19 pandemic. Public Health Pract (Oxf). 2022;3:100275.
- O’Sullivan E, Gogan E, Doyle L, Donohue G. Decider Life Skills training as a method of promoting resilience with mental health student nurses on clinical placement. Nurse Educ Pract. 2021;56:103222.
- Attride-Stirling J. Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. New Dehli: Sage; 2001. p. 405. 2001.
- Khan Khanizadeh H, Bagheri S. The effectiveness of verbal self instruction on social adjustment in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities. 2012;2(1):43-52. [In Persian].