نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای تخصصی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 دانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

مقدمه: هویت‌های تحصیلی متفاوت، با راهبردهای مختلفی در فرایند یادگیری مرتبط هستند. پژوهش حاضر در پی آن بود که نقش و توان پیش‌بینی سبک‌های هویت تحصیلی در کمک‌طلبی تحصیلی و محق‌پنداری تحصیلی را بررسی کند.
مواد و روش‌ها: مشارکت‌کنندگان پژوهش 242 دانشجوی کارشناسی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی بودند که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه منزلت‌های هویت تحصیلی (2008)، مقیاس کمک‌طلبی تحصیلی (1997) و مقیاس محق‌پنداری تحصیلی (2009) بود. تحلیل با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر انجام شد.
یافته‌ها: هویت تحصیلی موفق، توان پیش‌بینی مؤلفه پذیرش کمک از متغیر کمک‌طلبی تحصیلی را به‌صورت مثبت و معنی‌دار و مؤلفه اجتناب از کمک را به‌صورت منفی و معنی‌دار دارد، همچنین مسئولیت بیرونی‌شده و حق‌به‌جانب از متغیر محق‌پنداری تحصیلی در آن منفی و معنی‌دار است. بعلاوه، هویت تحصیلی سردرگم توانست به‌عنوان پیش‌بینی‌کننده مثبت و معنی‌دار مسئولیت بیرونی‌شده، و حق‌به‌جانبی و هویت تحصیلی دیررس به‌عنوان پیش‌بین مثبت و معنی‌دار حق‌به‌جانبی مطرح شود.
نتیجه‌گیری: هویت‌های تحصیلی متفاوت، با راهبردهای مختلفی در فرایند یادگیری مرتبط هستند. درواقع، هویت تحصیلی را می‌توان به‌عنوان یکی از متغیرهای پیش‌بینی‌کننده کمک‌طلبی تحصیلی به‌عنوان راهبردهای سازگارانه و محق‌پنداری تحصیلی به شکل راهبردی غیر سازگارانه برای موفقیت در تحصیل در نظر گرفت. بنابراین، بهتر است سیاست‌گذاران تربیتی مسیر حرکت را در جهت شناسایی علایق برای کسب هویت موفق دانشجویان هموار کنند.

تازه های تحقیق

Seyede Parisa Salamat (Google Scholar)

کلیدواژه‌ها

  1. Larsen RJ, Buss DM. Personality Psychology: domains of knowledge about human nature. 4th ed. Tehran: Roshd; 2016. [In Persian].
  2. Marcia JE. Identity in adolescence. Handbook of adolescent psychology. 1980;9(11):159-87.
  3. Roeser RW, Lau S. On academic identity formation in middle school settings during early adolescence. Understanding early adolescent self and identity: Applications and interventions. 2002:91-131.
  4. Gazidari E, Gholamali LM, Ejei J. The relationship between academic identity and self-regulation learning strategies with academic procrastinate students. Journal of Psychology. 2016;19(4):346-62. [In Persian].
  5. Was C, Isaacson R. The development of a measure of academic identity status. Journal of Research in Education. 2008;18(3):94-105.
  6. Jung J. Learning experience and academic identity building by master’s students in Hong Kong. Studies in Higher Education. 2021;46(4):782-95.
  7. Newman R. Encouraging students to seek academic help: The role of the educational therapist. The Educational Therapist. 2010;31(2):8-10.
  8. Cheng H-L, McDermott RC, Lopez FG. Mental health, self-stigma, and help-seeking intentions among emerging adults: An attachment perspective. The Counseling Psychologist. 2015;43(3):463-87.
  9. Holt LJ. Attitudes about help-seeking mediate the relation between parent attachment and academic adjustment in first-year college students. Journal of College Student Development. 2014;55(4):418-23.
  10. Schlusche C, Schnaubert L, Bodemer D. Understanding students’ academic help-seeking on digital devices–a qualitative analysis. Research and Practice in Technology Enhanced Learning. 2023;18.
  11. Cheng K-H, Tsai C-C. An investigation of Taiwan University students’ perceptions of online academic help seeking, and their web-based learning self-efficacy. The Internet and Higher Education. 2011;14(3):150-7.
  12. Ryan AM, Pintrich PR. “ Should I ask for help?” The role of motivation and attitudes in adolescents’ help seeking in math class. Journal of educational psychology. 1997;89(2):329.
  13. Verouden NW, Vonk P, Meijman FJ. Context guides illness-identity: A qualitative analysis of Dutch university students’ non-help-seeking behavior. International journal of adolescent medicine and health. 2010;22(2):307-20.
  14. Skinner B, Madden MC. Help seeking in English language learning. ELT journal. 2010;64(1):21-31.
  15. Ganji K, Navabakhsh M. Relationship between identity styles and social well-being with help-seeking behavior of high school students in mathematic subject. Educational Psychology. 2011;7(22):95-123. [In Persian].
  16. Ezami S, Keyhan J. The relationship between identity styles and academic help-seeking among non-native students of Islamic Azad University of Urmia: Examining the mediating role of cultural intelligence. Journal of Culture in the Islamic University. 2018;26(8):107-28. [In Persian].
  17. American Psychiatric Association A, American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. Washington: American Psychiatric Association; 2013.
  18. Clark C. Incivility in nursing education: A phenomenological study. Chicago: Annual American Educational Research Association Meeting; 2013.
  19. Knepp MM. Academic entitlement and right-wing authoritarianism are associated with decreased student engagement and increased perceptions of faculty incivility. Scholarship of Teaching and Learning in Psychology. 2016;2(4):261.
  20. Borgmeyer AR, Garand JC, Wilks SE. Examining academic entitlement through the lens of field education. Social Work Education. 2022;41(6):1336-50.
  21. Chowning K, Campbell NJ. Development and validation of a measure of academic entitlement: Individual differences in students’ externalized responsibility and entitled expectations. Journal of Educational Psychology. 2009;101(4):982.
  22. Carollo T. Measuring the impact of academic entitlement in first-year college students. 2020.
  23. Hejazi E, Amani H, Yazdani MJ. Evaluation of psychometric properties of academic identity status measure in Iranian students. Psychological Methods and Models. 2010;2(5):1-15. [In Persain].
  24. Barani H, Khormaee F, Sheikholeslami R, Fooladchang M. Relation of academic emotion of hope and academic dishonesty: Investigating the mediating role of academic help seeking. Journal of Psychology. 2020;23(4):388-406.
  25. Mahbod M, Fouladchang M. Psychometric Properties of the Academic Entitlement Scale. Journal of developmental Psychology. 2018;15(57):101-11.