دانشگاه علوم پزشکی شیرازمجله علوم پزشکی صدرا2322-43395120161221Assessment of Veterans’ Health Insurance Problems: A Qualitative Researchبررسی مشکلات بیمه درمانی ایثارگران: یک مطالعه کیفی11043937FAغلامرضاطائبیاحمدذورقی بامریJournal Article20170912<strong>Background and Objectives:</strong> Providing adequate health services is regarded as an important key in maintaining and satisfying veterans, as a main human source. This study aimed to identify the problems of veterans’ health insurance in Iran. <br /><strong>Methods:</strong> This qualitative study was performed using Delphi technique in 2015. The study population included 30 elite individuals and managers of Martyr Foundation and Veterans Affairs (members of medical committee (n=6), provincial general managers (n=5), and vice-chancellors of health and treatment system in provinces (n=14)). After collecting the data, coding, and classification of information, the priorities and problems of veterans’ insurance were determined. Then, the identified problems and themes were ranked according to the participants’ opinions. <br /><strong>Results:</strong> According to the results of Delphi technique, the main problems related to health insurance were policy of insurance, financial contributions, coverage, decision makers, services system, monitoring and evaluation, and modeling in providing health services. <br /><strong>Conclusion:</strong> According to the findings, it is necessary to design and implement a system of internal and independent health insurance for veterans that provides prevention and treatment services.مقدمه: ارائه مناسب خدمات سلامت برای ایثارگران، نقش بسیار مهمی در حفظ و رضایت این سرمایههای عظیم انسانی و اجتماعی دارد. هدف این پژوهش تعیین مشکلات بیمه درمانی ایثارگران و افراد تحت تکفل آنان در حوزه سلامت بود.مواد و روش: این مطالعه از نوع پژوهش کیفی و با استفاده از تکنیک دلفی در سال 1394 انجام شد. تعداد 30 نفر از نخبگان، مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران مورد مطالعه قرار گرفتند (6 نفر از ستاد بهداشت و درمان، 5 نفر مدیران کل استانی، 14 نفر از معاونان بهداشت و درمان استانها). بعد از جمعآوری اطلاعات به دست آمده، با کدبندی و دستهبندی اطلاعات، اولویت و مشکلات مربوط به بیمه ایثارگران شناسایی شدند. سپس مضامین و مشکلاتِ شناسایی شده بر اساس نظر شرکتکنندگان اولویتبندی شد.یافتهها: با توجه به نتایج روش دلفی، اولویت و مشکلات اصلی مربوط به بیمه درمانی به ترتیب موضوعات سیاست گذاری بیمهها، مشارکت مالی، پوشش بیمهشدگان، مرجع تصمیم گیرنده، سیستم استفاده خدمات، نظارت و ارزیابی و الگوگیری در ارائه خدمات مربوط به سلامتی در ایثارگران بودند.بحث و نتیجهگیری: طراحی و اجرای یک نظام بیمه درون سازمانی و مستقل با نام بیمه سلامت ایثارگران و افراد تحت تکفل که مسئولیت خدمات مرتبط با سلامتی این قشر را در قالب خدمات پیشگیری و درمانی انجام دهد، ضروری به نظر میرسد.https://smsj.sums.ac.ir/article_43937_4ecb950608afdcd7f43db847bfcd9c54.pdfدانشگاه علوم پزشکی شیرازمجله علوم پزشکی صدرا2322-43395120161221Nurses’ Competency in Clinical Settings and its Related Factorsبررسی توانمندی پرستاران بالینی و عوامل مرتبط با آن112043938FAسیمینسوداگرمعصومهرامبدJournal Article20170912<strong>Background and Objectives:</strong> Competency results in provision of patient-centered care and safety, eventually promoting the quality of care. This study aimed to determine nurses’ competency in clinical settings and its related factors. <br /><strong>Methods:</strong> This cross-sectional, descriptive-analytical study was performed on 500 nurses of Shiraz University of Medical Sciences selected through stratified random sampling. The data were collected using the Competency Inventory for Registered Nurses. Then, the data were analyzed by the SPSS statistical software, version 16. <br /><strong>Results:</strong> The nurses’ mean score of competency was 164.42+36.03. Moreover, 268 nurses (65%) had high levels of competency. The results also showed a significant relationship between nurses’ competency and age, work setting, years of nursing experience, employment status, membership in the organization of nursing, universities in which the nurses were educated, and interest in the nursing field. <br /><strong>Conclusion:</strong> The results indicated the nurses’ high competency levels in clinical settings. Additionally, formally employed nurses and those who were members of professional organizations showed higher competency levels. The nurses who were educated in state and high-level universities also reported higher levels of competency. Therefore, considering these related factors can improve nurses’ competency. Yet, further studies are required to determine nurses’ competency process.مقدمه: برخورداری از توانمندی منجر به ارائه مراقبت بیمارمحور و ایمن شده و در نهایت به ارتقا مراقبت با کیفیت، کمک می کند. مطالعهای با هدف تعیین توانمندی پرستاران بالینی و عوامل مرتبط با آن انجام شد.مواد و روش: مطالعه حاضر، پژوهشی توصیفی-تحلیلی بود که به صورت مقطعی روی 500 نفر از کارکنان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد. نمونهگیری به صورت تصادفی طبقهای بود. اطلاعات با استفاده از فهرست توانمندی پرستاران جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از SPSS نسخه 16 صورت گرفت.یافتهها: میانگین توانمندی پرستاران 03/36±42/164 بود. 65% از پرستاران (268 نفر) دارای توانمندی بالا بودند. بین توانمندی پرستاران بالینی با سن، بخش محل کار، سنوات اشتغال به کار پرستاری، وضعیت استخدامی، عضویت در سازمان نظام پرستاری، دانشگاه محل تحصیل و میزان علاقه به رشته پرستاری ارتباط وجود داشت.بحث و نتیجه گیری: یافتهها گویای توانمندی بالای پرستاران در محیطهای بالینی بود. افراد با وضعیت استخدام رسمی و پیمانی و عضو سازمانهای حرفهای توانمندی بالاتری داشتند. همچنین افرادی که در دانشگاه دولتی و سطح بالا تحصیل کرده بودند، توانمندی بالاتری را گزارش کردند. لذا توجه به این عوامل مرتبط می تواند ارتقا توانمندی پرستاران را در پی داشته باشد. انجام مطالعاتی با هدف تبیین فرایند توانمندی پرستاران پیشنهاد می شود.https://smsj.sums.ac.ir/article_43938_b737ecfef2100cdd9b8731842353dbd4.pdfدانشگاه علوم پزشکی شیرازمجله علوم پزشکی صدرا2322-43395120161221The Effect of Combined Training of Coping Skills and Painting on Multidimensional Health Locus of Control among Orphan Adolescentبررسی تأثیر آموزش توأم مهارتهای مقابلهای و نقاشی بر منبع چند وجهی کنترل سلامت نوجوانان بیسرپرست213443939FAلیلاقهرمانیفاطمهحاتمیمحمد حسینکاوهسارهکشاورزیJournal Article20170912<strong>Background and Objectives:<em> </em></strong>Coping skill<em> </em>is defined as the ability to understand and control one’s emotions and characteristics and is the foundation of emotional management. Various studies have indicated the effect of painting on increasing coping skills. <em> </em>Therefore, this study aimed to investigate the effect of training coping skills together with painting on multidimensional health locus of control among orphan adolescents. <br /><strong>Methods:</strong> This semi-experimental randomized controlled trial was conducted on 80 orphan adolescents within the age range of 12 to 18 years. The subjects were randomly assigned to either the intervention or the control group. The intervention group received training about coping skills and painting. The data were collected using coping skills questionnaire, Multidimensional Health Locus of Control <em>(</em>MHLC), Internal Health Locus of Control (IHLC), Powerful others Health Locus of Control (PHLC), and Chance Health Locus of Control (CHLC) scales with Cronbach’s alpha of 0.85. Data collection was performed one and six weeks after the intervention. Then, the data were analyzed using the SPSS statistical software, version 19. <br /><strong>Results<em>:</em></strong><em> </em>After the intervention, the scores of coping skills (34.55+2.04) and IHLC scale significantly increased in the intervention group compared to the control group (p<0.001). In contrast, the scores of PHLC scale (42.05±6.25) and CHLC scale (39.66±8.17) significantly decreased in the intervention group in comparison to the control group (p<0.001). <br /><strong>Conclusion:</strong> The results of this study suggested that training of coping skills along with painting was effective in promotion of the adolescents’ internal health locus of control.مقدمه: مهارت مقابلهای، توانایی شناخت و کنترل احساسات و ویژگیهای خود و ریشه مدیریت هیجانی است. مهارتهای مقابلهای در حکم مهارتی برای منبع چند وجهی کنترل سلامت در نظر گرفته میشود. تأثیر نقاشی نیز بر افزایش مهارتهای مقابلهای در مطالعات متعدد مطرح شده است. هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارت مقابلهای مدیریت شخصی توأم با نقاشی بر منبع چند وجهی کنترل سلامت نوجوانان بیسرپرست بود.مواد و روش: این مطالعه نیمه تجربی شاهددار تصادفی شده با نمونه 80 نفری از نوجوانان 12 تا 18 سال با گروه آزمون و کنترل انجام گرفت. این 80 نفر نوجوان بیسرپرست به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و ازمون قرار گرفتند. گروه آزمون در معرض آموزش مهارت مقابلهای همراه با نقاشی قرار گرفتند. داده ها یک هفته و شش هفته بعد از مداخله با استفاده از ابزار پرسشنامه مهارت مقابلهای و منبع کنترل سلامت درونی، منبع کنترل مربوط به افراد مؤثر و منبع کنترل مربوط به شانس که آلفای کرونباخ همه پرسشنامه ها 85/0 بود جمعآوری شد و توسط نرم افزار SPSS19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: عاملهای مهارت مقابلهای (04/2±55/34)، زیر مقیاسهای منبع کنترل سلامت شامل: منبع کنترل سلامت درونی(75/3±25/64) در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بعد از آموزش افزایش معنیداری پیدا کردند ( 001/0>p) و بر عکس منبع کنترل سلامت مربوط به افراد مؤثر( 25/6±05/42) و منبع کنترل سلامت مربوط به شانس(17/8±66/39)، در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بعد از آموزش کاهش معنیداری پیدا کرد ( 001/0>p).بحث و نتیجه گیری: آموزش مهارت مقابلهای با نقاشی برای ارتقاء منبع کنترل درونی سلامت نوجوانان بی سرپرست مؤثر میباشد.https://smsj.sums.ac.ir/article_43939_46f6f2bcf745444c295a59855d46f7bf.pdfدانشگاه علوم پزشکی شیرازمجله علوم پزشکی صدرا2322-43395120161221Comparison of Temperament of Infants with and without Feeding Problemsمقایسه خلق و خوی شیرخواران دارا و فاقد مشکلات تغذیهای354443940FAراضیهنصیرزادهمحمدعلیمظاهریJournal Article20170912<strong>Background and Objectives:</strong> Considering the high prevalence and negative consequences of infant feeding problems, there is an urgent need to identify the causative factors. The present study aimed to compare temperament of infants with and without feeding problems according to their mothers’ reports. <br /><strong>Methods:</strong> This casual-comparative study was conducted on 50 mother-infant dyads selected using convenient sampling. The infants’ ages ranged from 6 to 12 months. After matching with respect to age, sex, birth order, and maternal age and education level, the infants were classified into two groups of with and without feeding problems according to their mothers’ reports. The data were collected using Infant Behavior Questionnaire (IBQ-R), which was completed by the mothers. Then, the data were entered into the SPSS statistical software and were analyzed using MANOVA. <br /><strong>Results:</strong> The results showed that the infants with feeding problems had higher fear (F=5.7, P=0.02) and sadness (F=5.8, P=0.02) compared to those without feeding problems. The infants with feeding problems also demonstrated more distress to limitations (F=5.5, P=0.02) and negative affectivity (F=8.01, P=0.007). On the other hand, the infants without feeding problems gained higher scores in high intensity pleasure subscale (F=4. 1, P=0.04). <br /><strong>Conclusion:</strong> The results of this study indicated a significant difference between the infants with and without feeding problems regarding their temperament. This could be considered by specialists in preventive and therapeutic programs for eating problems in infants.مقدمه: مطالعه عوامل سببساز مشکلات تغذیهای شیرخواران با توجه به شیوع بالا و پیامدهای منفی آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. لذا پژوهش حاضر با هدف مقایسه خلق وخوی شیرخوارانی که به روایت مادرانشان دارا و فاقد مشکلات تغذیهای بودند، انجام گرفت.مواد و روش: در این پژوهش علی- مقایسهای، تعداد 50 نفر زوج مادر- کودک از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. سن شیرخواران بین 6 تا 12 ماه بود. پس از همتاسازی از نظر سن، جنسیت و ترتیب تولد شیرخوار و نیز سن و تحصیلات والدین، نوزادان بر اساس گزارش مادر در مورد وجود یا عدم وجود مشکلات تغذیهای در دو گروه مستقل جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها، پرسشنامه رفتار شیرخوار- تجدید نظر شده، توسط مادر شیرخوار تکمیل شد. دادهها با آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری(MANOVA) و با استفاده از نرمافزار20 SPSS-تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: نتایج نشان داد که شیرخواران دارای مشکلات تغذیهای، ترسوتر(02/0P= و 8/5 F=) و غمگینتر (02/0P= و 7/5 F=) از شیرخواران بدون مشکلات تغذیهای بودند. همچنین این گروه در برابر محدودیتها پریشانی بیشتری نشان میدادند(02/0P= و 5/5 F= و در کل از عواطف منفی بیشتری برخوردار بودند(007/0P= و 01/8 F=). در حالیکه شیرخواران بدون مشکلات تغذیهای نمره بیشتری در مولفه لذت سطح بالا کسب کردند (04/0P= و 1/4 F=).بحث و نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر بیانگر تفاوت خلق و خوی شیرخواران دارا و فاقد مشکلات تغذیهای بود. این نتایج میتواند در برنامههای پیشگیرانه و درمانی مشکلات تغذیهای شیرخواران مورد توجه متخصصان قرار گیرد.https://smsj.sums.ac.ir/article_43940_057457e09c5b05bd9f1397930703189a.pdfدانشگاه علوم پزشکی شیرازمجله علوم پزشکی صدرا2322-43395120161221The Effect of Aerobic Exercises and 25-Hydroxy Vitamin D Supplements on Glycemic Indexes and Insulin Resistant in Males with Type 2 Diabetesتاثیر تمرینات هوازی و مکمل 25 هیدروکسی ویتامین "د" بر شاخصهای گلایسمیک و مقاومت انسولین در مردان مبتلا به دیابت نوع 2455643941FAناصررحیمیمحمد علیسماواتی شریفامیررضاگوهریانعلیحیدریان پورJournal Article20170912<strong>Background and Objectives</strong>: Diabetes is considered to be one of the health problems in all societies. Exercise training and supplements are approaches for improving diabetes. This study aimed to investigate the effect of 8 weeks of aerobic training with and without 25-hydroxy vitamin D supplementation on fasting blood sugar, serum insulin, and insulin resistance. <br /><strong>Methods: </strong>This semi-experimental research with pretest-posttest design was conducted on 48 men aging 40 to 60 years with type 2 diabetes admitted to Jesus, son of Mary Hospital in Isfahan. Volunteers were selected through convenience sampling and were divided into four groups as follows: aerobic exercise group (n=12), aerobic exercise with <br />25-hydroxy vitamin D supplementation group (n=12), 25-hydroxy vitamin D supplementation group (n=12), and control group (n=12). The aerobic exercise program was performed for 8 weeks (3 sessions a week, each session lasting for 60-75 minutes, with the intensity of 60-80% of maximum heart rate). The supplement groups also received 50000 units of oral vitamin D weekly for 8 weeks. Fasting blood sugar, serum insulin, and insulin resistance were measured in the 4 groups before and after the intervention. The data were analyzed by ANCOVA and LSD post-hoc test. <br /><strong> Results</strong>: The findings showed a significant difference among the four groups regarding the mean of fasting blood sugar, serum insulin, and insulin resistance (P<0.05). <br />Conclusion: The results indicated that vitamin D supplementation combined with aerobic exercises improved fasting blood sugar, plasma insulin level, and insulin resistance. Thus, aerobic training together with the use of vitamin D supplements can be considered as a complementary therapy in improvement of diabetes.مقدمه: دﯾﺎﺑﺖ ﯾﮑﯽ از ﻣﻌﻀﻼت ﺳﻼﻣﺘﯽ در ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺟﻮاﻣﻊ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽشود. مداخلات ورزﺷﯽ و مکمل از ﺟﻤﻠﻪ روﯾﮑﺮدﻫﺎی ﺑﻬﺒﻮد وﺿﻌﯿﺖ اﻓﺮاد دﯾﺎﺑﺘﯽ ﺗﻠﻘﯽ ﻣﯽﮔﺮدد. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی اثرات 8 هفته تمرین هوازی با و بدون مکمل 25هیدروکسی ویتامین Dبر قند خون ناشتا، میزان انسولین پلاسما و شاخص مقاومت انسولین بود .مواد و روش: در این تحقیق از نوع نیمه تجربی، با طرح پیش آزمون- پس آزمون از بین مردان 40 تا60 سال مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعهکننده به مرکز دیابت بیمارستان عیسی بن مریم اصفهان، تعداد 48نفر به صورت داوطلبانه و در دسترس انتخاب و در 4 گروه تمرینات هوازی (12بیمار)، گروه تمرینات هوازی و مصرف مکمل 25هیدروکسی ویتامین D (12بیمار)، گروه مصرف مکمل 25 هیدروکسی ویتامین D (12بیمار) و گروه کنترل (12بیمار) قرار گرفتند. برنامه تمرینات هوازی به مدت 8 هفته (3جلسه در هفته، هر جلسه 60 تا 75 دقیقه با شدت 85-60 درصد حداکثر ضربان قلب) اعمال شد. گروههای دریافت کننده مکمل نیز مکمل 25هیدروکسی ویتامینD را به مدت 8 هفته با 50000 واحد خوراکی مصرف کردند. میزان قند خون ناشتا، انسولین پلاسما و شاخص مقاومت انسولین قبل و بعد از مداخله در چهار گروه اندازهگیری شد. در نهایت دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس و آزمون تعقیبی LSD مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.یافتهها: نتایج تحقیق بیانگر تفاوت معنیداری بین میانگین سطح انسولین پلاسما، قند خون ناشتا و شاخص مقاومت انسولین گروه تمرینات هوازی، گروه تمرینات هوازی و مصرف مکمل، گروه مصرف مکمل و گروه کنترل بود (05/0 > P).بحث و نتیجهگیری: مکملسازی ویتامین D به همراه تمرینات هوازی منجر به بهبود میزان قند خون ناشتا، سطح انسولین پلاسما و مقاومت انسولین گردید. بنظر میرسد انجام فعالیتهای ورزشی و مکمل ویتامین D، میتواند به عنوان یک روش درمانی مکمل در بهبود وضعیت بیماران دیابتی مد نظر قرار گیرد.https://smsj.sums.ac.ir/article_43941_640843f18aecf8e26c7112e02102fbd4.pdf