TY - JOUR ID - 45799 TI - نگرش دختران مجرد به ازدواج و ارتباط آن با مصرف محصولات فرهنگی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز JO - مجله علوم پزشکی صدرا JA - SMSJ LA - fa SN - AU - کاوه فیروز, زینب AU - صارم, اعظم AD - استادیار، دکترای جمعیت شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 7 IS - 4 SP - 389 EP - 400 KW - مصرف فرهنگی KW - دختران مجرد KW - نگرش KW - ازدواج KW - مدرنیزاسیون DO - 10.30476/smsj.2019.82359.1024 N2 - مقدمه: مصرف فرهنگی یکی از شیوه­های رایج برای هویت­یابی به ویژه در دوران معاصر است که می­تواند بر انتخاب­هایی که با هویت افراد در ارتباط است ازجمله ازدواج تأثیر بگذارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش دختران مجرد به ازدواج و ارتباط آن با میزان مصرف محصولات فرهنگی آنها در بین شاغلین دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر به صورت مقطعی انجام شد. با استفاده از چارچوب نظری تحقیق، محصولات فرهنگی با پنج مؤلفه 1-فعالیت­های فرهنگی، 2-مطالعه کتاب، روزنامه و مجلات، 3-استفاده از برنامه­های ماهواره، 4-استفاده از اینترنت و 5-استفاده از برنامه­های رسانه­های داخلی (تلویزیون، رادیو و سینما) که به نظر می­رسید بر متغیر وابسته تحقیق (نگرش به ازدواج) اثرگذار باشند، از طریق پرسشنامه­ای با 14 گویه و با استفاده از طیف لیکرت سنجیده شده است. برای عملیاتی کردن آن از پاسخگویان خواسته شده میزان مصرف فرهنگی خود را بر طبق شش گزینه، از طیف (اصلاً تا بسیار زیاد) مشخص نمایند. نمرات پاسخگویان در هر مورد جمع زده شده و به عنوان میزان مصرف فرهنگی لحاظ گردیده است. جامعه آماری تحقیق، دختران مجرد شاغل در دانشگاه علوم پزشکی شیراز هستند، حجم نمونه 345 نفر و داده­ها به روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع­آوری شده است. یافته‌ها: یافته­های پژوهش نشان داد که درصد قابل توجهی از افراد نمونه تحقیق (1/39 درصد) به ازدواج نگرش منفی دارند و همه مؤلفه­های مصرف فرهنگی بر نگرش به ازدواج اثرگذار بوده­اند. میزان استفاده از اینترنت و عضویت در شبکه­های مجازی نظیر تلگرام با ضریب بتای 618/0- مهمترین متغیر مصرف فرهنگی اثرگذار بر نگرش دختران به ازدواج بوده است. بحث و نتیجه گیری: با توجه به اینکه اینترنت و عضویت در شبکه های مجازی بیشترین تاثیر را بر نگرش دختران به ازدواج دارد، توصیه می شود مداخلاتی از طریق شبکه های مجازی در راستای بهبود نگرش دخترام به ازدواج صورت گیرد. UR - https://smsj.sums.ac.ir/article_45799.html L1 - https://smsj.sums.ac.ir/article_45799_7a59ec31e733e0d856e760d4a0d8d074.pdf ER -