@article { author = {bampoori, sajede and Ghaljeh, Mahnaz and Navidian, Ali}, title = {The Effect of Time Management Training on Stress and Burnout of Nurses in Educational Hospitals of Zahedan University of Medical Sciences 2018}, journal = {Sadra Medical Journal}, volume = {7}, number = {4}, pages = {401-412}, year = {2019}, publisher = {Shiraz University of Medical Sciences}, issn = {2322-4339}, eissn = {2322-4339}, doi = {10.30476/smsj.2019.83493.1062}, abstract = {Background: Stress and burnout are among the challenges that nurses face, and the proper use of time can lead to its reduction. The purpose of this study was to identify the effect of time management training on stress and job burnout among nurses in hospitals affiliated to Zahedan University of Medical Sciences. Methods: This was a quasi-experimental study which were conducted sampling 120 nurses, using a convenience sampling method. Intervention group samples were selected from Imam Ali hospital and the control group from Khatam al-Anbia hospital in Zahedan. Data were collected through demographic, ENSS job stress, and Maslach burnout questionnaires. In the interventional group, after completing the questionnaires, time management training was conducted in four sessions by two groups of 30 people per week for 90 minutes. This intervention included lectures using educational aids and PowerPoint for eight weeks.  After the final time management training session, the burnout and stress questionnaires were again completed in the intervention group and the control group. Data were analyzed through Independent and paired t-test, and chi-square. Results: Findings showed that there was a significant difference between the mean scores of job stress scores after time management training in the intervention and control groups (P> 0.001). Mean changes in emotional exhaustion and depersonalization scores and personal achievement of burnout after time management training were significantly different between the intervention and control groups (P < 0. 001). Conclusion: Given the importance of time management in nursing, nurse managers should hold in service time management training courses for their employees, nurses.  }, keywords = {Job Stress,Job Burnout,Time Management Training}, title_fa = {تأثیر آموزش مدیریت زمان‌ بر استرس و فرسودگی شغلی، پرستاران بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان سال 1397}, abstract_fa = {مقدمه: استرس و فرسودگی شغلی ازجمله خطراتی است که پرستاران با آن مواجه یوده و استفاده صحیح از زمان می­تواند در کاهش آن تاثیرگذار باشد. این مطالعه با هدف تأثیر آموزش مدیریت زمان‌ بر استرس و فرسودگی شغلی، پرستاران بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شد. مواد و روش: این پژوهش نیمه تجربی، بر روی 120 پرستار و به روش نمونه گیری در دسترس انجام شد. نمونه های گروه مداخله از بیمارستان امام علی(ع) وکنترل از بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه دموگرافیک، استرس شغلی ENSS، فرسودگی شغلی ماسلاچ جمع ­آوری گردید.درگروه آزمون پس از تکمیل پرسشنامه ها آموزش مدیریت زمان به‌صورت چهارجلسه آموزش دردوگروه 30 نفره هفته‌ای دو جلسه به مدت 90 دقیقه به‌صورت سخنرانی با استفاده ازوسایل کمک‌آموزشی و پاور پوینت، اجرا گردید. 8 هفته بعد از آخرین جلسه آموزش مدیریت زمان، مجددا پرسشنامه استرس و فرسودگی شغلی درگروه مداخله تکمیل شد.درگروه کنترل پرسشنامه ها توسط پرستاران تکمیل و مجددا همزمان با گروه مداخله پس از 8 هفته تکمیل شد.تحلیل داده ها توسط آزمون های تی مستقل، تی زوجی، مجذور کای صورت گرفت. نتایج:میانگین تغییرات نمره استرس شغلی بعد از آموزش مدیریت زمان درگروه مداخله وکنترل تفاوت معنی ­دارداشت (۰۰۱/0>P). میانگین تغییرات نمره خستگی عاطفی و مسخ شخصیت و موفقیت فردی فرسودگی شغلی بعد از آموزش مدیریت زمان در دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی دار داشت (۰۰۱/0>P). بحث و نتیجه گیری: با توجه به اهمیت مدیریت زمان در پرستاری، مدیران پرستاری بایستی نسبت به برگزاری دوره­های آموزش مدیریت زمان به صورت برنامه آموزش ضمن خدمت پرستاران اقدام نمایند.  }, keywords_fa = {استرس شغلی,فرسودگی شغلی,آموزش مدیریت زمان}, url = {https://smsj.sums.ac.ir/article_45800.html}, eprint = {https://smsj.sums.ac.ir/article_45800_97d1c122992a327d4945534bf98b2de2.pdf} }