%0 Journal Article %T نگرش دختران مجرد به ازدواج و ارتباط آن با مصرف محصولات فرهنگی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز %J مجله علوم پزشکی صدرا %I دانشگاه علوم پزشکی شیراز %Z 2322-4339 %A کاوه فیروز, زینب %A صارم, اعظم %D 2019 %\ 10/01/2019 %V 7 %N 4 %P 389-400 %! نگرش دختران مجرد به ازدواج و ارتباط آن با مصرف محصولات فرهنگی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز %K مصرف فرهنگی %K دختران مجرد %K نگرش %K ازدواج %K مدرنیزاسیون %R 10.30476/smsj.2019.82359.1024 %X مقدمه: مصرف فرهنگی یکی از شیوه­های رایج برای هویت­یابی به ویژه در دوران معاصر است که می­تواند بر انتخاب­هایی که با هویت افراد در ارتباط است ازجمله ازدواج تأثیر بگذارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش دختران مجرد به ازدواج و ارتباط آن با میزان مصرف محصولات فرهنگی آنها در بین شاغلین دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر به صورت مقطعی انجام شد. با استفاده از چارچوب نظری تحقیق، محصولات فرهنگی با پنج مؤلفه 1-فعالیت­های فرهنگی، 2-مطالعه کتاب، روزنامه و مجلات، 3-استفاده از برنامه­های ماهواره، 4-استفاده از اینترنت و 5-استفاده از برنامه­های رسانه­های داخلی (تلویزیون، رادیو و سینما) که به نظر می­رسید بر متغیر وابسته تحقیق (نگرش به ازدواج) اثرگذار باشند، از طریق پرسشنامه­ای با 14 گویه و با استفاده از طیف لیکرت سنجیده شده است. برای عملیاتی کردن آن از پاسخگویان خواسته شده میزان مصرف فرهنگی خود را بر طبق شش گزینه، از طیف (اصلاً تا بسیار زیاد) مشخص نمایند. نمرات پاسخگویان در هر مورد جمع زده شده و به عنوان میزان مصرف فرهنگی لحاظ گردیده است. جامعه آماری تحقیق، دختران مجرد شاغل در دانشگاه علوم پزشکی شیراز هستند، حجم نمونه 345 نفر و داده­ها به روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع­آوری شده است. یافته‌ها: یافته­های پژوهش نشان داد که درصد قابل توجهی از افراد نمونه تحقیق (1/39 درصد) به ازدواج نگرش منفی دارند و همه مؤلفه­های مصرف فرهنگی بر نگرش به ازدواج اثرگذار بوده­اند. میزان استفاده از اینترنت و عضویت در شبکه­های مجازی نظیر تلگرام با ضریب بتای 618/0- مهمترین متغیر مصرف فرهنگی اثرگذار بر نگرش دختران به ازدواج بوده است. بحث و نتیجه گیری: با توجه به اینکه اینترنت و عضویت در شبکه های مجازی بیشترین تاثیر را بر نگرش دختران به ازدواج دارد، توصیه می شود مداخلاتی از طریق شبکه های مجازی در راستای بهبود نگرش دخترام به ازدواج صورت گیرد. %U https://smsj.sums.ac.ir/article_45799_7a59ec31e733e0d856e760d4a0d8d074.pdf